Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 15" VS. Acer Ferrari

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla, jag funderade på att köpa en Mac eftersom att jag har både en shuffle och den nya iPoden, tycker dom verkar ha ett klockrent koncept när det gäller musik och underhållning på datorer. Men kan någon berätta för mig varför jag måste betala 20185:- För en MAC som har samma prestanda. som en Acer Ferarri 3400 som kostar 12995:- inne i stan på OnOff?
Dessutom har PB bara halva grafikminnet, är det bara jag eller
har Apple sjuka överpriser? 15k vore väl lagomt med tanke på
att en Apple har mycket bättre materialval i chassit?

Övertala mig att köpa en PB.

  • Medlem
  • 2005-09-12 23:53

Om det bara handlade om datorn så kan man väl bara säga att den är snyggare, men sen har vi ju OS X också. Gillar man det har man helt enkelt inget val.

Ursprungligen av gsandlund:

Hej alla, jag funderade på att köpa en Mac eftersom att jag har både en shuffle och den nya iPoden, tycker dom verkar ha ett klockrent koncept när det gäller musik och underhållning på datorer. Men kan någon berätta för mig varför jag måste betala 20185:- För en MAC som har samma prestanda. som en Acer Ferarri 3400 som kostar 12995:- inne i stan på OnOff?
Dessutom har PB bara halva grafikminnet, är det bara jag eller
har Apple sjuka överpriser? 15k vore väl lagomt med tanke på
att en Apple har mycket bättre materialval i chassit?

Övertala mig att köpa en PB.

Apples datorer är något dyrare än motsvarande PCs för att Apple har egen utveckling och eget operativsystem den lilla merkostnaden kompenseras definitivt av att apples datorer oftast fungerar så mycket bättre tack vare integrationen mellan OS och hårdvara.

Acerns låga pris beror väl på att det är en utgående modell. Den nyare Acer 4005 kostar ju runt 24.000:- på OnOff.

  • Medlem
  • 2005-09-13 00:05

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=75627

Här är en principiellt intressant jämförelse.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-13 00:47

Har du ställt upp datorerna bredvid varandra och tittat på dem nån gång?

Gör du det är det uppenbart varför PowerBooken är dyrare. Plötsligt framstår Ferrarin som en billig, plastig Lada parkerad bredvid en slimmad Jaguar

En PowerBook handlar dessutom så mycket mer än bara processorhastighet. För att jämföra rättvist måste du räkna in kvaliteér så som vikt, batteritid, operativsystem (Windows är ju ett skämt jmf. med Mac OS X Tiger), extrafunktioner (bakgrundsbelyst tgb, vaknar och somnar på 1 sekund, väldesignad nätdel med mjuk sladd, hittar trådlöst nätverk på en sekund osv osv).

Listan kan göras lång. Jag har både en Acer-laptop och PowerBook (12" och 15"). Acern ligger i sin låda inne i garderoben och jag har inte hittat någon anledning över huvud taget att ta ut den senaste halvåret.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-13 01:11

Angående det där med att somna och vakna på en sekund...

jag har haft en PB12" en vecka nu och har hunnit kånka runt den till diverse trådlösa nätverk här och där. Det är faktiskt första gången jag sett en laptop som vaknat utan problem varje gång jag fällt upp skärmen och genast fått "grepp om situationen" och fått igång nätverket. Bara en sån sak gör livet lättare att leva.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-13 01:21
Ursprungligen av Perc:

Angående det där med att somna och vakna på en sekund...

jag har haft en PB12" en vecka nu och har hunnit kånka runt den till diverse trådlösa nätverk här och där. Det är faktiskt första gången jag sett en laptop som vaknat utan problem varje gång jag fällt upp skärmen och genast fått "grepp om situationen" och fått igång nätverket. Bara en sån sak gör livet lättare att leva.

Håller med om att det är underbart smidigt. Såna här saker är så enormt mycket viktigare än ghz hit och dit, fattar inte varför alla hänger upp sig så mycket vid det.

