Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Solen lyser igenom äpplet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter numera med min iBook vid ett fönster, och har lagt märke till att solen lyser igenom äpplet på baksidan - dvs att jag kan se ett spegelvänt ljust äpple, framförallt på mörka bakgrunder. Egentligen tycker jag att det bara ser småcharmigt ut, men jag betvivlar att detta är helt nyttigt för skärmen (och är det inte det, så är det ju bara att antingen dra för gardinerna eller klistra ngt över äpplet..). Eller hur ligger det till med det?

Sen undrar jag också hur jag kan få F1 & F2 att justera ljusstyrkan på mitt externa tangentbord? Har letat runt i Systeminställningar, men inte hittat ngt.

Ingen? För vad jag befarar är att skärmen tar skada - t.ex. genom en explosionsartad pixeldöd - av att den belyses bakifrån/rätt igenom hela härligheten..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-14 19:06
Ursprungligen av rosenthal:

Ingen? För vad jag befarar är att skärmen tar skada - t.ex. genom en explosionsartad pixeldöd - av att den belyses bakifrån/rätt igenom hela härligheten..

Det tror jag inte. Bakgrundsbelysningen fungerar ju på det sättet. Om solen är så stark att skärmen blir varm kanske den kan ta skada men det låter inte som någon större fara. Apple har ju haft lysande äpplen sedan PowerBook G3 "Wall Street" som kom i slutet av 90-talet och jag har aldrig hört talas om ett fall där skärmen tagit skada på grund av detta.

Ursprungligen av rosenthal:

Sen undrar jag också hur jag kan få F1 & F2 att justera ljusstyrkan på mitt externa tangentbord? Har letat runt i Systeminställningar, men inte hittat ngt.

Kanske kan du ändra det i Inställningspanelen/Tangentbord och mus/kortkommandon ?

Fredrik: Nja, jag hade tittat där, men bara hittat ändra/öka kontrast, vilket ju inte är till någon hjälp.. Upptäckte dock nyss att ljusstyrkan kan ändras med F14 resp. F15, så tack för det, Apple.

1
Bevaka tråden