Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja ett forum?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som ni redan vet håller vi på att sälja två internetforum: 99musik.com och 402m.com. Hela processen är ganska intressant - framförallt kring värderingen av medlemmar, trafik och innehåll.

Vad är en sajt värd egentligen? En självklar värderingspunkt är ju intäkterna och dom kostnader som finns för att driva sajten. Men sedan måste man försöka värdera trafikmängden, vilken potential sajten har under dom närmaste åren att attrahera fler medlemmar och exempelvis annonsörer.

För 99mac och iPod.se har jag en ganska bra känsla för värdet, men för 402m och 99musik är det inte helt enkelt.

Jag har fått bud på båda sajterna men jag känner att det kanske är fel köpare - rätt person skulle kunna göra underverk med dessa sajter som grund. Det tar TID och kostar pengar att dra igång forum och har man en väldindexerad sajt med många medlemmar kan det vara smidigt att ta över sajten istället för att göra nystart.

Jag vänder mig till er samlade kompetens - vad är dessa sajter värda (och varför/varför inte?)

  • Medlem
  • 2005-09-12 18:22

Jag vill inte bli såld. Jag är medlem på 99musik men vill inte följa med till nästa ägare. Det är inte något större problem för mig att gå in och radera mina uppgifter själv (som vanlig medlem alltså), men hur är det med dem som missar att en försäljning blir av? Jag kommer inte ihåg hur mycket man gick med på vid registreringen i fråga om överlåtande av sina uppgifter, men med Offtopics svanesång i färskt minne ska du nog vara lite försiktig.

Att sälja forum är lite känsligt. En idé kanske är att göra ett mailutskick till alla medlemmar. I mailet skulle det kunna finnas en länk man kan klicka på för att radera sitt konto (eller liknande).

Ursprungligen av Kristofer:

Att sälja forum är lite känsligt. En idé kanske är att göra ett mailutskick till alla medlemmar. I mailet skulle det kunna finnas en länk man kan klicka på för att radera sitt konto (eller liknande).

Tänkte ungefär samma sak. Men istället för radera, kan man godkänna(eller inte) försäljning av sina personuppgifter.

  • Medlem
  • 2005-09-12 19:57

om man inte godkänner det då?

Eller har man godkännt det redan vid registreringen? Jag minns inte.

Ursprungligen av Baron:

om man inte godkänner det då?

Du kan ju ens uppgifter raderas. Det viktiga är att folk ska ges möjligheten att genom aktivt agerande få sina uppgifter strykta.

  • Medlem
  • 2005-09-12 20:35

Nu vet jag inte hur många medlemmar det handlar om, men säg att 2000 inte vill vara med längre. Det är lite bökigt att manuellt radera dessa 2000 medlemmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 20:37

Eftersom det är Björnström tycker jag att det är OK med ett mail som berättar att forumet säljs, och man kan då gå in och välja hurvida man vill vara kvar eller inte.

/ generellt skulle jag inte vilja bli såld - men goda erfarenheter från 99mac gör att jag tycker att det är ok...

/Tangen

Ursprungligen av Baron:

Nu vet jag inte hur många medlemmar det handlar om, men säg att 2000 inte vill vara med längre. Det är lite bökigt att manuellt radera dessa 2000 medlemmar.

Det är enkelt att posta till databas direkt från ett mail. Däremot kan jag inte tänka mig att det skulle bli aktuellt att radera en massa medlemmar dock...

Det är oerhört känsligt med de personuppgifter som finns lagrade.
Kan du sälja forumen utan kompletta uppgifter (bara login och lösen) så vore det i mina ögon det bästa. Då kan köparna själva välja om de vill begära in samma uppgifter på nytt för att tillåta fortsatt access, men ingen behöver känna att integriteten ifrågasatts. Men då är det säkert inte lika attraktivt för köparna.

Nackdelen med att mejla ut, eller posta på forumens föstasidor är ju att alla kanske inte hinner uppmärksamma innan det är försent, om de ens märker något. Det finns ju de som byter mejladresser eller inte besöker forumen längre.

Bara en tanke.

  • Medlem
  • 2005-09-12 20:56

nej, jag såg att det inte är mer än 2500 medlemmar (inte kattsskit) och många är väl nöjda med en försäljning ändå.

