Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Databasdriven site, snabbt och enkelt: hur bär man sig åt?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Moderators: flytta gärna, men jag startar här i allmänt:

Ett ställe jag jobbar lite åt (en "kulturplats" för att vara ospecifik) har idag en rätt dålig hemsida.

och jag har länge lurat på att bygga en ny, fin och bra. för idagsläget är det jag som underhåller den. och det är en pina, med massor av frames, mappar och skit. det är helt enkelt inte hållbart.

så en databasdriven site är i princip ett måste, speciellt då hela hemsidan ändå ska "ses över" grundligt.

men vad/hur/vilken? jag kan HTML, css och sådär, men där tar min kod-kunskap slut. som ni kanske sett har jag funderat på att köra hela siten på en överbliven G3a. och det skulle ju gå.

JAG VET att det är en omöjlig fråga att svara på, (hur långt är ett snöre) men, en lättbyggd databas, som en normalbegåvad människa fixar att bygga upp, koppla ihop och sen bygga en site ovanpå, existerar det? :rolleyes:

jag har några vägar som jag kan ta:

1. jag gör allt själv. på nått sätt. lär mig MySQL och PHP, och bygger en site själv. Kör siten på G3an.

2. jag gör allt själv. bygger MySQLet här, och blir tvingad pga nuvarande webbhotell, använda ASP. slipper hosta siten (vore skönt).

3. jag upphandlar ett färdigt pubilceringssystem, från nånstans. och får brottas med mallar och svårdesignad site. finns det färdiga sånna rakt över disk. varken jag eller dom vill börja bråttas med nån webbyrå. det finns inga pengar till det.

4. behövs ett publiceringssytem? jag börjar tänka på två "databaser", en för nyheter, och en för sidor helt enkelt., och resten av siten är helt stiff.

För att ta hela ovanstående svammel i en mening: Databasdriven site, snabbt och enkelt: hur bär man sig åt?

Är byte till webbhotell som tillåter PHP inte ett alternativ? Det finns billiga webbhotell som kör Apache/PHP/MySQL som är väldigt lämpliga för att just göra en databasdriven sajt.

Att lära sig PHP och MySQL kan vara några trösklar att klättra över innan man grepper det bra, men det finns väldigt många bra exempel, guider och handledningar på nätet som är en stor hjälp på traven.

Jag lärde mig PHP och MySQL (framförallt PHP) sommaren 2000 och det har jag haft god nytta av sedan dess.

[ 24. Januari 2003, 16:31: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 16:33

Snabbast och enklast torde vara att tanka ner ett "portalsystem", PHPNuke, Slashcode, Geeklog, Postnuke och allt vad dom heter, det finns en uppsjö som är enkla att installera och kräver noll programmering.
Dom flesta använder sig av PHP + MySQL.

http://www.geeklog.net/
http://www.phpnuke.org/
http://www.postnuke.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 16:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-24 16:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
1. jag gör allt själv. på nått sätt. lär mig MySQL och PHP, och bygger en site själv. Kör siten på G3an.

Bra om du har tid! Det går snabbt att lära sig grunderna, men det tar tid att lära sig alla smarta trix.

[quote]citera:2. jag gör allt själv. bygger MySQLet här, och blir tvingad pga nuvarande webbhotell, använda ASP. slipper hosta siten (vore skönt).[/quote]Varför inte byta webbhotell i så fall. Finns många webbhotell som erbjuder både ASP och PHP. Att hosta själv KAN bli jobbigt.

[quote]citera:3. jag upphandlar ett färdigt pubilceringssystem, från nånstans. och får brottas med mallar och svårdesignad site. finns det färdiga sånna rakt över disk. varken jag eller dom vill börja bråttas med nån webbyrå. det finns inga pengar till det.[/quote]Fördelarna är uppenbara: Du slipper göra det själv. Nackdelarna kan väl vara att du får ett system som kan göra fem tusen saker när du egentligen bara behöver fyra av dem. Det kan bli onödigt tungrott, avancerat och långsamt.

Det borde finnas gratis publiceringslösningar för PHP/MySQL som inte är så avancerade och som du kan skräddarsy efter behov.

