Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM B&W och min Nec 3520-brännare bråkar konstigt.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God afton,

Min andramac, en Powermac B&W G3 450MHz (512MB ram, 120GB, R9200 och Nec 3520-brännare) gillar inte riktigt brännaren som är i. Startar jag upp datorn, startar Toast (6.0.9), bränner en .img-fil och allt går perfekt. Skivan blir klar och fungerar perfekt. Sedan ska jag stänga av Toast, men då låser sig toast och "force quit" fungerar inte på något sätt. Inte via Finder eller via dockan. Det går inte heller att starta om datorn via "restart" genom finder. Jag måste trycka på resetknappen på burken. Sedan kan jag bränna igen, och samma sak. Grymt störande såklart. Testat med två olika versioner av Toast men samma sak.

Kan detta vara ett känt problem? Jag vet liksom inte vad jag ska göra. Det som jag inte har testat med än är att byta firmware i brännare iofs, men jag vet inte. Känns inte som det. En sista sak är ju att brännaren är kass, men känns inte som det heller(!).

Tacksam för hjälp!

mvh
Benjamin Larsson

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-05 08:55

Testa om det hjälper att uppgradera Toast till 6.1.1.

I min g4 quicksilver så får inte mina CD/DVD skivor sluta snurra en längre tid med min NEC brännare, får så hänger sig allt i princip.
Enda lösningen för mig var att ha det externt som FireWire.

Gud vad retligt. Får väl skaffa ett kabinett eller något.

Men är det så att du kan göra följande?
1.Bränna
2.Mata ut direkt när det är klart -äpple+e
3.Stänga av Toast

Om du inte kan göra det så har du nog något annat problem.

Ursprungligen av apple4ever:

Men är det så att du kan göra följande?
1.Bränna
2.Mata ut direkt när det är klart -äpple+e
3.Stänga av Toast

Om du inte kan göra det så har du nog något annat problem.

Det går ibland, för det mesta inte. DVDn låser sig och jag måste starta om för att toast ska stängas av och för att kunna få ut dvd-skivan. RÄTT irreterande.

Då måste du nog skaffa en FireWire låda isf.

Faen. Då säljer jag skitbrännaren (eller vems fel det är 8-)

Svårt att sälja när en ny kostar runt 500-ingen, men du kan ju alltid försöka.

Ursprungligen av apple4ever:

Svårt att sälja när en ny kostar runt 500-ingen, men du kan ju alltid försöka.

Beror ju på hur man sätter priset Blocket here we go!

1
Bevaka tråden