Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projektprogram

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 09:22

Tja,

Vi är nu en liten men bra designbyrå som kommer att behöva införskaffa ett projektledningssystem - eftersom vi börjar få en del att göra och för att inte missa grejer så behöver vi mjukvarustöd

Finns det ett enklare men smart projektledningssystem som hanterar dessa saker:

Kontakter / Företag och kontaktpersoner
Att göra listor
Projekt (med att göra listor)
Kalender (flera och gemensamma), gärna syncbar med iCal
Speck/Klient

(Överkurs)
Offert/Fakturering (inkl. Utlägg för kund)
Filhantering

OBS! ej webbaserat

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 14:22

Ta en titt på FastTrack Schedule. Jag är inte säker på att den klarar samtliga önskemål, men det är ett ruggigt bra program för projekt/produktionsledning. Du kan ladda ner demo både för pc och mac.
http://www.fasttrackschedule.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 14:43

Den verkar helt ok, men kan inte hantera kontakter och klienter på ett enkelt sätt - men jag ska kika lite närmare...

/Tangen

Det finns hur många program som helst för projekthantering på Mac. Verkar vara absolut en av de populäraste kategorierna att göra program för (kanske för att Microsoft Project inte finns för Mac och därmed är det fritt fram för andra programutvecklare? ).

Gå in på Pure Mac: Personal Information Managers - Software for Macintosh för att botanisera bland mängden program som finns.
Gemensamt för de flesta är att de erbjuder någon form av sync med Adressboken, iCal och Mail.

Ett bra och komplett program är DayLite, det kan kombineras med Billings från samma tillverkare som är en tid-debiterare med faktureringsfunktion. Perfekt för frilansaren som tar betalt per timme.
Marketcircle

Merlin är flaggskeppet här och också bland det dyraste:
Merlin 2 - Home

Curio är ett underbart roligt program som fungerar som en "whiteboard" där du smäller upp mind-mapping, anteckningar, e-post, korrespondens och allt möjligt som hör till projekten. Ett väldigt visuellt och flexibelt program.
Zengobi - Curio - Mind Mapping, Brainstorming, and Project Management Software for Mac OS X

xTimeProject är projekthantering med inbyggd debiteringshantering.
http://www.app4mac.com/action_view_product.la...

SoHo Organizer är en lösning för projekthantering, anteckningar, kontakter, kalenders..
SOHO Organizer

iTask är ytterligare en i raden av projekthanteringslösningar.
iTaskX Project Management Software for Mac OS X - Techno Grafik and Zisser Software

OmniPlan är en klassiker i sammanhanget.
The Omni Group - OmniPlan

Finns många fler...

Jag vet att Jumsoft som har gjort ett program som heter Money (som jag uppskattar oerhört) också har gjort ett projekt-program..

Jumsoft | Operation

De har även andra program där och de är billiga.
Snabb support också, har jag fått erfara.

Lycka till med jobben!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-06 11:26

Det är bra att ni fyller på med ny kunskap, men det var tre år sedan tråden skapades

Projectwizards kommer med Merlin till iPhone nästa vecka, DET blir spännande! Bra om man kan ha med planen i fickan hela tiden. Merlin server ska också vara på väg, det kommer en beta i slutet av februari. Förhoppningsvis blir det en vettig konkurrent till MS Project server.

http://www.projectwizards.net/en/blog

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 17:13
Ursprungligen av akerstrom:

Projectwizards kommer med Merlin till iPhone nästa vecka, DET blir spännande! Bra om man kan ha med planen i fickan hela tiden. Merlin server ska också vara på väg, det kommer en beta i slutet av februari. Förhoppningsvis blir det en vettig konkurrent till MS Project server.

http://www.projectwizards.net/en/blog

ja ja ja, vad glad jag blir, har suttit i en vecka och uppdaterat alla våra projekt in i Merlin

Vilken Fredag!

/Tangen

Merlin iPhone finns tillgänglig nu. V ä l d i g t nice!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-11-28 12:27

Merlin - problem att spara

grymt tacksam om någon har tips på hur jag kan lösa detta:

är ny användare av merlin (projektledningsprogram). skitbra verkligen men har efter ett par dagars jobb fått problem med att spara pågående arbete.

jag har lagt in ett större projekt i merlin och det har funkat fint. men plötsligt så gick det inte att spara. har provat med att "spara som..." och ge den ett nytt namn, provat vanligt spara och har aktiverat autosave funktionen.

men det vill sig inte. merlin säger att den inte kan spara filen alternativt att när det verkar som att det har sparat så blir det "do you want to save changes... " när jag ska avsluta programmet.

suck. är det jag eller programmet som knasar?

tacksam för tips kring detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-30 14:28

MS Project

Hej!

Har tidigare använt MS Project för byggprojekt, och undrar om det finns liknande programvara för min Mac? Det bör innehålla t ex Gantt diagram.

Ursprungligen av svencal:

Hej!

Har tidigare använt MS Project för byggprojekt, och undrar om det finns liknande programvara för min Mac? Det bör innehålla t ex Gantt diagram.

OmniPlan - Products - The Omni Group är ett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-30 20:59

Merlin - ProjectWizards presents Merlin - Project Management for Mac OS X
Merlin är ett program som kan (korekt) läsa och spara ner MS Project filer, så att man kan arbeta mot samma fil med PC användare.

Merlin är det mest kompetenta.

Om du inte har så avancerade krav så rekommenderar jag omniplan som Goflorp säger, enklare, billigare och snyggare.

/Tangen

Synkning med iCal och Iphone

Hej!
Jag överväger att skaffa något projektledningsprogram: Merlin / Omniplan / Bento 3 Projektmanager.
Hur ser det ut med synkning mot
1 iCal,
2 iPhone och
3 google kalender

Fixar något av här de här programmen det?

Är i grunden nöjd med iCal men ser behov i projektledningen, av överblickbar tidsplan med relationerna mellan händelserna. Jag vill att användarna ska kunna fortsätta att jobba i iCal med synkade google kalendar - Eller behöver jag gå över på en annan lösning som t e x synka kalendrarna via MobileMe?

Tacksam för svar

1
Bevaka tråden