Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring Mini köp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 10:58

Hej!
Har länge funderat och velat gå över från PC till Mac.
Nu tror jag att jag har bestämt mig för en Mini eftersom den lätt kan kompleteras med tillbehör som kan användas även om huvudenheten byts ut.

Nu har jag lite funderingar kring det kloka i att skaffa en mini nu. Jag undrar om ni kan hjälpa mig att fylla i och kommentera de positiva och negativa aspekterna.

Positiva förväntningar: Även om en intel Mini kommer om 1år så kommer dagens mini att duga riktigt bra i ca 2 år framåt, innan de flesta program är intel anpassade och 1:a generationens barnsjukdomar är åtgärdade.

Negativa farhågor: Intel Mini kommer i Januari och Rosetta kör med lätthet ifrån även PPC optimerade program. Minin kommer att vara värd ca 50öre efter intel introduktionen. Apple bestämmer sig för att ändra storleken på minin så att extra HD-kabinett och andra mini tillbehör blir mer eller mindre obsoleta.

  • Medlem
  • 2005-09-09 11:16

Januari?! Nej, ingenting kommer före sommaren 2006. Vad som kommer först vet ingen utanför Apple/Intel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-09 11:51

Jag tror minin kommer ha ett bra andrahandsvärde väldigt lång tid pga designen. Den är liten och praktisk så även om den skulle bli omkörd av en mycket kraftigare intelmini så finns det folk som skulle vilja ha en ppcmini som surfdator och så. Jämför med vad begagnade powerbooks och ibooks kostar - de är väldigt dyra för sin prestanda vilket beror på just detta att många inte behöver topprestanda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 23:59

Hej!

Jag tycker du bör testa att använda en mac ett tag innan du byter. Väldigt mycket skiljer sig vad gäller handhavandet och i mitt tycke till det sämre. Dock finns det många positiva egenskaper också.

För mig var storleken och designen det avgörande. Prestandamässigt är den som en långsam P4 men det märker man inte av så mycket.

Negativa erfarenheter kan vara:
- dålig mus och tangentbord. Köpte Apples BT tangentbord som inte är toppen men väldigt snyggt. Vissa knappar känns inte bra. Har kvar min MS mus.
- Finder. Känns främmande för en windows nisse. Jag tycker om katalogstrukturer. Finder döljer filsystemets struktur och vissa filtyper. Kan precis som explorer låsa hela maskinen.
- MSN stödet är dåligt. Video-chat finns knappt för MSN kontakter. Enda alternativet är en java klient.
- Java stödet är dåligt för utvecklare. Det finns dessutom bara en leverantör...
- Praktiskt taget inget bra privatekonomiprogram.
- Dåliga verktyg för att hantera mp3 bibliotek. Windows världen har större utbud av bra verktyg för att tagga och hantera musiken. iTunes är bra som spelare och browser, men man köper faktiskt inte all musik och mycket behöver taggas efter just -din- struktur.
- PPC har färre användare än i386... osx är inte linux :/
- bara en usb och en firewire port = måste ha en hub

Sedan finns det ju bra saker också!

Bara en USB-port på Minin!?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 18:42
Ursprungligen av Nilsanders:

Bara en USB-port på Minin!?

Det är dubbelt så många!

http://www.apple.com/se/macmini/

Ursprungligen av Pekka Ståhlberg:

Det är dubbelt så många!

http://www.apple.com/se/macmini/

JAG vet det, eftersom som jag har en Mini själv, men tydligen inte "mry" som listade "Negativa erfarenheter" om Mini:n.

(med andra ord var det en retorisk fråga)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 12:08
Ursprungligen av Nilsanders:

JAG vet det, eftersom som jag har en Mini själv, men tydligen inte "mry" som listade "Negativa erfarenheter" om Mini:n.

(med andra ord var det en retorisk fråga)

hmm jo det var jag som hade fel. Igentligen var det firewire portarna jag var irriterad på så usb slank med av misstag.

Tycker dock det är viktigt att framhäva alla egenskaper, både bra och dåliga.

Ursprungligen av mry:

hmm jo det var jag som hade fel. Igentligen var det firewire portarna jag var irriterad på så usb slank med av misstag.

Tycker dock det är viktigt att framhäva alla egenskaper, både bra och dåliga.

Misstag och fel gör vi alla och vi får leva med dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-12 23:05
Ursprungligen av mry:

Negativa erfarenheter kan vara:
- dålig mus och tangentbord. Köpte Apples BT tangentbord som inte är toppen men väldigt snyggt. Vissa knappar känns inte bra. Har kvar min MS mus.

