Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckla undervisn-prg i ultraljudsdiagnostik.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker råd/schyssta kontakter för ett projekt som handlar om att lära ut ultraljud av hjärnan.

Kort bakgrund;
jag arbetar med intensivvård av nyfödda barn och vid sidan av det vanliga arbetet arrangerar jag kurser i hur man undersöker hjärta och hjärna med ultraljud. En australisk läkare har producerat en mycket bra interaktiv CD för hjärtultraljud (se länk nedan) men det finns inget läromedel för ultraljud av hjärnan. Eftersom hjärnan är ett statiskt organ (jfrt med hjärtat som studsar omkring) bör det lämpa sig bra för datorbaserad utbildning.

Ultraljud fungerar så att man får en genomskärningbild; ungefär som att man skär igenom en limpa med en kniv och så ser man "snittytan". Svårigheten med ultraljudsundersökn är att man tittar på ett 3D-organ i 2D-bilder.

Idé;
att bygga ett program som visar hjärnan som tredimensionell struktur och var "snittet" hamnar på ena skärmhalvan; på andra skärmhalvan ser man ultraljudsbilden.

Plattformer;
minst pc, helst både mac/pc.

Bugdet;
hmmm, det finns ingen budget just nu. Men, detta kommer inte att bli ngn "killer"-app med bred spridning, så inga stora pengar finns om hörnet... Det bör gå att skaka fram pengar, frågan är hur mycket. Kanske kan detta vara ett bra studentprojekt för CAD/CAM-studenter!??

Alla tips och förslag är välkomna!

***********************
Länk till hjärtultraljud-skivorna;
http://www.cs.nsw.gov.au/rpa/neonatal/echo/echo.htm

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-09-15 15:24

Har du kikat på vad befintlig programvara som OsiriX kan göra? Finns visserligen bara för Mac OS X men kan bl a producera filmer i QuickTime VR (3D) som ju kan vara intressant ur utbildningssynpunkt.

I princip behövs ngt mer än en ren Dicom-visn-applikation tyvärr.

Man bör kunna de "standard-snitt" som varje undersökning innehåller och se hur dessa förhåller sig i 3D-modellen av hjärnan samtidigt som 2D-bilden visas. Det behöver inte vara helt "dynamiskt" (som virtuell verklighet) men att man kan stega mellan olika projektioner.

En databas-funktion med exempel på normala och onormala bilder bör också vara med.

Hjärt-skivan är f ö gjord med Authorware.

Senast redigerat 2005-09-15 19:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-16 12:00

för gratis arbetskraft kan du ju som du själv föreslog lägga fram det som ett exjobbsförslag. uppsala universitets institution för människa-datorinteraktion (http://www.hci.uu.se) håller i kurser i bl a medicinsk informatik och kan säkert hjälpa dej med förmedling och sånt (finns säkert liknande grejer på andra högskolor), annars kan du lägga upp en annon på exjobb.sunet.se och hoppas på att nån med lämplig kompetens hör av sej.

Ursprungligen av opus:

för gratis arbetskraft kan du ju som du själv föreslog lägga fram det som ett exjobbsförslag. uppsala universitets institution för människa-datorinteraktion (http://www.hci.uu.se) håller i kurser i bl a medicinsk informatik och kan säkert hjälpa dej med förmedling och sånt (finns säkert liknande grejer på andra högskolor), annars kan du lägga upp en annon på exjobb.sunet.se och hoppas på att nån med lämplig kompetens hör av sej.

Eller medieteknik på Liu, Norrköping. http://www.medieteknik.nu/web/

Bra tips!
(Planen är dock att inte rekrytera gratis arbetskraft, men sedv konsultarvode (vet inte var det kan ligga men sannolikt >400 kr/h+moms) kommer troligen inte att vara aktuellt i ett projekt som detta.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-16 14:37

ah, då blir nog ännu lättare att få tag på en exjobbare. en klumpsumma som belöning för avslutat projekt enl specifikationen är en ganska vanlig lösning. skulle vart intresserad själv för nån månad sen men nu har jag påbörjat mitt exjobb redan.

aktiviteten på exjobb.sunet.se verkar ganska låg. bästa metoden är nog att kontakta någon närliggande högskola/universitet som verkar pyssla med saker som ligger någorlunda inom rätt område. jag känner bara till det jag länkade till ovan, men är det olämpligt av geografiska skäl kan dom nog hänvisa till institutioner på andra universitet som håller på med liknande saker.

1
Bevaka tråden