Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod nano

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

<p align=left>Foto: Mats Björnström</p>

99mac och iPod.se presenterar det första svenska testet av iPod nano

Det har varit väldigt knepigt att få tag i en iPod mini under dom senaste månaderna - hyllorna har gapat tomma hos landets 120 iPodförsäljare. När Apple avslöjade att någon stort var på gång - det mest revolutionerande sedan den ursprungliga iPoden lanserades var det många som fick höga förväntningar.

Svaret blev iPod nano - tunnare än en penna, 42 gram lätt och utrustad med en knivskarp färgskärm ser den ut som Apple har lyckats överträffa förväntningarna ännu en gång. 99mac har testat nykomlingen.

iPod nano levereras i en traditionellt snygg förpackning i svart. All text och logotypen är skrivet i reflektivt silver och bildytan är präglad så att den sticker ut lite. Lådan är liten och när man öppnar locket tittar nano fram - första reaktionen är att den är mindre än man förväntat sig. Förutom själva musikspelaren medföljer vita hörlurar, en USB dockkabel och en liten plastbrygga som gör det möjligt att docka en nano i en vanlig iPod docka.

Bildskärmen är knivskarp och känns overkligt bra på en så liten spelare. Den har upplösningen 176x132 pixlar och strax under 4 cm stor diagonalt. För dig som provkört en iPod photo är färgskärmen inget nytt men för oss andra är det en rejäl förbättring mot tidigare monoskärmar.

Vi testade både en vit 4GB och en 2GB modell och dom ser identiska ut. Ryktet säger att alla svarta iPod nano är reserverade för AppleStore under dom första två månaderna, vi får se om det stämmer. Ljudkvaliteten är identisk med tidigare iPod mini såvitt vi kan bedöma med originalhörlurarna. Apple anger att 2GB modellen sparar cirka 500 låtar och 4GB modellen upp till 1000 låtar. Det förutsätter att man inte använder flashminnet till att spara foton eller andra filer.

Hörlurarna är i stort sett identiska med tidigare hörlurar och ansluts i nedre högra hörnet av nano. Dockkontakten har inte förändrats så du kan fortfarande använda dina tidigare kablar och eventuell docka med den medföljande plastbryggan.

Gränssnittet är väldigt snabbt och smidigt även för att bläddra genom bilder. En SonyEricsson T630 framstår som en riktig dinosaurie i jämförelse med en nano - intressant hur fort utvecklingen går!

Mats sa "nano sätter direkt ribban för musikspelare, allt annat blir löjligt efter detta" och det är lätt att hålla med.

Steve Jobs menade allvar - nano är verkligen tunnare än en blyerspenna. 6,9 millimeter tunn och 9x4 cm hög/bred.

Apple har tagit fram en hel del nya tillbehör till nano. Roligast är nog hörlurarna med inbyggd snodd som man fäster i dockkontakten. Då hänger själva spelaren runt halsen och du slipper hörlurssladdar som hänger i vägen. Naturligtvis ingår inte detta i förpackningen utan du får investera ytterligare 375 kronor för hörlurarna.

Det ingår inte heller någon laddare utan laddning måste göras från din Mac eller PC med den medföljande USB-kabeln. Detta har gjort att väggladdaren för iPod har blivit en riktig bästsäljare hos landets återförsäljare för cirka 275 kronor.

Ytmaterialet är så blankt att man helst skall bära vita handskar för att göra fingeravtryck - ser inte helt dumt ut med Michael Jackson look trots allt. En iPod mini är betydligt lättare att hålla i fräscht skick genom sin yta av borstad metall, en detaljmiss av Apple?

Tråkigt på bussen? iPod nano är utrustad fyra spel som är halvroliga: brick, parachute, solitaire och music quiz. Du har dessutom en inbyggd kalender, adressbok och världsklocka att använda.

Priset för iPod nano är 1.995kr för 2GB eller 2.495kr för 4GB versionen, priserna inkluderar moms. Spelaren känns välbyggd och ger ett "dyrt" intryck. Priset är något högre räknat i kronor per GB än för iPod mini som nu utgår ur sortimentet.

Jag som knappt använder min nuvarande iPod mini 4GB har svårt att inte lägga en order idag. Den som kämpat för att få tag på en iPod mini under sommaren har fått sin belöning för väntandet - den som väntar på något gott...

Vi kan inte ge något annat än högsta betyg för iPod nano.

Köp iPod nano idag från AppleStore:
http://www.ipod.se/ipodnano/

Jag läste på nåt utländskt macforum där de toksågade placeringen av hörlursingången på en iPod-konkurrent. Det satt på undersidan och folk överträffade varann med att beskriva hur skabbigt det var. Nu har Apple placerat det på undersidan av iPod nano och knappt en kommentar. Visst är det för lustigt ibland?

Ursprungligen av Rickard A:

Jag läste på nåt utländskt macforum där de toksågade placeringen av hörlursingången på en iPod-konkurrent. Det satt på undersidan och folk överträffade varann med att beskriva hur skabbigt det var. Nu har Apple placerat det på undersidan av iPod nano och knappt en kommentar. Visst är det för lustigt ibland?

Folk är ofta väldigt snabba med att såga saker och ting... själv tycker jag det verkar vara en poäng att ha den på undersidan *om* det är tänkte att de flesta kommer att ha iPod nano runt halsen. Själv brukar jag stoppa ner min iPod 1G upp och ner i byxfickan ibland för att lättare komma åt knapparna.