Det här med att sälja medlemmar och inte. När vi registrerade oss på ovan nämda siter så godkände vi att SITEN lagrade våra uppgifter och allt det där tjafset, oavsett ägare skulle jag vilja säga. Eller stod det något att vi bara godkände om det var Björnström et al som stod bakom?

Att man däremot tar medlemmar från tex 99mac och skapar nya forum med för att få en bra start är en helt annan sak och det är jag HELT emot!

Ursprungligen av Patric Malm:

Det här med att sälja medlemmar och inte. När vi registrerade oss på ovan nämda siter så godkände vi att SITEN lagrade våra uppgifter och allt det där tjafset, oavsett ägare skulle jag vilja säga. Eller stod det något att vi bara godkände om det var Björnström et al som stod bakom?

Bra poäng, men dessvärre är det inte lika lätt i verkligheten*. Vi har haft rätt häftiga diskussioner om personuppgifter tidigare där medlemmar uttryckt oro och skepsis över att de avkrävs personliga uppgifter som adress och dylikt. En försäljning kan driva upp det igen.

* Det kan visserligen vara lätt, om det inte är så att det finns en väldigt tydlig person som ligger bakom sajten, i det här fallet Martin. Om han hade varit mer anonym tror jag att det hade varit annorlunda. Målgruppen gör nog sitt till. Medlemmarna här, och på macnytt också för den delen, är nog lite mer medvetna än exempelvis de som häckar på Lunarstorm. En försäljning av den senare tror jag inte skulle bekymra medlemmarna på samma sätt, dels på grund av målgruppen, dels på grund av avsändaren. Det finns ju, så vitt jag vet, ingen som personifierar Lunar som Martin personifierar 99mac.

Sen kan jag naturligtvis vara ute och cykla. Det är ju inte säkert att någon av de aktiva på 99musik och 402m bryr sig.

  • Medlem
  • 2005-09-12 22:20

Så kan det vara. Men även om man har på fötterna rent juridiskt är det ju bra om alla är glada.

Det har du absolut rätt i!

  • Medlem
  • 2005-09-12 23:35

Grejen är ju att de som inte är aktiva antagligen är de som minst vill "säljas".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 12:05
Ursprungligen av Baron:

Grejen är ju att de som inte är aktiva antagligen är de som minst vill "säljas".

Bara man får möjligheten/informationen om att man är på väg att bli "såld" så får man välja själv - sälj! martin sälj !

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 12:09
Ursprungligen av Björnström:

Vad är en sajt värd egentligen? En självklar värderingspunkt är ju intäkterna och dom kostnader som finns för att driva sajten. Men sedan måste man försöka värdera trafikmängden, vilken potential sajten har under dom närmaste åren att attrahera fler medlemmar och exempelvis annonsörer.

För 99mac och iPod.se har jag en ganska bra känsla för värdet, men för 402m och 99musik är det inte helt enkelt.

Jag vänder mig till er samlade kompetens - vad är dessa sajter värda (och varför/varför inte?)

Eftersom detta var den egentliga frågan tycker jag mig vilja kommentera den...

Jag tror att värdet av saighten är dels beroende av antalet medlemmar, dels av historiken alltså vilken renommé den har haft i sin målgrupp.
Sen tror jag även att man kan ha en värdering i hur aktiv forumet är idag.

Att beräkna värden på subjektiva grunder är komplicerat, det blir liksom lite - jag "känner" att det är så här vad "känner" du ?

/Tangen

Många intressanta åsikter (precis vad jag förväntade mig). Idag är det bara 99mac som har "personuppgifter" registrerade förutom användarnamn & epostadress och 99mac är inte till salu

Jag skulle egentligen vilja fokusera på värdet av sajten i denna tråd men det är nog ganska knutet till antalet medlemmar (om alla avregistrerar sig är värdet noll).

Så i korthet innebär era svar att jag ska lägga ner sajterna rakt av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 12:51
Ursprungligen av Björnström:

Många intressanta åsikter (precis vad jag förväntade mig). Idag är det bara 99mac som har "personuppgifter" registrerade förutom användarnamn & epostadress och 99mac är inte till salu

Jag skulle egentligen vilja fokusera på värdet av sajten i denna tråd men det är nog ganska knutet till antalet medlemmar (om alla avregistrerar sig är värdet noll).

Så i korthet innebär era svar att jag ska lägga ner sajterna rakt av?

