Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad mellan 1GB och 2GB ram

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 09:56

Jag har en PB 17" 1.33Ghz med 1GB ram, men nu har jag fått ett bra pris för att köpa 2st 1GB moduler. Men frågan är blir det någon skillnad? Kan det vara värt att uppgradera.

Vad gör du med datorn?
Skilland i hastighet kommer inte vara så stor däremot lasten som datorn kommer klara kommer öka bra mycket.
Jag sitter själv med 1 Gb RAM och tycker det är riktigt bra, jag kan ha en massa program igång samtidigt utan problem.
Annars kan vi köpa modulerna tillsammans... så tar jag en och du den andra.
1,5 RAM.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 10:29
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad gör du med datorn?
Skilland i hastighet kommer inte vara så stor däremot lasten som datorn kommer klara kommer öka bra mycket.
Jag sitter själv med 1 Gb RAM och tycker det är riktigt bra, jag kan ha en massa program igång samtidigt utan problem.
Annars kan vi köpa modulerna tillsammans... så tar jag en och du den andra.
1,5 RAM.

Gör egentligen inte så mycket med datorn förutom att koda lite webbapplikationer å ibland lite grafik. Men det är klart flash kanske fungerar bättre med mer minne. Får se hur jag gör.. man vill ju också ha en dator som är maxad helt klart

Ursprungligen av dr.walm:

Jag har en PB 17" 1.33Ghz med 1GB ram, men nu har jag fått ett bra pris för att köpa 2st 1GB moduler. Men frågan är blir det någon skillnad? Kan det vara värt att uppgradera.

Jag uppgraderade nyss från 1 gig till 2. Stor skillnad i prestanda! Det är betydligt mer sällan det blir badboll, och det märks stor skillnad i /private/var/vm. Nu är där bara små filer i stället för de gigabyte-stora jag hade förut.

Jag använder i huvudsak Adobe för grafik och Sibelius för musik. Kör Powerbook 15" 1,5 GHz.

Öppna Aktivitetskontroll när du jobbar som intensivast. Klicka fliken Systemminne. Hur mycket grönt ledigt minne har du? Vad säger siffrorna Sidor in/ut?

Är det mycket grönt och låga siffror har du minne så du klarar dig. I det motsatta fallet där du har höga tal på sidor in/ut får du en prestandavinst med mer minne.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Öppna Aktivitetskontroll när du jobbar som intensivast. Klicka fliken Systemminne. Hur mycket grönt ledigt minne har du? Vad säger siffrorna Sidor in/ut?

Är det mycket grönt och låga siffror har du minne så du klarar dig. I det motsatta fallet där du har höga tal på sidor in/ut får du en prestandavinst med mer minne.

Vad räknas som mycket resp. lite?

J.

Ursprungligen av Jonathan:

Vad räknas som mycket resp. lite?

J.

Ang virtuella minnet. Page ins: är hur mycket som datorn skriver till det virtuella minnet. Och Pages out: är hur mycket datorn måste läsa från det. Om datorn läser lika mycket som den skriver så är det ett tecken på att du har för lite ram.

Det räcker nästan att lyssna till hur mycket hårddisken jobbar...
Min hårddisk tystnade då jag tryckte i 1 Gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-28 16:20

funderar också på att köpa till lite grejjor. Lite hd plus ramminne.. undrar bara lite vad som är bra? har ingen koll typ. vill inte betala för mycket.

1
Bevaka tråden