Eller som jag som traskar runt mellan tre trådlösa nät (minst) och två trådbudna nät, jag gör inget när jag flyttar datorn, lägger den i sin väskta sovandes, väcker den och allt fungerar direkt.
Det är verkligen hur smidigt som helst och jag vet att skulle jag dyka på ett nytt trådlöst nät kommer jag kunna ansluta mig utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-13 11:31
Ursprungligen av gsandlund:

Men kan någon berätta för mig varför jag måste betala 20185:- För en MAC som har samma prestanda. som en Acer Ferarri 3400 som kostar 12995:- inne i stan på OnOff?

tror faktiskt att ferarrin är bra mycket kvickare än p-booken dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 11:34
Ursprungligen av gsandlund:

Hej alla, jag funderade på att köpa en Mac eftersom att jag har både en shuffle och den nya iPoden, tycker dom verkar ha ett klockrent koncept när det gäller musik och underhållning på datorer. Men kan någon berätta för mig varför jag måste betala 20185:- För en MAC som har samma prestanda. som en Acer Ferarri 3400 som kostar 12995:- inne i stan på OnOff?
Dessutom har PB bara halva grafikminnet, är det bara jag eller
har Apple sjuka överpriser? 15k vore väl lagomt med tanke på
att en Apple har mycket bättre materialval i chassit?

Övertala mig att köpa en PB.

Om du ska använda den till musik och bild - kör på en acer inte för att den är bättre, om du vill arbeta med datorn och ha en snygg en som aldrig strular köp en PB - du fattar inte grejen förrens man arbetar på en mac ett par dagar

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Om du ska använda den till musik och bild - kör på en acer inte för att den är bättre, om du vill arbeta med datorn och ha en snygg en som aldrig strular köp en PB - du fattar inte grejen förrens man arbetar på en mac ett par dagar

/Tangen

Känner att allt mina arbetskamrater med sina PC's pratar om är problem, problem och åter problem.
Är det inte brandväggar och virusuppdateringar och strulande konfigurationer så är det hur man uppdaterar drivrutinerna till sitt grafikkort. Kort och gott kan man säga att en Macanvändare använder sin dator, det strular sällan. PC användare är mera intresserade att gräva under huven på alla sätt.

Jag har en kompis, han ringer mig titt som tätt och undrar vilken defragmenterare och om jag har kört Hubba-Warrior 3.0 och fixar behörigheter osv... varför då frågar jag.

Han har kört MacOS ett tag nu, men fattat grejen...nä....

Eftersom jag dagligen reparerar ett antal Acer-burkar, inklusive hela Ferrari-serien... Köp en PB. Jag får inte säga så för mina chefer, men det är en otrolig skillnad i byggkvalitet. Acers laptops är i absoluta budgetklass och Ferrariserien är mitt personliga hatobjekt. Plastig och undermålig kvalitet i komponenterna. Kort sagt, man får vad man betalar för. Skulle hellre välja en billig Dell än en Ferrari 3400, helt klart. Men som sagt, när man suttit med en PB ett par dagar så förstår man allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 07:12
Ursprungligen av Goflorp:

Känner att allt mina arbetskamrater med sina PC's pratar om är problem, problem och åter problem.
Är det inte brandväggar och virusuppdateringar och strulande konfigurationer så är det hur man uppdaterar drivrutinerna till sitt grafikkort. Kort och gott kan man säga att en Macanvändare använder sin dator, det strular sällan. PC användare är mera intresserade att gräva under huven på alla sätt.

Jag har en kompis, han ringer mig titt som tätt och undrar vilken defragmenterare och om jag har kört Hubba-Warrior 3.0 och fixar behörigheter osv... varför då frågar jag.

Han har kört MacOS ett tag nu, men fattat grejen...nä....

Sant som korvspad - det är inte förrens man suttit i ett par dagar som man inser fördelarna med att ha en Mac vs en annan dator...

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 11:55

För mig är det OSX som är grejen.

Köp du en 15" PB och var nöjd med att ha köpt en av världens mest fantastiska maskiner!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-13 12:51

Det är ju operativsystemet som är grejen. Glöm sedan inte byggkvalitén och designen!

Det finns andra fördelar också. PB har en tom plats för RAM-minne vilket inte Acer Ferrari 3400 har. Glöm inte att PB har DVI heller. Det är det inte många bärbara PC:ar som har. Det finns några, men de flesta är ganska dyra..

Kan hålla med om att Windows känns som en lekplats jämnfört med OsX, men jag kan inte betala nästan 10 tusen för ett operativsystem, sen kommer ju Longhorn vilket lär ha tagit mycket från osx. Fungerar min K750i med en powerbook? Samt min Dimage Z2? Hur kommer den stå sig när dom börjar köra på x86?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-09-13 22:55
Ursprungligen av gsandlund:

Kan hålla med om att Windows känns som en lekplats jämnfört med OsX, men jag kan inte betala nästan 10 tusen för ett operativsystem, sen kommer ju Longhorn vilket lär ha tagit mycket från osx. Fungerar min K750i med en powerbook? Samt min Dimage Z2? Hur kommer den stå sig när dom börjar köra på x86?

Många fler saker än bara själva operativsystemet har nämnts i tråden. Datorerna spelar i en helt olika ligor vad gäller design/vikt/finish/kvalitet/funktionalitet.