Nej det tycker jag inte, jag kan inte se varför jag skulle avregistrera mig på en site bara för att du inte äger den längre. Den andra frågan är hurvida det ens behövs meddelas att man säljer siten. Det är ändå så att det är själva forumet som är det intressanta egentligen. Dock så kan det vara så att det kan falera på att kvalitén på siten inte hålls uppe och därigenom tappar m,edlemmar - men det är lite grann upp till nästa "webmaster" att vidaremakthålla intresset.

Sen utgår jag från att det ingår programvara etc, så att det egentligen finns ett "fysiskt" värde i forumet?

/Tangen

Det är inte intressant att överlåta/sälja till någon som saknar resurser att göra något vettigt av sajten. Då kan man lika väl lägga ner eftersom badwill är större än värdet av transaktionen.

Det "fysiska" värdet består av forumlicensen men den är förhoppningsvis endast en liten del av det totala värdet, annars har man ju misslyckats med sajten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 13:01
Ursprungligen av Björnström:

Det är inte intressant att överlåta/sälja till någon som saknar resurser att göra något vettigt av sajten. Då kan man lika väl lägga ner eftersom badwill är större än värdet av transaktionen.

Det "fysiska" värdet består av forumlicensen men den är förhoppningsvis endast en liten del av det totala värdet, annars har man ju misslyckats med sajten.

, du har en poäng - är det inte vansinniga skype summor så kanske du ska skippa det - och bjuda in alla till nåt annat forum, eller nåt.

Det kan vara så att det ger en badwill man inte vill ha

Med tanke på behandlingen av dig efter offtopic så är det kanske nåt man inte vill riskera igen.

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Med tanke på behandlingen av dig efter offtopic så är det kanske nåt man inte vill riskera igen.

Äh, det var ju ingenting. Man kommer alltid få smällar oavsett vad man gör och man kan inte lyssna på alla. Jag har varit med om mycket värre situationer tidigare (eller så har man blivit tuffare).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 13:25
Ursprungligen av Björnström:

Äh, det var ju ingenting. Man kommer alltid få smällar oavsett vad man gör och man kan inte lyssna på alla. Jag har varit med om mycket värre situationer tidigare (eller så har man blivit tuffare).

hud växer exponentiellt vid angrepp

/Tangen

Ursprungligen av Björnström:

Vad är en sajt värd egentligen? En självklar värderingspunkt är ju intäkterna och dom kostnader som finns för att driva sajten. Men sedan måste man försöka värdera trafikmängden, vilken potential sajten har under dom närmaste åren att attrahera fler medlemmar och exempelvis annonsörer.

Du kan ju alltid utgå från Skype-affären

20 miljarder delat med 54 miljoner användare = x:- per användare.

(Jag har inte tillräckligt många nollor i hjärnan för att räkna ut det åt dig.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-14 08:52
Ursprungligen av TZW:

Du kan ju alltid utgå från Skype-affären

20 miljarder delat med 54 miljoner användare = x:- per användare.

(Jag har inte tillräckligt många nollor i hjärnan för att räkna ut det åt dig.)

Tänk på att eBay köper ett bolag för 20 miljarder kronor (kan bli 31m om det går bra till år 08/09) som ALDRIG gått plus, dvs 20 miljarder för ett FÖRLUSTBOLAG!! Klart att jag inser att det finns potential i bolaget och att vinstprognosen (internt) pekar på break-even redan nästa år eller 2007.

Det är bara lite kul när man formulerar det..

According to my calculations: 370 SEK/user

A

Ursprungligen av Anders Ingelstam:

According to my calculations: 370 SEK/user

Haha, då kostar 99musik 937.500 spänn. Enkelt!

20 miljarder, för 3 miljoner betalande användare (har jag för mig antalet var) blir drygt 6500 per skalle.
Jag är en av dom, och har på ett år betalat in 30€...
Anar att det nu borde komma fler alternativ på samma typ av tjänst
Hade Ebay låtit mig och de resterande 3 miljonerna ringa gratis/billigt för en tusenlapp den första tiden, och sattsat de resterande miljarderna på att utveckla nytt och bättre, så borde de ju ha rockat omkull Skype rätt lätt, eller är vi verkligen så svårflörtade?
Eller var Skype-maskineriet så unikt bra att det hade kostat mer att utveckla nytt?

1
Bevaka tråden