Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOrdning - nytt bokföringsprogram

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 09:39

Såg just en annons för ett nytt bokföringsprogram på macpro.se vid namn iOrdning.

Det verkar väldigt färskt, speciellt med tanke på att Läs mig-filen har datumet 2005-08-25 i sidfoten

http://www.iordning.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-24 13:37

Tycker att det verkar riktigt bra!
Dock så fick jag inte momsdeklarationen att funka i demon,, jag kan iof ha gjort något fel..
Ska testa lite till,, kan bli ett köp..

Momsdeklaration

Hej!

Det är jag som har skrivit programmet; kul att du tycker att det verkar bra!

Beträffande problemet som du hade med momsdeklarationen, så upptäckte jag att det saknades momskoder i den kontoplan som följde med demoversionen. Jag har rättat till det nu; du kan antingen ladda ner demon på nytt eller ställa in koderna manuellt för de konton du använder.

/Erik

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-06 23:45
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Hej!

Det är jag som har skrivit programmet; kul att du tycker att det verkar bra!

Beträffande problemet som du hade med momsdeklarationen, så upptäckte jag att det saknades momskoder i den kontoplan som följde med demoversionen. Jag har rättat till det nu; du kan antingen ladda ner demon på nytt eller ställa in koderna manuellt för de konton du använder.

/Erik

Jag tycker också att programmet är väldigt macigt, snyggt och lovande, utan att direkt kunna bokföring.
Erik. Har du planer på att även baka in fakturering? Det hade varit klart bra.

/Bauer

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2005-09-06 23:54
Ursprungligen av Bauer:

Jag tycker också att programmet är väldigt macigt, snyggt och lovande, utan att direkt kunna bokföring.
Erik. Har du planer på att även baka in fakturering? Det hade varit klart bra.

/Bauer

Jag köpte programmet idag, och är väldigt nöjd hittills.
Om det blir en faktureringsmodul i detta eminenta program vore det kanonbra för oss småföretagare!

Jämfört med t.ex. UNI_BAS så är bl.a. designen helt underbar

/Moz

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-07 00:12

UniBas är ett skämt vad gäller designen!

Jag har även kollat på Montanias demo. Känns inte helt "Macig", ren och snygg - utan rörigare.
Som en snabb översättning från Mac OS9 till OS-X.
Garanterat fullt av bra, vettiga funktioner etc men ändå inte lika enkelt uppbyggd som jag skulle önska.

Ett offert/fakturerings/bokföringsprogram som liknar iTunes/iPhoto hade varit det optimala!
iOrdning tycker jag helt klart verkar vara inne på rätt spår!

En snygg, logisk sammankoppling med fakturering är det som krävs för att jag ska köpa iOrdning.
Gärna där adressregister hämtas från apple adressbok.
Hoppas det kommer - snart!!

/Bauer

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-07 08:16
Ursprungligen av iMoz:

Jag köpte programmet idag, och är väldigt nöjd hittills.
Om det blir en faktureringsmodul i detta eminenta program vore det kanonbra för oss småföretagare!

Jämfört med t.ex. UNI_BAS så är bl.a. designen helt underbar

/Moz

Jag fick svar av Erik ang fakturering. Många hade efterfrågat det och han kommer lägga in det till nästa version. Den beräknas komma i slutet av oktober.

/Bauer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 13:40
Ursprungligen av Bauer:

Jag fick svar av Erik ang fakturering. Många hade efterfrågat det och han kommer lägga in det till nästa version. Den beräknas komma i slutet av oktober.

/Bauer

Grymt!
Erik? Du kanske inte har tänkt på det ännu, men om man köper programet nu, blir det en free uppdate då eller måste man betala för uppdatering..

/Fred

Ursprungligen av Fredric:

Grymt!
Erik? Du kanske inte har tänkt på det ännu, men om man köper programet nu, blir det en free uppdate då eller måste man betala för uppdatering..

/Fred

Hej!

Nästa version (om det inte blir någon buggfix-version innan) kommer bl.a. att innehålla fakturering och beräknas komma i slutet av oktober. Det blir version 1.1 och den kommer att vara gratis för de som köpt 1.0.

Tips och idéer kring faktureringsmodulen mottages tacksamt (liksom all annan feedback)!

mvh
Erik Aderstedt

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2005-09-13 00:42

Gratis update...detta blir bara bättre och bättre

/Moz

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Hej!

Nästa version (om det inte blir någon buggfix-version innan) kommer bl.a. att innehålla fakturering och beräknas komma i slutet av oktober. Det blir version 1.1 och den kommer att vara gratis för de som köpt 1.0.

Tips och idéer kring faktureringsmodulen mottages tacksamt (liksom all annan feedback)!

mvh
Erik Aderstedt

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Tips och idéer kring faktureringsmodulen mottages tacksamt (liksom all annan feedback)!

mvh
Erik Aderstedt

Om man får önska:
• Någon form av layout-möjlighet. T.ex. med ett antal mallar eller möjlighet att skapa egna sådana.
• Kunna inkludera logotyp och specificera information i sidhuvud och sidfot.

Ska definitivt ta mig en titt på det här programmet när jag skaffat 10.4!

/ Niklas

Det går inte att se större screenshots från hemsidan?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-04 20:27

Synd att det inte funkar med Panther....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-09-04 20:35

Det ser riktigt bra ut faktiskt, jag är imponerad. Jag letade ett bokföringsprogram i våras till min flickvän som behövde ett enkelt slippa-ha-i-excel-program och misslyckades totalt med att hitta ett som uppfyllde alla önskemål så jag tänkte - ash, jag skriver ett eget!

