Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Pb 15' kan inte hitta nytt ram-minne

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-13 23:04

Jag köpte idag ett 512mb ram-minne till en Pb 15'. Ram-minnet är från Samsung och samma modell som redan ligger i. Jag installerar försiktigt enligt instruktionerna och allting går jättebra. Själva datorn fungerar jättebra men den kan inte hitta minnet? Vad har jag gjort för fel?

Du har troligen satt minnet fel. Kolla i manualen och porva att göra det igen...

Eller så är minnet defekt.

Minnen ska man inte sätta i försiktigt...
Nej, men allvarligt du måste trycka dit minnet ordentligt det känns när det hamnar rätt, svårt att förklara men du borde märka det.
Prova att trycka i det ordentligt en gång till tryck tills snäpper fast då borde det funka förutsatt att minnet är helt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-14 09:46

jag bytte plats på minnena och det funkar så det är inte fel på kortet. Men datorn visar fortfarande 512 så det måste vara fel på kortplatsen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-14 09:56

jobbigt att behöva lämna in en 2 veckor gammal datorn på minst 3 veckors reparation Vad hände med applekvalitén?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-17 17:35

Bättre än min iaf..

Ursprungligen av Flip:

jobbigt att behöva lämna in en 2 veckor gammal datorn på minst 3 veckors reparation Vad hände med applekvalitén?

Jag hade min i exakt 2veckor, sen havererade minnesbank(lower), så jag satte i minnet i bank(upper) och körde i 2dagar och sen gick den åt pipan, nu är datorn inne på serviceverkstaden och ska byta logikkort. Tråkigt värre... lider med dig!

Ajdå. Låter inte skoj, logikkortsbyte.
Prata med service verkstaden om de kan beställa delen medans du har datorn hemma.
Så lämnar du in den dagen den ska servas. Då minimerar du fårnvaro tiden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-14 13:51
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ajdå. Låter inte skoj, logikkortsbyte.
Prata med service verkstaden om de kan beställa delen medans du har datorn hemma.
Så lämnar du in den dagen den ska servas. Då minimerar du fårnvaro tiden.

tack för tipset!

Gör ett hårdvarutest innan du lämnar in den med båda minnena i. Se http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86287 för mer info. Då får du lite mer kött på benet så att säga.

Kolla som sagt att minnet har "klickat" in ordentligt, hade samma problem när jag skulle sätta i lite mer minne i min iBook första gången, hade då inte tryckt in den ordentligt. Kolla att piggarna är inne i själva anslutningen/porten.

1
Bevaka tråden