Eftersom Minin levereras utan mus och tangentbord så är det ju bara att köpa de grejer du trivs bäst med. Det är lika lite ett tvång att använda en applemus för osx som det är att köra en MS-mus i Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-13 12:11
Ursprungligen av rhesus:

Eftersom Minin levereras utan mus och tangentbord så är det ju bara att köpa de grejer du trivs bäst med. Det är lika lite ett tvång att använda en applemus för osx som det är att köra en MS-mus i Windows.

Ja det är sant. Ett bra tips är att känna på apples olika produkter i någon apple affär. Ångrar lite att jag inte gjorde det själv. Mitt tangentbord är dock något av det snyggaste jag har haft.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-12 06:44

Vilken Mac du väljer så är det ett stort steg men ett bra steg. Sen jag skaffade min ibook är windows tråkig att jobba med. Jag tycker inte man ska vänta till Intel utan köp nu och då är det lagom för byte till Intel då kanske de första datorerna kommer ha en del barnsjukdomar och programet för att byta till Intel är mer eller mindre färdigt och du kan välja mellan Mini powerbooks ibooks imac för när du valt att byta så tror jag att du knappt vill byta tillbaka.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 08:55

Tack för alla svar!

Anledningarna till att jag vill byta system är många. Det största är nog att jag trivdes med Amigan som dator. Med PC´n har jag aldrig riktigt trivts, däremot gillat det enorma utbudet av tillämpningar och program, (som i och för sig varit en spretig djungel) men windows upplever jag som instabilt och fult. Jag har aldrig varit en riktig hacker, aldrig funnit energin och tålamodet att dyka riktigt djupt in i datorns hemligheter. Men med en levand Mac kultur och massa hjälpsamma männisor, inte minst här på forumet, så skall jag nog kunna lära mig använda OS X, eller internalisera Macen (som nog Vygotskij skulle uttryckt saken )
Jag har nog tänkt behålla dumburken ett tag för att föra över filer samt ha en bro tillbaka om jag inte gillar macen.
Men vad jag hoppas på med en mac är att det skall bli kul med datorer igen, att uppleva ett snyggt stabilt och väl integrerat system. Att burken är snygg och inte minst tyst är inte heller helt oviktigt. Jag tänkte skaffa mig ett hårdisk/hub kabinett (säljs bla. på kullander&kullander) stoppa in en 160GB disk från Pc´n, så jag hoppas att macminin i nästa inkarnation inte blir större

  • Medlem
  • 2005-09-12 10:18
Ursprungligen av Relayer:

Tack för alla svar!

Anledningarna till att jag vill byta system är många. Det största är nog att jag trivdes med Amigan som dator. Med PC´n har jag aldrig riktigt trivts, däremot gillat det enorma utbudet av tillämpningar och program, (som i och för sig varit en spretig djungel) men windows upplever jag som instabilt och fult. Jag har aldrig varit en riktig hacker, aldrig funnit energin och tålamodet att dyka riktigt djupt in i datorns hemligheter. Men med en levand Mac kultur och massa hjälpsamma männisor, inte minst här på forumet, så skall jag nog kunna lära mig använda OS X, eller internalisera Macen (som nog Vygotskij skulle uttryckt saken )
Jag har nog tänkt behålla dumburken ett tag för att föra över filer samt ha en bro tillbaka om jag inte gillar macen.
Men vad jag hoppas på med en mac är att det skall bli kul med datorer igen, att uppleva ett snyggt stabilt och väl integrerat system. Att burken är snygg och inte minst tyst är inte heller helt oviktigt. Jag tänkte skaffa mig ett hårdisk/hub kabinett (säljs bla. på kullander&kullander) stoppa in en 160GB disk från Pc´n, så jag hoppas att macminin i nästa inkarnation inte blir större

Ungefär sådär resonerade jag också för en del år sen. Jag gick från Mac till PC tillbaka till Mac igen eftersom jag aldrig riktigt trivdes med PC. Allt kändes mer begripligt med Mac när man som jag inte var någon större hacker. Allt jag ville göra på en dator kunde jag också göra på en Mac insåg jag - och detta utan strul och omständligt arbetssätt som jag upplevde när jag använde PC:n. Jag tror att du kommer att trivas med Mac!

Ett bra sätt att minska instegströskeln (tycker jag!) till ett nytt system är ju att läsa på lite grann. Köp en bok om OS X, gärna skriven av David Pogue, så förstår du lättare hur bl a systemet är uppbyggt etc och kan också slå upp i den om det är nåt du undrar över. Annars frågar du såklart här på 99mac!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 10:43

Tack för tippset!

Jag har faktiskt beställt "Switching to the Mac The Missing Manual, Tiger Edition", efter ett tipps på ett macmini forum
Så nu väntar jag bara med att sätta tänderna i den boken.
Är det föresten någon som kan tippsa om ett bord att ha minin på? Skall vara ett snyggt kontorsbord (eller iallafall ett höj och sänkbart bord ) inte ett vanligt "datorbord".

1
Bevaka tråden