Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem i nya iBooken: AirPort dör och omstart krävs

Tråden skapades och har fått 104 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har tidigare skrivit om det i en annan tråd, men jag har nu tagit reda på mera och detta verkar vara ett problem knytet endast till de nya iBook-modellerna som kom nu i sommar. Dessa nya modeller är de första som har ett gemensamt kort för AirPort Extreme och Bluetooth, ett kort som är fast monterat och inte går att byta av användaren som på tidigare iBook-modeller.

Förutsättningarna är dessa: En iBook av senaste modell, ansluten till nätet via AirPort.

Symptomen är följande:

  • Nätverksanslutningen blir jätteseg och försvinner.

  • Muspekaren rör sig väldigt ryckigt.

  • Processen "kernel_tas" tar upp onormalt mycket CPU, 50-70%.

  • Om man stänger av AirPort försvinner omedelbart problemen med muspekaren.

  • Startar man AirPort igen får man ingen kontakt, hittar inga nät.

  • Endast en omstart återställer AirPort igen.

  • Detta problem återkommer, om än oregelbundet, ofta i samband med intensivt nätanvändande (som att t.ex. klicka upp många flikar i Safari samtidigt).

I en aktiv och lång diskussion i Apples egna diskussionforum har jag upptäckt att jag är långt ifrån ensam med detta problem: Airport quits, restart necessary. I tråden finns en lista på drabbade som bara växer, över 20 personer just nu.

Det verkar vara vanligare att man har problemen om man har mycket minne installerat, framförallt 1,5 GB. Men det uppträder även utan extra minne för vissa.

Det verkar oklart om det är ett mjukvaruproblem eller ett hårdvaruproblem. De som kontaktat AppleCare har inte fått speciellt mycket hjälp hittills, vissa har fått instruktioner om att skicka in iBooken på reparation.

Jag har inte kontaktat AppleCare här i Sverige ännu, tänkte vänta och se hur det utvecklar sig. Tills vidare får jag köra med ethernetkabel kors och tvärs i lägenheten om jag vill ha stabil nätaccess, vilket är lagomt kul.

Är det någon annan här förutom jag som drabbats av precis detta fel? (Om man t.ex. har en PowerBook och fått problem med AirPort är det ett annat problem och har inte med detta att göra.)

  • Medlem
  • 2005-09-14 00:26

Har nog tack och lov inte drabbats av detta. Hade problem i början med att det trådlösa nätverket försvann. En ny firmware till min Netgear router och allt har funkat stabilt sen dess. Hoppas det löser sig Adrian

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 08:54

Jag skulle tro att jag har haft samma problem. Men det är mitt första Airportnätverk, så jag har skyllt det på andra grejer. Men jag har 1,5 gig minne och har emellanåt tappat nätaccessen. Har inte analyserat det mer. Bara tänkt att det är buggigt det där med trådlöst. Men så är det alltså inte...

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Jag skulle tro att jag har haft samma problem. Men det är mitt första Airportnätverk, så jag har skyllt det på andra grejer. Men jag har 1,5 gig minne och har emellanåt tappat nätaccessen. Har inte analyserat det mer. Bara tänkt att det är buggigt det där med trådlöst. Men så är det alltså inte...

Har muspekaren blivit "hysterisk" när det hänt? Dvs så att den rycker och hoppar när man försöker använda den.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-14 12:28

Har inga problem alls med min nya 12" ibook, kör trådlöst hela dagarna och har inte märkt nått alls..

  • Medlem
  • 2005-09-14 12:33

Kanske är relaterat till minnet, hur mycket RAM har du BOGG? Själv stoppa jag i 512 extra från Kingston, och har som sagt inte heller haft några problem.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-14 13:41
Ursprungligen av Korsriddaren:

Kanske är relaterat till minnet, hur mycket RAM har du BOGG? Själv stoppa jag i 512 extra från Kingston, och har som sagt inte heller haft några problem.

Jag har 768MB i min, 256MB ifrån kingston extra intryckt...

Problemet uppträder oftast för de som har som har satt i 1 GB extra. Men det beror inte på felaktiga minnen eller så, det bara förstärker problemet.

Och det är inte alls så att alla med ny iBook har problemet, bara vissa av oss.

  • Medlem
  • 2005-09-14 15:25

Ja det låter ju onekligen skumt...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-14 15:51

Jag satte in 1 GB för 6 dagar sen och jag har inte märkt av några av problemen du tar upp. Jag har 1.5 GB och det fungerar hur bra som helst.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 16:30

Jag har upplevt det problemet flera gånger, brukar oftast inträffa när jag inte startat om datorn på några dagar utan bara satt den i vila. Har 1.5gb minne också.
Jag trodde att det berodde på att jag inte avmonterade mina nfs enheter när jag satta datorn i vila, så jag har försökt börja göra det nu, men jag vet inte om jag märkt nån skillnad.
Känns iaf bra att inte vara ensammen med problemet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-14 16:39

Hmm, jag ska beställa en imorgon, och sedan köpa en gig ram extra till den. Nu blir man ju lite rädd

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 16:56

Jag har inte kopplat ihop det, men jag har nog upplevt att musen har blivit spattig, ja...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-14 18:05

Det var som fff... Tappade nyss kontakten med internet, och jag kom inte in igen. Så nu är dator omstartad. Är det någon som kommer på en lösning?!

