Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knackljud vid volymändring

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt glad fick man tydligen inte bli över sin nya iBook.
Ibland hörs nämligen ett knackande ljud när man höjer eller sänker ljudvolymen.
Ungefär tre knackningar per sekund hörs, och mätaren(on screen) går enormt långsamt om man ska höja eller sänka mer än ett steg.

Är det någon mer som har detta problem?

(Märkte medans jag skrev detta att problemet försvinner några sekunder när man sätter i eller tar ut hörlurar i line out uttaget)

  • Medlem
  • 2005-09-14 19:18

Samma här men ser det inte som ett problem

Samma här, kallar det själv för "volym lagg", tenderar att få det ifall jag kör fullt med processorn.

Mvh Markus.

Bluefish: Du kör inte några applikationer alls där eller? Jag brukar enbart få "lagg" när nåt laddas samtidigt som jag pillar på volymtangenterna.

Kör jag utan applikationer och ändrar volymen så går mätaren upp till 30 - 50% CPU-usage.. =/

Edit: Volymändringen prioriteras högre om man har musik eller liknande igång samtidigt tydligen..
Då är det ju inget problem direkt..

Senast redigerat 2005-09-14 20:04

Okej Ja, jag ser det inte som ett problem heller Menar en PC är ju full av problem med en Windowsinstallation så grymt 6iga iBooken med Macosx är ju 1000000ggr bättre än det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-14 23:20

Att ändra volym är av någon anledning väldigt slött i OS X, tråkigt, men något man får lära sig att leva med.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-09-15 09:04

En sak du kan göra för att göra det lite smidigare är att knäppa av ljudet vid volymändring. Alltså det lilla "blupp"-ljudet som uppstår varje gång du trycker på volymknappen.

Det fungerar för mig.

Ursprungligen av rixard:

En sak du kan göra för att göra det lite smidigare är att knäppa av ljudet vid volymändring. Alltså det lilla "blupp"-ljudet som uppstår varje gång du trycker på volymknappen.

Det fungerar för mig.

Finns inget fjanitgare än återkopplingsljud på datorer. XP är helt klart värst där det plinkar och plunkar så fort man försöker göra minsta lilla. Alla mina ljud är avstängda. Det enda man vill höra är iTunes...

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Finns inget fjanitgare än återkopplingsljud på datorer.

Återkopplingsljud används på ABS-bromsar.
Återkopplingsljud används på din mobiltelefon.
Återkopplingsljud används i Mail.app
Återkopplingsljud används i datorerna i kassorna på Kosum, Ica, etc.
Återkopplingsljud är det klicket du får varje gång du trycker knappen på din mus *klick*.
Och så vidare. Återkopplingsljud kan göras både dåligt och bra men fjantigt är det sista det är.

Ursprungligen av rixard:

En sak du kan göra för att göra det lite smidigare är att knäppa av ljudet vid volymändring. Alltså det lilla "blupp"-ljudet som uppstår varje gång du trycker på volymknappen.

Det fungerar för mig.

Det har jag stängt av för längesen.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-09-15 18:32
Ursprungligen av Bluefish:

Det har jag stängt av för längesen.

Aj då

Då har jag ingen aning om vad det kan vara. Jag har märkt att har man återkopplingsljud på så kan det sega ner nåt fruktansvärt ibland när man sänker/höjer volymen. Det lustiga i det hela är att datorn segar ner när man höjer eller sänker volymen men jag kan utan problem köra 3-4 quicktime-filmer samtidigt och köra exposè utan att det laggar eller nåt.

1
Bevaka tråden