Både din k750i och din Z2 funkar klockrent med Mac OS X. Longhorn kan knycka hur mycket som helst från Mac OS X, men baserat på vad som visats hittills är det ju uppenbart att det kommer bli en mycket blek kopias på många sätt (Microsoft saknar helt enkelt smak, en ack så viktig skillnad företagen mellan). Dessutom kommer Longhorn inte ut förrän om 1.5 år. Då kan du glatt köra Mac OS X 10.5 på en yonah-baserad dual-core PowerBook.

Ursprungligen av gsandlund:

Kan hålla med om att Windows känns som en lekplats jämnfört med OsX, men jag kan inte betala nästan 10 tusen för ett operativsystem, sen kommer ju Longhorn vilket lär ha tagit mycket från osx.

Men då så, köp en pc. Alla nöjda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-25 12:52

Angående att du inte kan betala 10000 för operativet:¨

Det gör du inte heller du betalar ca 1195 kronor för det, det är dom andra 8805 mytomspunna kronorna som man inte förstår vad dom går till förrens man sitter ett par dar vid en PB...

Sen måste jag säga att iBooken 14 tummare är bra den med

/Tangen

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-13 23:25
Ursprungligen av MartinB:

Det finns andra fördelar också. PB har en tom plats för RAM-minne vilket inte Acer Ferrari 3400 har.

ehhh.... Ferrari 3400 skickas vad jag vet med två stycken 512MB DDR SDRAM. Skillnaden är att Acer fyller sin maskin till 1GB, medan Apple bara skickar med 1st 512.... Skulle det bli fördel Apple

I övrigt kan jag bara dela med mig av erfarenheter från min Ferarri 3000. Gillar burken och har ingenting att klaga på... förutom värmen som är olidlig.
Jag tror du kommer bli nöjd oavsett vad du köper. Det är fina datorer båda två... synd bara att den ena har ett riktigt tråkigt operativsystem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-13 22:52

K750i funkar fint med mac. Dimage Z2 har troligen inga problem heller, är den USB Mass Storage är det bara att köra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-13 23:37

Nu har jag inte fingrat på nån ferrari, men jag tvivlar på att NÅGON acer kan komma upp i den kvalitetskänsla som en PB har.

Min PB12 är underbar. Det är första gången jag träffat på en laptop (förutom nån gammal thinkpad) som jag kunnat plocka upp från bordet med ena handen och vända och vrida på i luften utan att få en känsla av att den ska gå av på mitten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 09:43
Ursprungligen av Perc:

Nu har jag inte fingrat på nån ferrari, men jag tvivlar på att NÅGON acer kan komma upp i den kvalitetskänsla som en PB har.

Min PB12 är underbar. Det är första gången jag träffat på en laptop (förutom nån gammal thinkpad) som jag kunnat plocka upp från bordet med ena handen och vända och vrida på i luften utan att få en känsla av att den ska gå av på mitten.

har en 12" pb fin, fin, har även en thinkpad T40 som man kan vrida på i luften - nån som vill köpa den

/Tangen

  • Medlem
  • 2005-09-15 13:29
Ursprungligen av Perc:

Nu har jag inte fingrat på nån ferrari, men jag tvivlar på att NÅGON acer kan komma upp i den kvalitetskänsla som en PB har.

Min PB12 är underbar. Det är första gången jag träffat på en laptop (förutom nån gammal thinkpad) som jag kunnat plocka upp från bordet med ena handen och vända och vrida på i luften utan att få en känsla av att den ska gå av på mitten.

Jag håller med om det du säger, bortsett från iBook (som åtminstone tidigare faktiskt kunde gå sönder om man lyfte den fel). Däremot är kvalitetskänslan mest en upplevelse. Även de riktigt plastiga datorerna håller ju rätt bra, så rent krasst är det kanske inget köpargument mer än estetiskt.

Om man köper en ny dator, så vill man ju att den ska vara snabb, och det är möjligt att dagens Powerbook inte riktigt lever upp till den förväntningen, men om alternativet är Windows så är det fortfarande ett rätt lätt val. Särskilt på en bärbar, eftersom OS X är otroligt bra på sånt som är viktigt för en bärbar.