Ursprungligen av Adrian B:

Folk är ofta väldigt snabba med att såga saker och ting... själv tycker jag det verkar vara en poäng att ha den på undersidan *om* det är tänkte att de flesta kommer att ha iPod nano runt halsen. Själv brukar jag stoppa ner min iPod 1G upp och ner i byxfickan ibland för att lättare komma åt knapparna.

Jag håller helt med. Men det är ju så lustigt att när Apple implementerar en funktion som tidigare dissats totalt så tystnar kritiken nästan helt. Ofta är väl kanske Apples genomförande lite mer genomtänkt men i detta fall har man ju inte mycket nytta av att ha den botten om man inte köper snöret och hänger runt halsen.

Vill även tipsa om att vi har ett nytt iPod nano forum på iPod.se: http://www.ipod.se/forum/forumdisplay.php?f=142

Följer det inte med såna där snodd-hörlurar?! Det såg jag att det stod att det skulle göra när jag beställde.. annars hade jag ju beställt det också.. nu blir det två ordrar trots allt... :/

In the Box

• iPod nano
• Earbud headphones
• USB 2.0 cable
• Dock adapter
• QuickStart guide
• CD with iTunes for Mac and Windows and features guide

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-12 15:20
Ursprungligen av statemachine:

• Earbud headphones

De du tänker på heter "Apple iPod nano Lanyard Headphones" och ingår ej.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 15:57

Att ha hörlursuttaget på undersidan spelar mig absolut ingen roll men det som irriterar mig är att det är placerat längst ut till höger på nederkanten. Borde inte kontakten få mycket stryk och tryck mot sig när man har den i fickan?

Fick min idag Beställde i torsdag! en vit utan massa lull lull... De e fin... dock blir det väldigt "kladdigt" på baksidan... Skärmen grym för att vara så liten som den är.

Mums!

jaså, det var ju kul att se först nu.. dessutom är det 4-5 veckors leveranstid.. väntar med dem tills de finns i butik.

nu har jag beställt hörlurarna, från megastore.se. De skulle få in dem inom 5 dagar..

Snygg smygreklam på 3:e bilden Martin/Mats

I Ars Technicas stora test skriver de att adaptern till dockan ej passar deras docka. Testades detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-12 17:24
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Snygg smygreklam på 3:e bilden Martin/Mats

Ha!! tog ett tag....
Coolt!

Yes!!

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Snygg smygreklam på 3:e bilden Martin/Mats

Du kan inte förtydliga för oss verkligen inte ser det?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-12 19:11
Ursprungligen av Kriss Abens:

Du kan inte förtydliga för oss verkligen inte ser det?

Hörlurarna!

Ursprungligen av Peth:

Hörlurarna!

Smygreklam för hörlurarna som ingår? hmm... aja.

Ursprungligen av Kriss Abens:

Smygreklam för hörlurarna som ingår? hmm... aja.

Kolla hur hörlurarna är lagda

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-09-12 19:22
Ursprungligen av Kriss Abens:

Smygreklam för hörlurarna som ingår? hmm... aja.

Dom bildar 99

Ursprungligen av Marco:

Dom bildar 99

Ahhh!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 17:25

"Ytmaterialet är så blankt att man helst skall bära vita handskar för att göra fingeravtryck - ser inte helt dumt ut med Michael Jackson look trots allt."

slutsats, man gör bäst i att inte använda vita handskar, varför man nu skulle vilja göra det

Apple har ju tydligen gått ut till tillbehörstillverkarna och bett dem jobba utifrån något standardmått på dock-kontakter, för att använda adapter likt den som följer med iPod nano.
Men hur är det med Apple själva?

Jag har en iPod mini Dock köpt i april i år, i USA. Passar nano i den? (inte med den bifogade adaptern iaf).

Jag är lite tveksam över att kontakten är på undersidan, visst perfekt när man har den runt halsen. Men har man inte det så vette sjutton.

Få se när jag får min.. om bara TNT kan få tummen ur.

Fressten, "alarm clock" är det nåt man skulle kunna vakna av? aldrig fel med en extra väckaklocka. Har iof tre stycken som jag använder redan...

Senast redigerat 2005-09-12 18:04
  • Oregistrerad
  • 2005-10-25 22:50
Ursprungligen av bstark:

Fressten, "alarm clock" är det nåt man skulle kunna vakna av? aldrig fel med en extra väckaklocka. Har iof tre stycken som jag använder redan...

På min iPod 3G är det en av mina favoritfunktioner. Pipet som är förinställt är lysande: Det piper intensivt i 4-5 sekunder och tystnar sedan automatiskt. Jag är ofta lägerledare och ska upp först när man sover med ett gäng ungar i en sal och larmet på iPod är lagom för att väcka mig, men inte hinna störa någon annan i rummet tillräckligt för att de ska bry sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 17:57

Att hörlurskontakten är på undersidan har väl ingen betydelse? Bara att lägga den upp och ner i fickan? Man tittar ändå på den från det hållet egentligen.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 19:17

haha, nu såg jag också det med lurarna... fasen så spexigt!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 19:25

tydligare smygreklam önskas :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 14:35

Test av Nano

Jag har skrivit ett Nanotest som finns att läsa på http://tinyurl.com/8rwjg

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 19:37

att den sitter just i botten är det som hindrar mig från att köpa den.... (hänga prylar runt halsen är så fånigt f.ö.)...

De var här idag och skulle lämna min svarta 4gb, men jag var på jobbet, gahhh.
Så jag får väll den imorgon, 5 av 5 möjliga känns i alla fall bra för framtiden, heh

Bevaka tråden