Men jag hann väl inte mer än sätta mig in i CoreData och allt det där innan jag hittade ditt program som såg ut precis som mitt - fast färdigt Så då slapp jag göra färdigt det projektet, och min flickvän fick ett bra bokföringsprogram på köpet.

Lycka till med det och hoppas det går bra med fortsatta utvecklingen, ska leta lite buggar och skicka en buggrapport senare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 10:12

Tycker namnet verkligen är passande till programmet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 14:39

Standardiserade produkttexter. Jag driver ett tjänsteföretag och skulle vilja kunna ha fördefinerade texter som beskriver ganska komplicerade leverabler. Även någon typ av räknare eller enkel statistikfunktion som kan dra ut listor på prodID och antal timmar eller antal som den sålts i.

Erik: Använder du iOrdning själv?

Kan du posta några större screenshots?

Ursprungligen av hicke:

Standardiserade produkttexter. Jag driver ett tjänsteföretag och skulle vilja kunna ha fördefinerade texter som beskriver ganska komplicerade leverabler. Även någon typ av räknare eller enkel statistikfunktion som kan dra ut listor på prodID och antal timmar eller antal som den sålts i.

Erik: Använder du iOrdning själv?

Kan du posta några större screenshots?

Ja, jag använder själv programmet. Här är en större skärmbild.

Nästa version kommer att innehålla ett produktregister (som naturligtvis inte bara behöver innehålla fysiska produkter) som man kan plocka ur för att bygga upp sin faktura. Beträffande statistikfunktioner så kommer jag efter hand att bygga ut programmet med fler sådana; jag vill dock inte nu förbinda mig vid att de kommer i nästa version.

mvh
Erik Aderstedt

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-11-27 09:14
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Ja, jag använder själv programmet. Här är en större skärmbild.

Nästa version kommer att innehålla ett produktregister (som naturligtvis inte bara behöver innehålla fysiska produkter) som man kan plocka ur för att bygga upp sin faktura. Beträffande statistikfunktioner så kommer jag efter hand att bygga ut programmet med fler sådana; jag vill dock inte nu förbinda mig vid att de kommer i nästa version.

mvh
Erik Aderstedt

Hej Erik;

Möjligen skippar jag uppdateringen av mitt program från Montania, och köper ditt. En fråga: Kan man göra simuleringsverifikationer i iOrdning, som man sedan gör till verifikationer?

Mvh Mikkel

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-11-22 10:07

Jag har nu skaffat detta eminenta lilla program och är i stort sett nöjd. Det jag inte riktigt gillade var att jag själv inte kunde välja när mina fakturor bokfördes. Programmet lägger in verifikatet när man bokför något annat efter faktureringstillfället. Skulle också vilja ha en konteringslista som skrivs ut i samband med faktureringen. Annars är det ett toppenprogram just för att det är så lättanvänt, ser också fram emot leverantörsreskontra. Kan lätt tänka mig att betala in lika mycket till för leverantörsreskontra och en förbättrad kundreskontra.

Har också just köpt programmet och börjat använda det. Jag skulle vilja kunna lägga in VANLIGT bankkontonummer under företagsinformation. Det är ju många av oss småföretagare som inte använder BG eller PG på grund av alldeles för höga avgifter. Kan detta fixas månne?

Ursprungligen av ie99enda:

Har också just köpt programmet och börjat använda det. Jag skulle vilja kunna lägga in VANLIGT bankkontonummer under företagsinformation. Det är ju många av oss småföretagare som inte använder BG eller PG på grund av alldeles för höga avgifter. Kan detta fixas månne?

Det ska jag fixa!

/Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 18:15

Går det att bränna en skiva som bokföringsfirmor och revisorer kan köra på sina pc?

Yes!!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-11-26 21:35
Ursprungligen av Yes:

Går det att bränna en skiva som bokföringsfirmor och revisorer kan köra på sina pc?

Yes!!

Du menar om det finns SIE-export?
-Jo, det finns, men jag har inte provat.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 21:38

Vad är SIE?

Yes!!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-11-26 22:00

En standard för import och export av bokföringsdata mellan olika bokföringssystem och bokföringsprogram. Så du kan bokföra i iOrdning, exportera till en SIE-fil, som sedan din revisor kan ta upp i sin winpc med SPCS deklarationsprogram och fortsätta att jobba med dina data.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 22:09

Kanon! Tack för informationen.

Yes!!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-11-27 09:44

Erik, du har möjligtvis ingen möjlighet att lägga upp ett litet forum på iOrdnings hemsida? Det är mycket trevligt att kunna nå dig här, men programmet har sån potential och du verkar vara en sån trevlig prick som lyssnar på oss användare, så ett forum skulle vara kanon.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-27 14:37
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Erik, du har möjligtvis ingen möjlighet att lägga upp ett litet forum på iOrdnings hemsida? Det är mycket trevligt att kunna nå dig här, men programmet har sån potential och du verkar vara en sån trevlig prick som lyssnar på oss användare, så ett forum skulle vara kanon.

Absolut! Frågor om programmet och förslag till mindre och större förbättringar hör väl hemma i annat forum än detta. Nu när vi fått nys om detta utmärkta hjälpmedel för den lilla firman.
Jag har exv frågor om kortkommandon, varför man ej kan tabba mellan vissa fönster etc.

Nu har jag öppnat ett forum för vidare diskussioner kring iOrdning och hjälp med programmet. Adressen är http://www.iordning.se/forum

Väl mött!

/Erik

1
Bevaka tråden