Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus med eget liv

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-15 19:22

Tiger, Globe och microsoft trådlös mus inhandlad på apple-affär.
Glömde att jag var ute på safari och att datorn inte skulle stänga av sig.
Efter 2 timmar kom jag hem och såg att datorn stod på.
Jag stängde ned Safari och skulle börja med ett arbete.

Då började musen att flytta sig själv och både vänster- och högerklicka.
Markera text, markera ytor, få upp valalternativ (högerklick) och detta i alla program.

Jag har startat om, flyttat på USB-inkopplingen, fixat skivbehörighet, vänt musen uppochned, tagit ut batterierna...
Har haft den 2 månader.

Min gamla puck fungerar utan dessa eskapader.

Vad kan ha hänt?
Den är så här 20% av tiden

Tacksam för svar då det är dyrt att skaffa ny mus samt att problemet verkar så underligt (från min sida sett).

Senast redigerat 2005-09-15 19:49
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-15 19:31

Detta låter ju minst sagt märkligt. Rent spontant tycker jag det låter som att det i närheten finns en granne med likadan mus, och att den "läcker" på något sätt. Kan det vara möjligt?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 23:06

Det kanske är läge att ringa en exorcist? Om de är upptagna kan du ju ringa Apple och be om en ny på garantin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 01:27

Idag skapade musen 3 nya mappar och den tredje lades i den första.
Sen tryckte den på Om Finder.
Spookey. Visst.
Kan det vara ett VIRUS på en Mac?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-18 01:36

Virus = högst osannolikt.

Du råkar inte ha ett svart hål eller något liknande i farstun?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 03:30

Om det inte händer med en annan mus kan det ju knappast vara en trojan eller liknande som busar med dig, utan det måste vara musen. Glapp/kortslutning? Spillt ut kaffemuggen vid datorn nyligen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-18 08:42

Jag tycker det låter som om en granne till dig har en likadan mus, och att hans signaler "smittar av sig" till din mottagare och får din muspekare att göra saker som inte du vill.

  • Medlem
  • 2005-09-18 11:18

Stäng av bluetooth om du har det aktiverat och se till att musens basstation inte står i närheten av någonting som innehåller magneter eller elektronik. Hade ett liknande problem med min logitech mus innan, när basstationen stod precis bakom skärmen till min iBook. Kan vara det som spökar. Att två logitech möss i samma rum inte funkar har jag också varit med om. Att muspekaren hoppar eller segar.... lever sitt eget liv helt enkelt.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-18 22:14

1m till netgear (modem och router) med sändare. Två datorer tar emot trådlöst, inga trådlösa möss. Ingen annan trådlös på 300m. Ingen bluetooth.
Nu har jag lagt ned mussändaren på golvet så jag får se.
Annars uppför den sig ordentligt så länge jag gör något.
Det finns nåt som heter deprivation där man i brist på stimuli ser till att det händer något i hjärnan eller rent fysiskt, men att det skulle drabba en död mus har jag svårt att förstå. Kanske har man inte berättat allt för oss om ny datorteknik.
Jag tackar för svaren så länge. Men jag är rädd för att det inte är över än. Jag kommer att följa upp detta och ge lösningen om jag kommer på den.
Annars är fler tips välkomna.

Senast redigerat 2005-09-19 11:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-30 20:13

Den verkar ha lugnat ned sig nu.

Hjälp. .. händer här oxå! !

Min muspekare (pilen) har fått ett eget liv ??? Vandrar ständigt åt höger ? ingen mus inkopplad . Helt omöjligt att hantera , tog en halvtimme att bara ta sig till denna sida HJÄLP Någon med erfarenhet av detta fenomen? ? provat att starta om med samma resultat ( macbook)

BRGS Anders

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-12 20:58

En halvtimme var ju ganska bra tid med tanke på hur långt bak i listan den här tråden måste ha varit.....
Kan ju hjälpa lite gran typ om du säger vad du har för dator.... Antar att det är en bärbar.

Jepp

En mac book .Tiger .helt yr:confused:
Tacksam för hjälp!

Anders

  • Medlem
  • 2008-08-21 17:04

har samma problem, kör wacom tablet, os 10.5.4, mac pro

bilder öppnas, program öppnas stängs, olika kommandon körs.... spoooki, känns precis som nån kör datorn via fjärrkontroll...

läskigt! men problemet kommer bara ibland.

har liknande problem, musen lever sitt eget liv speciellt när man skall flytta filer, det är som att den inte riktigt lyder, å råkar släppa filen i fel mapp osv.
Har provat med bara mus & tangentbord ikopplat, samma sak.

Mac Pro, 10.5.5 testat 3 möss: 2st Logitech MX1000 & Logitech MX510

1
Bevaka tråden