Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skall jag formatera min FW-disk?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 16:45

Hej!

Jag har köpt en FW-disk som jag skall använda med min Mac och min PC. (Om det går)
Min tanke är att jag skall formatera den på min PC för att både PCn och Macen skall kunna läsa den. Om jag bara formaterar den på MAcen kan väl inte PCn förstå den?

Några förslag på bästa lösningen?

Tack på förhand!

//Loka

Om du använder Skivverktyg så kan du välja något som heter MS-DOS-format, som funkar både till Mac och Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 16:57

Alternativt, om du formaterar disken via Windows - välj FAT32 som båda systemen kan läsa, inte NTSF som är OS X-inkompatibel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 17:15

Kommer jag att tappa något i prestanda beroende på vilket alternativ jag väljer?
Vilket är det bästa?

//Loka

Formaterar du den till NTSF (på en pc), så kommer du kunna läsa men ej skriva filer till disken (från macen).

FAT32(MS-DOS i skivverktyg) klarar av att läsas och skrivas av både pc & mac, men det finns nackdelar, tex klarar den inte av filer större än 4GB. Läs mer här; http://en.wikipedia.org/wiki/FAT32 .

Jag själv använder ett tredje alternativ. Formaterar disken på mac, och använder MacDrive på pcn för att kunna läsa och skriva till disken, och en massa andra funktioner.

Läs mer här; http://www.mediafour.com/products/macdrive6/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 17:39

Disken är 250Gb och jag kommer att behöva hantera filer större än 4Gb.

Nu har jag dock blivit lite orolig....när jag kopplar in disken så låter det som att den försöker läsa hela tiden, men datorn kan inte hitta den. Varken PCn eller Macen.... Det låter som en gammal diskettstation som försöker läsa en diskett...

//Loka

Senast redigerat 2005-09-11 18:24
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 17:30

Hur stor är hårddisken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 18:29

Kriss: Tack för rättelsen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 18:30

Vad tror ni?
Är disken kass?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 18:37

Disken i sig är ju inte kass. Vill du kunna köra större filer mellan de båda plattformerna på en FAT32-formaterad HD så kan du alltid zip-uppdela allt till max 4 GB - lite omständigt, medges, men det borde väl funka?

Annars tycker jag att Kriss förslag verkade riktigt vettigt: Kör Mac-formatering på disken och programmet MacDrive på Windowsburken för att kunna läsa filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 18:42

Jag menade eftersom inte någon av mina datorer hittar den! Jag kan inte komma åt den på något vis.....

Det kommer inte upp någon ikon på mitt skrivbord och den dyker inte upp i skivverktyget!

//Loka

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 18:49
Ursprungligen av Loka:

Jag menade eftersom inte någon av mina datorer hittar den! Jag kan inte komma åt den på något vis.....

Det kommer inte upp någon ikon på mitt skrivbord och den dyker inte upp i skivverktyget!

Jag satsar mina slantar på att den inte får tillräckligt med ström. Och om det inte är fallet är det något fel med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 18:52

Hur skall jag kunna ge den mer ström??
Har kopplat in adaptern som följer med och den startar upp och låter skumt. Den blåa lampan lyser också....

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 19:28

Vilken disk är det, märke och modell, samt vilket Mac OS kör du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 19:34

Det är en Lacie d2 250Gb med FW800 som jag skall köra under Tiger med den senaste uppdateringen.

//Loka

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 21:39

Hade en AluDisk som jag kopplade via USB (rätt segt, men det funkade...) den började också låta konstigt, datorn hittade den inte alltid (OS X 10.4.2), och efter ett tag gick trafon till den, skickade tillbaka den till återförsäljaren och sen har det inte hänt mer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 21:47

Detta är värdelöst, har kollat lite extra på den och den ser begagnad ut! Någon måste ha haft den innan mig.

Imorgon åker jag direkt till affären och vill ha pengarna tillbaka. Eventuellt får de ge mig vanliga diskar och ett kabinett.

Får de hur det går, just nu är jag rejält besviken....

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-11 21:48

Lacie har beklagligt nog en ganska hög felmarginal på sina diskar. Ta med den till din Macåterförsäljare och be att få testa den där, alternativt testa hos en kompis som kör Mac. Då får du i alla fall reda på om det är disken som krånglar eller om felet uppstår någon annanstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 12:56

Idag gick jag tillbaka och fick pengarna tillbaka utan strul.
Killen i butiken suckade när jag visade honom kaffestänken på sidan av disken.... Helt klart begagnad!

Nu skall jag försöka hitta en ny disk som håller måttet!

//Loka

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 13:03

Ajdå. Skönt att höra att det inte krånglade i butiken. Nåväl, kabinettplanen är ju ett vettigt alternativ - och då kan du alltid byta diskar på löpande band.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-12 17:06

Jag har en Lacie "Porsche" 250 FW och den fungerar utmärkt. Har aldrig haft några som helst problem och den står alltid på. Tror du hade otur den här gången...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 22:30

Nu sitter jag här med en splitter ny disk som fungerar klockrent!
Härligt!

Tack för alla tips och råd!

//Loka

Ursprungligen av Loka:

Nu sitter jag här med en splitter ny disk som fungerar klockrent!
Härligt!

Tack för alla tips och råd!

//Loka

En ny likadan? eller annan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-12 23:16

En ny likadan.
Denna gången fick jag den i en obruten förpackning och med alla orginaltillbehör. (I en annan butik)
Den förra var en bulkpack, trodde inte man kunde köpa externa diskar i bulkpack.

//Loka

1
Bevaka tråden