[quote]citera:4. behövs ett publiceringssytem? jag börjar tänka på två "databaser", en för nyheter, och en för sidor helt enkelt., och resten av siten är helt stiff.[/quote]Visst! Om du gör allt själv, så varför inte hålla det så enkelt som möjligt?

fan vad snabba ni är! klockan är fredag, och snart fem!

ut på krogen och

för det ska jag. sen kommer jag ligga i bakfylleångesten och gny och tänka på allt det hemska och svåra med databaser.

PS. byta webhotell kanske vore smart. bra tips som jag korkat nog inte tänkt på.

Starta gärna själv i Utvecklings på Mac nästa gång.

/c, guru alllmänt

Installera FileMaker Pro 5 eller 6 Unlimited.

Skapa layout för webbsidan.

Aktivera pluginen Webcompanion.

Dela databasen via Webcompanion.

Surfa till den...

Kan inte bli lättare en så eller?

Läs mer här

/Ola

Om du jämför olika middleware så vore det klokt att även kolla på Lasso som är lika kraftfullt som PHP, snabbare och enklare och som kräver kortare kod för att göra samma sak. Med Lasso medföljer MySQL och även en kommersiell licens för utveckling av lösningar med den databasen. Sedan kan du använda Lassos inbyggda adminverktyg för att skapa MySQL-databasen du vill jobba med. Inte så jättesvårt faktiskt.

Vill du lära dig Lasso finns det en del resurser på nätet för detta, tex min egen Lasso-kurs på svenska. Dock så ligger den just nu på en server utan Lasso (lång historia) och den är skriven för Lasso 3.6. Jag jobbar på en ny version för Lasso 6 men är inte klar och kommer inte bli det på ett tag.

http://kurser.intelligentmammals.se/lasso3/index.lasso

Lasso-information (gratis demo med full dokumentation och jämförelser mellan PHP, ASP och ColdFusion å ena sidan och Lasso å andra sidan) finns här:

http://www.blueworld.com/

Vill du kolla på syntaxen, kolla på LDML-referensen här:

http://ldml.blueworld.com/

Lycka till!

/Ola
P.S. Vi har diskuterat Lasso vs PHP förut här på 99mac, sök på detta i utvecklingsforumet.
PPS. Hitta webhotell (med tex Lasso) här:

http://wh.datormagazin.se/

Hitta Webhotell med FileMaker här:

http://www.studentlitteratursoftware.se/fokus/
(Klicka på FileMaker till vänster och sedan på hitta och sedan på FM Webhotell)

[ 24. Januari 2003, 22:37: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 01:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Linus:
Snabbast och enklast torde vara att tanka ner ett "portalsystem", PHPNuke, Slashcode, Geeklog, Postnuke och allt vad dom heter, det finns en uppsjö som är enkla att installera och kräver noll programmering.
Dom flesta använder sig av PHP + MySQL.

http://www.geeklog.net/
http://www.phpnuke.org/
http://www.postnuke.com/

Jajjamensan, finns alldeles utmärkta opensource portalsystem därute. Det knepigaste är att installera och konfigurera PHP och MySQL. Resten är ofta enkelt. Starkt rekommenderat. Du hittar lämpliga kandidater på sourceforge.net eller freshmeat.net om du söker på ´content management´ eller ´portal´.

Först och främst: använd inte frames, det är sällan bra och nästan alltid bara dumt.

Rekommenderar starkt Movable Type.

OpenSource CMS kan du testa en mängd öppna forumpaket genom att logga in som admin (dina ändringar raderas efter en timme). Inte helt fel när man vill se vad som finns att välja på...

Jag rekommenderar starkt Zope för kontent management. Bästa jag provat.

Ciryon

tack tack för alla tips och råd!

blir nog inte att jag hostar siten själv i alla fall. lutar åt att jag och en polare skriver nått eget adminsystem så folket här kan börja fylla på databasen medan jag sliter med siten.

för det är _mycket_ som ska in...

kommer hålla mig till : keep it simple, stupid!

tack igen!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
tack tack för alla tips och råd!

blir nog inte att jag hostar siten själv i alla fall. lutar åt att jag och en polare skriver nått eget adminsystem så folket här kan börja fylla på databasen medan jag sliter med siten.

för det är _mycket_ som ska in...

kommer hålla mig till : keep it simple, stupid!

tack igen!