Satt på en IB 12" i förrgår hos en kompis som hade w-lan. Härligt att kunna sitta på TOA och surfa, att jag inte tänkt på det. Gillade funktionerna F11 och F12 om jag inte minns fel, var tvungen att göra en skärmdump för att visa en kompis hur snyggt det var tyvärr hittade jag ingen printscreen-knapp, men kan säga att hjälpen till osx är 10 gånger bättre än windowshjälpen även om det tog mig ett tag att förstå att jag skulle skriva Skärmdump och inte printscreen, men sen hamnade ju filen på skrivbordet som PDF, grymt smidigt! Jag är inne på Apple hela tiden nu, kände även på Nano idag och måste säga att jag älskar deras koncept. Får se hurvida jag gör, just nu lutar det "tyvärr" åt ferarrin. Det största problemet på mac är nog skärmarna, tycker inte 12" skärmarna håller tillräckligt hög kvalite. När jag arbetar i Photoshop är en 15" skärm med riktigt bra upplösning nästan ett måste, och det är delvis därför jag tänker köpa ny dator, denna jag sitter på har 1024x768 vilket inte känns tillfredsställande.

  • Medlem
  • 2005-09-25 10:36

Skärmdump får du genom att trycka följande:

1. Shift + Cmd (Äpplet) + 3 = skärmdump av hela skrivbordet.
2. Shift + Cmd (Äpplet) + 4 = skärmdump av markerat område.
3. Shift + Cmd (Äpplet) + 4 + space = skärmdump av enstaka fönster.

Alla dumpar hamnar på skrivbordet som pdf-filer men det har du redan märkt själv.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 13:09

Apples bärbara är bäst på allt utom (tyvärr) prestanda. Förhoppningsvis försvinner det problemet när Intel-modellerna kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-26 03:11

Jag har konverterat ex antal människor från PC till Mac. Många motvilligt och andra i desperation över hur mycket strul och skit deras PC's gar gett dem. För många går stor % av tiden åt till att fixa datorerna än att verkligen kunna använda dem.
Hursomhelst, alla, precis alla har andats ut och sagt att detta är himlen. Ett par har sagt: Jag älskar min mac men jag saknar att spela spel på datorn så de har nästa gång köpt PC igen men efter bara en månad har de erkänt att de gjorde sitt livs misstag. Då står de där med sina virusar, uppdateringar, plug in sökningar och andra gåtor omöjliga att lösa om du inte är datatekniker. Ett halvår senare är PC'n värd noll kronor och det senaste värsta du köpte som var modernt då är sex månader senare stenåldersmatrial.

Varför man ska ha Mac är enkelt. Det är en konstant fungerande dator som du praktiskt taget måste slänga i väggen så att den går sönder när du har haft den så länge och tröttnat på att se fanskapet och suktar efter de nya modellerna.

Folk tycker att Mac är dyrt och de har rätt i det. Det är inte lite pengar att punga ut med men man spar in dem snabbt ändå.
Man behöver INTE köpa en ny dator efter ett halvår, jag har aldrig haft en Mac på service, jag har aldrig köpt anti virus program, jag har aldrig behövt uppgradera något annat än operativsystemet (jag menar RAM och dyl) för att de program som görs åt Mac är så anpassade till de grymma datorerna att att datorn inte blir "gammal" efter bara några månader som PC blir. I PC fallen måste de uppgraderas var och varannan dag för att hänga med i de sjuka program och upgrades som skapar av programmerare i världen. Det är inte buggfritt utan alltid testversioner som en tillverkare spottar ur sig och en annan tillverkare pillar lite mer på. Det finns ingen grundstomme utan en massa halvutvecklade program som inte ens alltid är kompatibla med den pryl du först laddade hem. Datorns prestanda är praktiskt taget nollat inom sex månader medans en Mac inte upplever denna devalvering av sitt grundinnehåll.
Till skillnad från Mac så måste man ge sig ut på surfsafari för att få tag på uppdateringarna. Hos Mac så hämtar du dem bara från apple och de installerar sig själva. (Ja kan du tänka dig!)
Programmen är alltså skapade av Mac för Mac och om inte så är de gjorda efter Macs prestanda.

PC'n är ju ett hopkok av fabrikörer, av programerare, av icke fungerande operativsystem. De måste konstant skyddas mot virus och hackers.

Säger inte detta allt så vette fan vad som gör det. Om nån tvivlar trots detta så tycker jag att de ska stå med sin PC och grina elefanttårar när allt skiter sig för femtioelfte gången inom loppet av en vecka.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-26 12:39
Ursprungligen av AIR172:

Det är en konstant fungerande dator som du praktiskt taget måste slänga i väggen så att den går sönder

jag tror det räcker att läsa några inlägg här & på nätet för att förstå att så inte är fallet...

Ursprungligen av AIR172:

Datorns prestanda är praktiskt taget nollat inom sex månader medans en Mac inte upplever denna devalvering av sitt grundinnehåll.

Min två år gamla Dell är precis lika snabb som när jag köpte den.

Bevaka tråden