Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

W800i + iTunes

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-08-29 12:10

Någon som sett Applescript eller liknande för att få automatisk integration mellan Sony Ericsson W800i och iTunes? Det enda jag hittat är denna sida, där utveckligen än så länge pågår. Scriptet låg uppe ett tag men är nu borttaget igen, förmodligen pga diverse buggar.

http://stuffhacker.blogspot.com/2005/08/sony-ericsson-w800i-meet-my-imac_18.html

Att skapa scriptet borde dck inte vara alltför svårt för den som kan...

W800i:n dyker upp som enheten "NO_NAME", låtarna ligger i en konstant struktur. Att synka mot en specifik playlist i iTunes där den matchar och tar bort filer som inte finns kvar, t.ex en smart playlist med kanske max 40 låtar. Det ultimata vore ju att kunna skapa automatiska playlist även i telefonen, vet ej hur de görs då Disc2Phone bara finns till PC än så länge.

En annan grej, någon som vet varför transfers går så långsamt? Vissa hävdar att det är ett mac-problem, vissa att det inte är "riktig" USB 2.0. Någon som vet?

  • Medlem
  • 2005-09-07 20:23

Här är scriptet:
http://homepage.mac.com/tomdunmore/stuffhacker/FileSharing14.html

Hans enhet dyker upp som "Untitled", min som "NO_NAME". Enkelt att ändra.
Men sen skulle man önska fler funktioner. Och det är här mina brister i AppleScript blir pinsamt uppenbara

1. När NO_NAME matas in vore det fint om iTunes startas automatiskt och kör scriptet ovan som ligger i iTunes Script-folder. (ett extra start-script alltså, onödigt?)
2. Kolla vilka låtar som redan finns på telefonen och matcha mot den valda playlisten och ta bort borttagna låtar. Helst med nåt RM-kommando så de slipper gå via papperskorgen som nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-07 20:53

Kan man hoppas på lite samarbete Apple-SonyEricsson så att det kommer en firmware uppgradering till k750/w800 som ger oss iTunes direkt i telefonen? Som en svensk version av Motorolas ROKR.

Jag svarar själv: Hoppas kan man ju alltid...

Edit: Tog bort bild på ful ROKR

Senast redigerat 2005-09-13 21:06
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-13 21:24

eQ: Fick du scriptet att fungera i nuvarande skick? I så fall vilka programversioner använder du? Jag har prövat det nu i 10.4.2 och iTunes 5, det skrevs troligen för 4.9.

Jag har en k750, men filstrukturen på minneskortet är väl identisk med w800? Det är ändå någonstans här som scriptet stoppar för mig:

try
  set AudioPath to "/Volumes/Untitled/MSSEMC/Media files/audio" as alias
  set AudioPAthAsText to "Untitled:MSSEMC:Media files:audio"
on error
  set diskyey to 0
end try
if diskyey = 0 then
  display dialog "Nope - there's no W800 attached!" buttons {"cancel"}

För mig dyker minneskortet upp som "Untitled", filstrukturen i övrigt identisk. (Högre upp i scriptet fick jag förstås ändra [set thePlaylist to playlist "Party Shuffle"] till det svenska"Partyblandning"). Har genom att kommentera bort rader lite här och där, lagt till lite på måfå osv kommit en bit på väg, men det verkar som att så fort skriptet skall spara filerna till minneskortet så blir det stopp.

Någon applescript-guru som vill ta en titt på scriptet i länken ovan och se om det är något uppenbart jag som inte kan det här missar? Tex en undring jag har, varför skall det stå "as alias" i första raden i kodsnutten ovan?

  • Medlem
  • 2005-09-14 09:44

Det här scriptet verkar mer lovande:
http://ilari.scheinin.fidisk.fi/itunemywalkman/

Jag har modifierat det lite på egen hand.

Exempelvis: lägg in detta högst upp, efter "audiopath":
Untitled:MSSEMC:Media files:audio
Så slipper man välja W800:an/K750:an i en prompt.

