Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ha ibooken i second skin utan att den blir för varm?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-09-16 01:30

Hej hopp!
Kan man ha ibooken påslagen och ihopslagen i ett second skin under längre perioder eller riskerar man att den blir för varm då?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 01:35

det låter aningens ohälsosamt... finns ju ingenting luft direkt att kyla med och så.

Jag stänger aldrig av min PB och jag har den väldigt ofta med mig. När min PB vilar blir den iskall (o fläktarna går absolut inte) så de e nog ingen fara.

Så länge man inte hackat grafiken på ibooken går den bara i vila när den slås ihop = inte varm. Men om du gjort så att ibooken kan ha två skärmar med olika innehåll och t.o.m. köras i ihopfällt läge bör du se upp då ibooken ventileras genom tangentbordet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-16 12:42

Jag tänkte åka med min iBook idag men det får bli imorgon istället med ett Second skin plus en axelväska. Borde ju inte vara någon fara alls, den är ju kall liksom för den ligger i vila. Inga problem vad jag vet om.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 13:01

Ni kan ta det lugnt. Har haft min Powerbook i en secondskin i snart två år. Jag tar den alltid het och lägger den i väskan - så värmer det gott på ryggen hela vägen hem på cykeln.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-16 14:50

När den är varm och man måste iväg så stänger man ju bara locket och så blir den kall sen
Perfekt.

Finns det någon speciell orsak till att man inte vill stänga av iBooken när man transporterar den? Det tar ju ändå bara en minut att köra igång den från start?

Ursprungligen av br-Augustinus:

Finns det någon speciell orsak till att man inte vill stänga av iBooken när man transporterar den? Det tar ju ändå bara en minut att köra igång den från start?

för att det är totalt onödigt att stänga av den medan den transporteras

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-16 16:08
Ursprungligen av br-Augustinus:

Finns det någon speciell orsak till att man inte vill stänga av iBooken när man transporterar den? Det tar ju ändå bara en minut att köra igång den från start?

Man vill ju inte sabba sin coola Uptime..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-17 02:53
Ursprungligen av br-Augustinus:

Finns det någon speciell orsak till att man inte vill stänga av iBooken när man transporterar den? Det tar ju ändå bara en minut att köra igång den från start?

För att det är en fullständigt onödig minuts väntan. Sluta stäng av datorn och njut av att kunna fälla upp locket och vara igång på mindre än 2 sekunder. Halva nöjet med att ha en Apple-laptop ju. Du behöver i princip aldrig stänga av datorn, vila funkar precis lika bra.

fegis

Oj, vilken respons! Jag har inte VÅGAT knalla omkring med en iBook som inte är riktigt ordentligt till 100% garanterat helt och hållet bombsäkert AVSTÄNGD...
...men jag är väl en mes.... och nej, jag har inte både hängslen och bälte och säkerhetsväst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-17 14:16
Ursprungligen av br-Augustinus:

Oj, vilken respons! Jag har inte VÅGAT knalla omkring med en iBook som inte är riktigt ordentligt till 100% garanterat helt och hållet bombsäkert AVSTÄNGD...
...men jag är väl en mes.... och nej, jag har inte både hängslen och bälte och säkerhetsväst...

Det viktiga är att hårddisken är parkerad, vilket den är i vila. Det kan dock finnas ett annat skäl till att vara urloggad, och det är säkerhet, för det fall att man använder FileVault, som ju står öppet när man är inloggad.

Vänligen, Ylan, vars dator i stort sett varit igång sedan 2001, med kortare avbrott för uppdateringar och semestrar.:D

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 15:45

warXa

Precis. Men nu bara
uptime 8:00 up 17 days, 12:03, 2 users, load averages: 1.63 2.27 2.27 iBook:

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-17 15:59

Min pb har väl varit avstängd ungefär tre minuter sen jag hämtade ut den för några veckor sen.

Vilken diskussion.....
Att stoppa sin iBook i ett second skin när den är i vila är inga problem. Jag gör alltid så när jag transporterar den. Den kan få stå så i en stängd väska i flera dagar ibland. Vad är problemet? Inget! Fördelarna är många. Om jag sitter och jobbar med en bild eller ett dokument så kan jag bara fälla ner locket, stoppa ner den och fortsätta en annan dag, precis där jag slutade! En bärbar Mac stänger man bara av om man reser bort en längre tid eller när en programuppdatering kräver det. Den är byggd för att kunna "sova" energisnålt.
Jag har tom skickat iBooken genom flygplatsröntgen också - i vila, ej avstängd.

Att däremot ha en hackad iBook i clamshell mode och igång med ventilationsöppningarna stängda är ungefär lika smart som att skjuta sig i foten, eller köra sin bil utan kylarvätska, om man nu inte gillar att förstöra för sig...

Hur funkar det att ladda den medans den ligger i fodralet då? Borde den inte bli varmare då med?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-29 01:32

men alltså varför ska du ladda den i fodralet ? du kan ju inte stänga det helt då iaf ? men ja den blir nog riktigt varm då, inget jag skulle rekommendera iaf.

I väntan på ett flyg lämnade jag iBooken på laddning i fodral och i väska en gång när den var i desperat behov av laddning. Jag ville inte skylta med datorn i väskan.

Den blev varm, inte katastrofalt varm men jag kommer nog inte att göra så igen.

Senast redigerat 2005-09-30 12:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 16:38

Stäng locket och släng ner din laptop i väskan! Skit o o stänga av den! Precis som någon här sa så är ju halva nöjet med apples bärbara att man bara kan slänga igen locket och öppna det när man kommer hem och va igång på noll tid! Dessutom drar det i stort sett ingen batteri tid. Alvarligt talat tror jag att det ända som igenkligen är igång är RAM'et...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 12:57

Någon som vet ungefär hur mycket energi som går åt i viloläge? Jag som kommer från den mörka sidan och väntar på min första IB är mycket imponerad.. Hur är det med det generella slitaget på datorns komponenter? Får man inte kortare livslängd på datorn om man hela tiden håller den i liv? Är det bara moderkort och minne som är igång i viloläge?

OK, jag har ändrat beteende. Har visserligen använt mac sedan 1987, men först nu klappar jag bara ihop iBooken o skiter i att stänga av den. Det känns så härligt förbjudet... Är jag inte riktigt macare nu?

Ursprungligen av themos:

Någon som vet ungefär hur mycket energi som går åt i viloläge? Jag som kommer från den mörka sidan och väntar på min första IB är mycket imponerad.. Hur är det med det generella slitaget på datorns komponenter? Får man inte kortare livslängd på datorn om man hela tiden håller den i liv? Är det bara moderkort och minne som är igång i viloläge?

Ingen aning om hur mycket energi som går åti sifforor eller vilka delar som är i dvala exakt men i praktiken så:
om jag har den fulladdad och fäller locket så håller det i alla fall 5 dagar. Slitage tror jag inte på för det skulle i så fall innebära högre energiförbrukning.

1
Bevaka tråden