Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlösa kameror för övervakning.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag köper en eller två trådlösa billga kameror för övervakning av en lokal, fungerar det?

Jag menar:

1. Funkar vilken trådlös kamera som helst ihop med Airport?
2. Måste jag ha min Mac igång, eller räcker det att ha kameran igång samt basstationen?
3. Är det nån speciell programvara man måste ha, typ SecuritySpy eller funkar det utan?
4. Är det nåt annat man bör tänka på?

Jag vill alltså kunna gå in via webben var som helst och se de rörliga kamerabilderna.

Är det nån som kan sprida lite ljus över det här?

Tack på förhand!

Ursprungligen av Ian Curtis:

Om jag köper en eller två trådlösa billga kameror för övervakning av en lokal, fungerar det?

Jag menar:

1. Funkar vilken trådlös kamera som helst ihop med Airport?
2. Måste jag ha min Mac igång, eller räcker det att ha kameran igång samt basstationen?
3. Är det nån speciell programvara man måste ha, typ SecuritySpy eller funkar det utan?
4. Är det nåt annat man bör tänka på?

Jag vill alltså kunna gå in via webben var som helst och se de rörliga kamerabilderna.

Är det nån som kan sprida lite ljus över det här?

Tack på förhand!

1: Vågar inte spekulera, men de *borde* fungera.
2: Nej det räcker med basstationen och kameran om kameran har inbyggt server.
3: Det behövs ingen ytterligare programvara om kameran har inbyggd webserver, som flera har. Men man kanske kan få lite ytterligare funktionalitet om man använder en programvara. Typ EvoCam som har div. nyttiga funktioner.
4: Säkert, men det ger sig efter hand.

Berätta gärna vad du kommer fram till. Jag ska installera en kamera i stugan och vill gärna höra vad du valde och hur det har fungerat.

/Per

Se bara till att kamerorna håller bra kvalitet. Tydligen är en väldigt stor andel av filmerna som polisen får in från övervakningskameror så dåliga att de inte går att använda.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Se bara till att kamerorna håller bra kvalitet. Tydligen är en väldigt stor andel av filmerna som polisen får in från övervakningskameror så dåliga att de inte går att använda.

Kan någon tipsa om någon bra och billig trådlös kamera?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Kan någon tipsa om någon bra och billig trådlös kamera?

Ehh, alltså, antingen är den bra eller också är den billig

Men jag var just på väg att rekommendera denna (** OBS, jag är partisk! **): http://www.axis.com/products/cam_206w/index.htm
när jag kom på att den slutat tillverkas. Men kanske har någon kvar några ex i lager.. Den borde i alla fall klara vad du är ute efter.

Vill du bara titta på bilderna 'live' så går det utmärkt i en vanlig webläsare såsom Firefox, men vill du också kunna spela in så är det bra med något annat program som t ex SecuritySpy som du nämner (jag har själv bara testat det som hastigast men det verkar mycket bra).

Har inte jobbat med speciellt många trådlösa kameror, men av de jag använt, så tycker jag Axis verkar vara väldigt bra kameror.

Ursprungligen av Kriss Abens:

Har inte jobbat med speciellt många trådlösa kameror, men av de jag använt, så tycker jag Axis verkar vara väldigt bra kameror.

Thanx!

Och i de nya uppdateringarna som snart släpps så har vi (bl a) jobbat rätt mycket med att förbättra mac-kompatibiliteten.

Tack för infon. Axis verkar vara ett bra val. Dessutom har jag aktier i bolaget, så köper jag en kamera från dem så går kanske kursen upp ytterligare.

Jag var inne och kollade på Axis-kamerorna. Det finns ju ett gäng att välja mellan. Vilken rekommenderas om man kör Mac (för inomhusövervakning i kontorsmiljö)?

Axis 207w verkar vara modellen att köpa. Någon som har några erfarenheter av denna?

Det är nog inte många som har erfarenheter av 207W ännu eftersom det är först nu (typ idag) som den börjar levereras i större volymer.
Om jag själv skulle köpa en kamera så är det just den modellen jag skulle välja! (bl a för att den funkar bra med mac)

Hur är det med 210/211:an, jag sitter i samma situation som Ian och tycker att det verkar som att de har lite högre kvalitet eller är det försumbara skillnader?

Jo, 210 & 211 är snäppet bättre än 207. De är dock inte wireless, men har annars lite fler features än 207 liksom en smula bättre bildkvalitet och kanske något bättre framerate i dåliga ljusförhållenden (pga CCD i stället för CMOS-sensor). Skillnaderna är dock små -- försumbara eller inte måste nog varje köpare avgöra själv..

Ursprungligen av thomasti:

Jo, 210 & 211 är snäppet bättre än 207. De är dock inte wireless, men har annars lite fler features än 207 liksom en smula bättre bildkvalitet och kanske något bättre framerate i dåliga ljusförhållenden (pga CCD i stället för CMOS-sensor). Skillnaderna är dock små -- försumbara eller inte måste nog varje köpare avgöra själv..

Ok, har just beställt en 207w så snart vet jag om den är ok!

Ursprungligen av akerstrom:

Ok, har just beställt en 207w så snart vet jag om den är ok!

Var beställde du den och vad kostar den?

1
Bevaka tråden