Sen satte jag scriptet att synca mot en smart playlist med ett begränsat antal låtar.
Problemet är dock att scriptet inte tar bort låtar som försvunnit frå playlisten utan kommer fylla till dess att Memory Sticket är fullt, då frågar den om den ska radera allt och kopiera över igen.

Fråga:
Hur skulle ett applescript se ut som ligger och sniffar efter en särskild enhet, exempelvis "NO NAME". När den är mountad, så ska scriptet starta iTunes och därefter anropa och starta nästa script med namnet "sync.scpt". ?

Mycket intressant diskussion äntligen finns det en anledning att biffa upp minneskortet på min 750... innan att lfytta saker manuellt lockade mig aldrig speciellt mycket varav att jag hafr samma låtar på telefonen sedan i Maj....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-14 13:20

Japp - Ilari Scheinins script verkar betydligt mer lovande. Har bara testat det kort. Smart att inkludera bortrensning av skräpfilerna direkt i scriptet, men just det verkar inte funka. Och så är ju en central funktion att lägga in koll av ledigt utrymme och jämförande av spellistan och telefonens innehåll INNAN kopiering så att man inte behöver ta tid att först radera och sedan åter kopiera över samma låtar.

Jag jobbade vidare lite med det andra scriptet igår kväll (låt oss kalla det "tomdunmore") och det var verkligen buggigt, men det var kul att börj lära sig apple-script Jag skalade bort det mesta och fick det att fungera att synka spellistan "Telefon" mot mappen "Untitled:MP3" på telefonkortet. Hela funktionen han lagt in att inte radera mapparna ringtones och videodj i "Untitled:MSSEMC:Media files:audio" är egentligen ganska onödig så länge man bara sparar sådana filer i telefonminnet (som räcker mer än väl). Vill man föra över ringtoner till minneskortet skapar telefonen om mapparna där.

Innan jag börjar kolla funktionerna för vad scriptet ska göra när kortet är nästan fullt, val för att radera vissa låtar före kopiering osv måste jag nog hitta det lilla minneskortet som följde med min k750 vid köp, det tar alldeles för lång tid att testa annars! På tal om det så har jag just nu bara usb1 på datorn så jag vet inget om din fråga ang att det inte skulle vara "riktigt" usb2.

Kommer testa Ilaris script lite noggrannare senare. Behöver lära mig mer apple-script! Automator är väl en hjälp för oss med script-tummen mitt i handen? Funderar också på att flasha om min k750 till en w800, men behöver testa om dess mediaspelar-funktion är värt risken.

Jag hittade en plugin till iTunes för Windows här http://www.badfruit.com/, kan kanske vara nåt att smyginstallera på jobb-datorn?

Jag tycker att det borde gå att hitta någon som gjort detta bättre och färdigt. SonyEricsson lurarna är ju som vilka flash-baserad MP3-spelare som helst, dom visar minnet som en disk - det gör ju de flesta spelarna. Så någon borde ju redan ha gjort ett script för syncning mot iTunes!!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-14 13:59

Testa dessa!

Jag hittade! Lite sökning på versiontracker. Har bara snabbt ögnat igenom dom. Alla freeware.

Copy Playlist to Card
Applescript med många inställningsmöjligheter man kan gå in och redigera. Bla såg jag en funktion så man kan ställa in att när filerna kopieras till telefonen så raderas de från spellistan man synkar mot i iTunes - verkar käckt för den där "lyssna och kolla"-mappen

SyncTunes
Program med snyggt gränssnitt, verkar mycket lovande!

MusicExporter
Ännu ett program som kanske funkar?

iTuneMyWalkman
Ilari Scheinins script som nämns här ovan.

Hjälp till att testa och utvärdera dessa!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-04-19 22:31

Har någon testat t ex synctunes? Som ingoX säger så ser det ju lovande ut?

1
Bevaka tråden