Ni som har problem, vilken version av AirPortmjukvaran har ni installerad?
Jag har 4.2 i Programuppdateringar, inte installerat den. Jag har inga problem, men så har jag också 512mb minne..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 20:19

AirPort 4.2 installerat

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-14 20:26

Samma här. AirPort 4.2 och det har krånglat en gång..

Ni som är säkra på att ni fått samma problem som jag beskrev i början, gå gärna till tråden på Apples diskussionforum som jag länkade och berätta att ni fått problemet. Jo fler som skriver där desto mera "tyngd" får det.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 16:00

Skriver samma sak här som i den andra tråden, kanske kan det hjälpa lite?

"Kanske mycket OT, men ändå...

Detta kanske inte har någon betydelse alls, men även om jag sitter på en pc så har jag upplevt exakt samma sak, och problemet härleddes då till att jag använde WEP-kryptering. Det verkar som om när man laddar ner stora mängder data med maximal hastighet så klarar inte WEP av att kryptera/dekryptera datan och lägger av, och ända sättet var att få igång uppkopplingen igen var att starta om datorn. Ibland kunde det vara riktigt illa och då jag tvungen att ta ut Pc-kortet innan jag startade om, men även att rycka ut strömmen till routern.

Problemen syntes inte till när jag stängde av WEP, men det var inte en acceptabel lösning, så jag bytte till en nyare router och ett nyare nätverkskort som båda klarade WPA och upplever nu inga problem alls, även om jag har en snabbare uppkoppling. Problemet fanns dock kvar om jag använde mitt nya PC-kort för att ansluta till det gamla nätverket. Därför tror jag att det är ett problem som uppkommer oberoende av hårdvara och datorsystem, eftersom mina problem även kunde påverka mina vänners datorer om de kopplade upp sig mot mitt nätverk och belastade det.

Så, kort sagt; om ni använder WEP-kryptering, stäng av den och se om problemen fortsätter."

Ursprungligen av dörån:

Så, kort sagt; om ni använder WEP-kryptering, stäng av den och se om problemen fortsätter."

Jag använder WEP-kryptering, men det har jag å andra sidan gjort i snart 4 år och med 3 andra iBook-modeller tidigare utan dessa problem. Så jag vågar nog lova att det inte har med saken att göra. Något annat är buggigt, speciellt som en omstart krävs för att alls hitta nät igen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-16 19:07

Nu har detta hänt igen. Jag hade kanske sex flikar uppe i Safari och så slutade AirPort att svara. Var tvungen att göra en omstart igen. Börjar bli irriterad, men man får väl vänta och se vad som händer..

Förmodligen är det en bugg i 4.2 som ställer till det. Alla som har problemet verkar ha 4.2. Själv har jag valt att inte uppdatera till 4.2 i min iBook av senaste modellen, och Airport fungerar perfekt. Får kanske vänta till 4.3 och se om problemet försvinner.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-16 19:46

Exakt. Det är väl någon bugg i 4.2. Dumt att jag uppgraderade till 4.2 då men gjort är gjort. När kommer en fix på detta?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 19:53

gäller det endast 12"? fan tycker bara den strular

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-16 21:08

Har inte hört något om 14", men annars tycker jag inte 12" strular alls ju.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 08:53

hehehe läs här på forumet då...airport kort utan motagning osv...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 08:54

tycker jag har läst mycket om strul med 12" HÄR

Jag har ett liknande problem med min 12'' PB. Om man t.ex. strömmar musik till stereon och samtidigt får för sig att ladda över lite filer inom det trådlösa nätverket så "hänger" sig Airport Express och man måste starta om routern genom att dra ut den och sätta in den igen. Samtidigt låser sig alla datorer i nätverket, fast windows-datorerna behöver inte startas om utan det är bara OS X (10.4.2) där hela findern låser sig, inte ens omstart av findern hjälper. Man kan inte heller stänga av den i menyn utan det bli att hålla inne powerknappen tills den stannar. Däremot fungerar alla andra program i datorn utom just då findern, inga problem med hög processoranvändning och eller liknande.

Problemen uppstod i samband med uppdateringen av programvaran till Airport Express.

Ursprungligen av Alexandersson:

gäller det endast 12"? fan tycker bara den strular

Det är ett gäng med 14" som har samma problem, kolla tråden på Apples forum som jag länkade i första inlägget.

Ursprungligen av aquilas20:

Jag har ett liknande problem med min 12'' PB. Om man t.ex. strömmar musik till stereon och samtidigt får för sig att ladda över lite filer inom det trådlösa nätverket så "hänger" sig Airport Express och man måste starta om routern genom att dra ut den och sätta in den igen. Samtidigt låser sig alla datorer i nätverket, fast windows-datorerna behöver inte startas om utan det är bara OS X (10.4.2) där hela findern låser sig, inte ens omstart av findern hjälper. Man kan inte heller stänga av den i menyn utan det bli att hålla inne powerknappen tills den stannar. Däremot fungerar alla andra program i datorn utom just då findern, inga problem med hög processoranvändning och eller liknande.

Problemen uppstod i samband med uppdateringen av programvaran till Airport Express.

Liknande problem, men inte alls samma.

Ni som har problem med airport borde testa att installera 4.1 istället, klicka här för att ladda ner 4.1.

Bevaka tråden