Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laserjet 1100 i OS X kan väl inte vara omöjligt? (edit: FIXAT!)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-08 23:51

Jag har en HP Laserjet 1100 ansluten till en windowsdator och utdelad på nätverket. När jag köpte min powerbook tog jag för givet att det skulle finnas stöd till en så pass gammal och vanlig skrivare, men så var tydligen inte fallet. Är det nån som lyckats få igång den, och isåfall med vilken drivrutin?

mvh

Senast redigerat 2005-09-19 23:18
  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 00:20

Klicka på Lägg till skrivare i programmet Skrivarinställning, sedan Fler Skrivare med alt-knapp nere. Då får du upp Avancerat, Välj HP som skrivarmodell. Eventuellt finns den med där.

Kör du 10.3.9 håller du alt nere när du klickar på Lägg till skrivare.

Finns den inte med kan du ev hitta kompletterande drivrutiner. Har för mig att det var just en sådan jag fick igång hos en bekant med min Powerbook.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-10 14:28

Efter lite forskning har jag kommit fram till att drivern "Laserjet 6 series" bör fungera. Så är dock inte fallet. Utskriften landar i skrivarkön på windowsmaskinen, men försvinner efter någon sekund utan att skrivaren reagerar över huvud taget. Macen stoppar skrivarkön utan att ge något konstruktivt felmeddelande.

Nån som har nån idé?

gimp-print-5.0.0-beta2.ppc.dmg.
Har du provat GimpPrint? Min HP OfficeJet G95 måste gå bakvägen via GimpPrint i 10.4.2 för att jag skall få utskrift.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-10 15:30

Det är gimp-print som används, antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-10 18:18
  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-11 14:14

No luck... det försöker börja skriva ut, men nu får jag ett sånt här felmeddelande.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 16:24

Provade du http://www.electrictao.net/mac.shtml? Är det som inte fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-11 16:30

Jo, glömde tydligen säga det Jag installerade drivrutinerna från electrictao.net och fick mycket riktigt välja "Laserjet 1100" bland skrivarmodellerna. Sen när jag försökte skriva ut dök felmeddelandet ovan upp i några sekunder, sen byttes texten ut mot "Job stopped".

All annan sambatrafik fungerar felfritt.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 18:47

Är det över nätverk du försöker skriva ut?

Jag kunde inte heller skriva ut från en skrivare som var utdelad från en PC, tills jag fick tipset att man skulle kryssa i "Print Services for Unix" under "Lägg till/ta bort Windows-komponenter" och nu fungerar det perfekt att skriva ut från macen också.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-11 19:29

Jo, jag försöker skriva ut över nätverk. Att installera print services for unix gav ingen synbar ändring nånstans i systemet, men jag tycker ändå det vore kul att få rätsida på problemet istället för att gå runt det genom att använda ett annat prokoll. Frågan kvarstår alltså: varför funkar det inte att skriva ut med "windows printing"?

Efterforskning pågår... in google we trust.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-19 23:29

FIXAT! Äntligen.

Felet var att jag har ett Ö i det användarnamn jag kör med på windowsmaskinen. Använder följaktligen samma login för att logga in med PB:n och komma åt delade kataloger samt skrivaren. Fildelning har alltid fungerat fint, men utskrifter var tydligen en annan historia.

Jag skapade en ny användare på windowshinken, med ett namn utan specialtecken, och gav denne rättigheter till skrivaren. Raderade den gamla användaren ur nyckelringen på PBn, raderade skrivaren och la till den pånytt, med det nya användarnamnet. Nu funkar det hur bra som helst.

För övrigt hittade jag drivrutiner för Laserjet 1100 i Foomatic-projektet. Allt funkar hittils...

Frågan är, är det Apples (sambas) eller Windows' fel att Ö inte fungerar? Jag har skrivit ut på precis samma sätt från min gamla bärbara PC, med ett Ö i användarnamnet, flera år utan problem. Är det Windows som inte lyssnar på Samba, eller Samba som skickar trasiga tecken?

Jag har förgäves letat efter nåt sätt att meddela apple om detta, men utan att lyckas. Nån som har nåt tips så det kanske blir fixat i nästa minor release?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-22 09:31

i win2k så brukar man få upp varning att man inte ska döpa burken till ett namn med åäö men man kan klicka bort det och göra det iaf.. vilket ju självklart windowsfolk gör. Men i användarnamn bör man självklart också undvika tecken som øü¿åäö och så..

Sen så finns/har funnits buggar i samba kring det där men tror det snarare är bristen/efterlevnaden av standard som är problemet igentligen.

Sen traditionellt så har ju Apple haft förståndet att mest supporta Postscript istället för alla halvblesyr som PCL som 1100 kör. Däremot så har jag för mig att 1200 kommer med PS dom std.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-22 09:38

Jag kan tillägga att jag har stött på en bug i OS X som har orsakats av ö, om det är så i just det här fallet kan jag inte svara på men men...

1
Bevaka tråden