Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta filnamn i iTunes

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 15:41

När jag byter filnamn på vissa spår i itunes så ändras det först men sen när man spåelar filen igen så bytre den tillbaks till det gamla filnamnet. Vad beror detta på? Den måste vara spärrad för ändring på nåt sätt, hur tar man bort detta? Har provat att gå in i bibllioteket och trycka "visa info" och där ändra till "läsa och skriva"...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-06 15:48

någon m3u?

Är det så att du försöker byta namn på filen i Finder eller i iTunes? För iTunes byter filnamn efter vad som står i ID3-taggen i själva MP3-filen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-07 00:46

...som går och stänga av om man inte gillar det under:
Preferences -> Advanced -> Keep iTunes music folder organized

Finns det någon ID3-tagg i filen? Vissa filer kan man uppdatera ID3-taggen (så länge man har skriv-rättigheter) genom att i iTunes ta advancerade inställningar och "konvertera ID3-taggar" och därigenom kunna byta namn osv på filen.

Vissa andra filer fungerar inte detta på då iTunes säger att de inte har någon ID3-tag av någon anledning. Testa då och kör dem genom ett 3dje-parts program såsom MP3Rage eller liknande för att ge filen en Tag. Först därefter kan du döpa om dem.

Du får inte spela låten som du vill byta namn på...
Annars klarar den inte av att accessa filen

Jag hade samma problem med en dvd med mp3 musik som jag fick av en kompis. Jag ändrade info som genre och allt var bra tills att låten spelades och då ändrades infon över till den gamla...

Ett sätt att komma förbi detta är att markera alla låtarna och advanced, convert selection to mp3. Radera de gamla låtarna och sedan går det att ändra vad du vill....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-12 22:35

Är det inte dumt att "dubbelkomprimera" låtarna för att lösa detta?

Räcker det inte med att konvertera ID3-taggarna till v2.4 eller så?

Det brukar räcka för mig.

Är det föresten någon som vet om man kan ändra filnamn i Finder utifrån ID3-taggarnas information. Låt säga att man har ett välordnat musikbibliotek med spårnummer, låtnamn, album och rubbet, men att man vill ha det lika snyggt i Finder.

Tips?

Ursprungligen av cal:

man vill ha det lika snyggt i Finder.

Tips?

MP3 Rage...

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/3019

Ursprungligen av cal:

Är det inte dumt att "dubbelkomprimera" låtarna för att lösa detta?

Räcker det inte med att konvertera ID3-taggarna till v2.4 eller så?

Det brukar räcka för mig.

Är det föresten någon som vet om man kan ändra filnamn i Finder utifrån ID3-taggarnas information. Låt säga att man har ett välordnat musikbibliotek med spårnummer, låtnamn, album och rubbet, men att man vill ha det lika snyggt i Finder.

Tips?

jag provade med att konvertera ID3 taggarna men i mitt fall funkade det ej. Med 20 GB i Itunes så tog det ett tag och för tillfället så fördubblades musik foldern, men slut resultatet blev bra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-09 23:10

Jag tjatar på om TriTag.
Det som räddade mig just när jag trodde att mitt forna ordningssinne var bortkastad energi (ALLA låtar med snyggt filnamn och lagda i mappar efter "känsloläge") http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23955
Har semi-automatisk funktion för att dra taggar ur filnamnet (och åt andra hållet har jag för mig).

1
Bevaka tråden