Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starcraft utan att behöva stoppa i skivan?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 16:13

När barnen spelar Starcraft stoppar de in skivan de köpt och lämnar vanligen kvar den. Datorn är tystare om man inte har den i. Jag har försökt göra en skivavbildning av skivan för att slippa använda den och sökt på nätet hur man kan göra det. Hittar instruktioner om att det går att göra med Toast Titanium (som jag inte har) men inga andra användbara sätt. Tacksam för hjälp!

Använd Apples program "Skivavbildning" engelska namnet "Disk Copy".

Dra skivan till programmet så öppnas programet och en ruta kommer fram. Klick på spara, då kommer det att bildas en .img fil om du kör i 9:an eller en .dmg fil om du kör i OS X. Programmet kom inte med min nya dator som har mac os 10.4 men finns på min andra som har Mac os 10.2. Har inte hittat någon stans att ladda ner den.

Lycka till

Senast redigerat 2005-09-10 22:46
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-10 18:06
Ursprungligen av Michael Larsson:

Använd Apples program "Skivavbildning" engelska namnet "Disk Copy".

Dra skivan till programmet så öppnas programet och en ruta kommer fram. Klick på spara, då kommer det att bildas en .img fil om du kör i 9:an eller en .dmg fil om du kör i OS X. Programmet kom inte med min nya dator som har mac os 10.4 men finns på min andra som har Mac os 10.2. Har inte hittat någon stans att ladda ner den.

Lyck till

Skivavbildningsfunktionen i 10.4 ligger inbyggd i Skivverktyg (Program -> Verktygsprogram) om jag förstått saken rätt; har inte testat själv än.

Ursprungligen av Borg 64:

Skivavbildningsfunktionen i 10.4 ligger inbyggd i Skivverktyg (Program -> Verktygsprogram) om jag förstått saken rätt; har inte testat själv än.

Har letat där samt att jag har letet med spotlight men inte funnit det. Den kanske ligger på skivan som följde med som X11 gör har inte kollat det.

I och med 10.3 så blev Skivverktyg och Skivavbildning samma program, som Internet Explorer och Windows blev samma sak iom Windows 98

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-10 20:28

Japp, testade nyss. Markera skivan som ska avbildas i Skivverktyg och välj Ny avbild. Kolla hjälpavsnittet om Skivavbilder i programmet för att forska vidare.

Det förklarar varför jag inte har hittat programmet.

Man lär så länge man lever.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-09-10 23:52

Kör själv utan cd. På pezen var jag tvungen att ladda ner .bin/cue eller cdcrack, men jag blev mäkta förvånad när jag märkte att OSX har ett inbyggt program för att lösa såna här saker.
Finns det förresten ngt vis att få broodwar.dmg att automountas när man startar datorn?

Ursprungligen av j0ppe:

Kör själv utan cd. På pezen var jag tvungen att ladda ner .bin/cue eller cdcrack, men jag blev mäkta förvånad när jag märkte att OSX har ett inbyggt program för att lösa såna här saker.
Finns det förresten ngt vis att få broodwar.dmg att automountas när man startar datorn?

Vad händer om man försöker installera från dmg'en?

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-09-11 00:47
Ursprungligen av EricBradley:

Vad händer om man försöker installera från dmg'en?

Försöker installera spelet? Jadu, det installeras? *förvirrad*

Ursprungligen av j0ppe:

Finns det förresten ngt vis att få broodwar.dmg att automountas när man startar datorn?

Vet hur man gör i tiger. Gå in på konton ii systeminställningar och välj ditt konto och klicka på startobjekt. Dra sen in .dmg filen till fältet som finns och merkera den ruta som finns för filen.

Då ska den öppnas när du loggar in.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 10:05
Ursprungligen av j0ppe:

Kör själv utan cd.

Hur lyckades du göra avbilden?

Jag har system 10.3.9 och Skivverktyg 10.4.4 (v.145.7). Det går inte att göra en Ny avbild från Starcraft skivan. Skivverktyg visar skivan i tre nivåer , högst 796, 0 MB Matshi..., sen Session 1, sen Starcraft CD. Den översta nivån går inte att göra ny avbild av skiva (finns bara alternativet att göra avbild av mapp), för de de nästa nivåerna får jag meddelandet "error -61" när jag försöker. Jag har försökt göra DVD/CD master.

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-09-12 00:40
Ursprungligen av goranlin:

Hur lyckades du göra avbilden?

Jag har system 10.3.9 och Skivverktyg 10.4.4 (v.145.7). Det går inte att göra en Ny avbild från Starcraft skivan. Skivverktyg visar skivan i tre nivåer , högst 796, 0 MB Matshi..., sen Session 1, sen Starcraft CD. Den översta nivån går inte att göra ny avbild av skiva (finns bara alternativet att göra avbild av mapp), för de de nästa nivåerna får jag meddelandet "error -61" när jag försöker. Jag har försökt göra DVD/CD master.

Antar att du pratar om starcraft cdn? Den hade jag också problem med.
Men får man fråga varför du försöker göra en avbild av den? Gör en avbild av broodwar cdn istället.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-12 10:35
Ursprungligen av j0ppe:

Antar att du pratar om starcraft cdn? Den hade jag också problem med.
Men får man fråga varför du försöker göra en avbild av den?

Men måste man inte stoppa in den varje gång man spelar? Det trodde jag men det är barnen som spelar så jag vet inte säkert.

Ursprungligen av j0ppe:

Gör en avbild av broodwar cdn istället.

Broodwar gick alltså lättare med skivverktyg än Starcraft?

  • Medlem
  • Ale
  • 2005-09-12 16:14
Ursprungligen av goranlin:

Men måste man inte stoppa in den varje gång man spelar? Det trodde jag men det är barnen som spelar så jag vet inte säkert.

starcraft behövs bara till installationen. kör broodwar istället.

Ursprungligen av goranlin:

Broodwar gick alltså lättare med skivverktyg än Starcraft?

jepp, broodwar funkar utmärkt. sen använder du michaels tips så att broodwar.dmg automountas. då räcker det med att att lägga det i dockan och klicka när man vill spela.

1
Bevaka tråden