Säg till om du vill ha hjälp, jag är billig.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
tack tack för alla tips och råd!

blir nog inte att jag hostar siten själv i alla fall. lutar åt att jag och en polare skriver nått eget adminsystem så folket här kan börja fylla på databasen medan jag sliter med siten.

för det är _mycket_ som ska in...

kommer hålla mig till : keep it simple, stupid!

tack igen!

Säg till om du vill ha hjälp, jag är billig.

Ciryon

Jag hjälper också gärna till, jag är tyvärr dyr.

Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 01:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Säg till om du vill ha hjälp, jag är billig.

Ciryon

Jag hjälper också gärna till, jag är tyvärr dyr.

Peter

Jag är ganska billig, men jobbar för mycket och borde nog vara dyrare. :rolleyes:

Lycka till!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-01-28 09:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Installera FileMaker Pro 5 eller 6 Unlimited.

Skapa layout för webbsidan.

Aktivera pluginen Webcompanion.

Dela databasen via Webcompanion.

Surfa till den...

Kan inte bli lättare en så eller?

Läs mer här

/Ola

Problemet är väl att FileMaker kostar pengar, men PHP + MySQL är gratis.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nillon:
Problemet är väl att FileMaker kostar pengar, men PHP + MySQL är gratis.

Beror ju också på hur mycket man skulle kunna tjäna under den tiden som man fixar och trixar för att få igång det.

Så många timmars arbete kostar vål inte FM Pro?

There ain´t no such thing as a free lunch.

Problemet är väl att FileMaker kostar pengar, men PHP + MySQL är gratis.

Tänkte inte på det...

*suckar*

/Ola
P.S. https://order.mysql.com/?sub=pg&pg_no=1

[Edit, lade till PS]

[ 28. Januari 2003, 19:44: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Automatti, det finns en tredje väg att gå (kolla punkt tre på denna sida som jag länkar till nedan. Lägg dock märke till att webbplatsen jag länkar till inte har öppnat ännu, jag jobbar på den fortfarande.

Halvdynamisk publicering

En FM Pro-licens som tillåter 10 olika IP-nummer inom en 12-timmarsperiod att jobba med databasen via Internet Explorer kostar 4080:- nypris, svensk, exkl moms. Kryss i rutan (ni kollade på min webbsite som jag länkade till ovan eller?) så har du ditt admingränssnitt. Är din arbetstid i två dagar värd 4080:-?

När data sedan är i databasen kan du (beroende på hur siten skall se ut) exportera färdiga HTML-sidor med hjälp av pluginen Troi File plugin eller bygga ett webbgränssnitt i CDML, Lasso, PHP eller något annat.

Väljer du det förra så behöver webhotellet ingen databas. Att sköta uppdateringar handlar om att de matar in data i databasen via en webbläsare och sedan kör någon ett script (uppdatera webbplats) och då skapas HTML-sidorna och överförs till webbservern via FTP.

Väljer du det senare så kan du behöva FM Unlimited (ingen gräns på antal IP-nummer) för 13.600:-, nypris, svensk, exkl moms och egen server inkopplad på internet. Det kostar ca 1500:- per månad förutom serverkostnad. Eller så kontaktar du ett webhotell och placerar din databas och webbsidor där, då står de för FM-licenskostnaden och du kanske betalar 150:- per månad för det hela. Snorbilligt.

Lycka till!

/Ola

[ 28. Januari 2003, 20:12: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Taz_1999:

tack för all tips! kommer nog att använda FM till en annan grej. där finns redan en omfattande databas byggd åt mig (rätt lyxit va

)

Nu har jag åtminstånde hyfsat betalt för att lära mig SQL och hela faddirullan. så jag kommer nog köra med det. Kommer såklart fråga massa om hjälp en massa, och uppdatera allt eftersom.. men det tar ett litet tag innan jag kör igång.

1
Bevaka tråden