Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskort i OS X Tiger?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hello! Går det att stoppa in vilket randomnätverkskort i en Powermac B&W G3? Alltså, hur bra är drivrutinsstödet. Funkar realtek, cnet, etc?

Och en fråga till; går det att brygga nätverk under OS X?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-16 19:04

Realteks kort ska fungera utan drivrutiner.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-09-17 00:18

Kolla här:
xlr8yourmac

Tack för svaren!

Nu undrar bara om det går att brygga nätverk under OS X?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-17 15:21
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Tack för svaren!

Nu undrar bara om det går att brygga nätverk under OS X?

Brygga? Menar du typ internetdelning? I så fall är svaret ja.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-17 19:07

Realtek ska fungera, men seriöst vill man inte köra RTL-8139 baserade kort. De är fruktansvärt dåliga.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-17 19:25

Jag tillhör faktiskt dem som gillar RTL8139. Prestandan är kanske inte den bästa och CPU-overheaden är rätt hög, men med tanke på att dom kostar lika mycket som en gårdagens limpa bröd så tycker jag inte man kan klaga. Jag har aldrig varit med om ett RTL8139 som gått sönder heller.

Ett real world scenario: vi hade en dual celeron 400 med linux som router och brandvägg till ungefär 200 klienter på ett lanparty. Uppkopplingen utåt var på cirka 8Mbit. Med 3com-kort gick allt på knäna. När vi bytte dem till två rtl8139 flöt trafiken på fint. Visst, rtl8139 är fruktansvärt dåliga

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-18 12:59
Ursprungligen av Perc:

Jag tillhör faktiskt dem som gillar RTL8139. Prestandan är kanske inte den bästa och CPU-overheaden är rätt hög, men med tanke på att dom kostar lika mycket som en gårdagens limpa bröd så tycker jag inte man kan klaga. Jag har aldrig varit med om ett RTL8139 som gått sönder heller.

Ett real world scenario: vi hade en dual celeron 400 med linux som router och brandvägg till ungefär 200 klienter på ett lanparty. Uppkopplingen utåt var på cirka 8Mbit. Med 3com-kort gick allt på knäna. När vi bytte dem till två rtl8139 flöt trafiken på fint. Visst, rtl8139 är fruktansvärt dåliga

Eftersom jag och VaCUm är nätverksadmins i "lokalen.org" har jag erfarenhet som fan utav hög belastning på nätverk vid typ DC etc.. Ena gatewayen hade förr rtl8139. Vi hade paketförluster som fan när 5-10st satt på DC. Vi bytte till 3Cr990 och nu fungerar det perfekt. Vi har 2st 10/10 BBB linor.
Visst, rtl8139 är billiga, men 3c905 och Intel Pro 100 kostar inte mycket mer. Och prestanden är mycket högre.

Nix, nätverksbrygga och internetutdelning är ju inte samma sak. Jag snackar om att brygga nätverk via en dator. Windows Xp och 2003 har sådan funktion. Alltså så en dator kan sitta mitt i ett nätverk, två nätverkskort och så att datorer på olika sidor av datorn kan nå varandra.

Btw, Realtek är kanske inget man sätter i en server - men som brukskort fungerar det helt okej. Dessutom brukar det inte vara problem med drivrutiner (inte till 3com eller intel heller såklart). Självklart kör jag två stycken Intel-kort i min server

1
Bevaka tråden