Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Keynote på gång

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-09 14:02

Den som var lite uppmärksam (vilket jag anser mig vara) såg på SJ:s anförande igår att han använde en uppdaterad version av Keynote för presentationen. Han gjorde samma sak inför version 2, vilket jag uppmärksammade i den här tråden för ganska precis ett år sedan.

Så. Några av de förbättringar jag önskade mig sist blev verklighet. Fortfarande saknas några, men pudelns kärna är såklart vad vill vi ska finnas i nya versionen.

Min lilla lista:
• Fler språk. Som det är idag finns det inte på svenska (jag gjorde en översättning själv av v.1, men inte av v.2).
• Större precision när man skapar "builds". Om jag vill att en sida innehåller många objekt som ska visa sig i en viss följd med olika övergångar vid framåtklick.
• Bättre typografimöjligheter typ typografimallar som inte är kopplade till en speciell mallsida (tänker jag fel?).
• MYCKET bättre exportmöjligheter till Flash. Idag fungerar det knappt alls.
• Möjlighet att kunna hoppa till ett annat program från presentationen för att dema något (är det bara jag som behöver det?).

Och så vidare...

Vad vill ni andra se i kommande version?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-09 14:17

Jag reagerade också på presentationen, speciellt ripple-effekten. Men de nya texteffekterna och kanske t.o.m. speglingseffekten av bilderna blir nyheter i Keynote 3?

Nån mer än jag som helt plötsligt har börjat använda Keynote och Pages dagligen? Riktigt bra program när man har testat dem ett tag!

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag reagerade också på presentationen, speciellt ripple-effekten. Men de nya texteffekterna och kanske t.o.m. speglingseffekten av bilderna blir nyheter i Keynote 3?

Nån mer än jag som helt plötsligt har börjat använda Keynote och Pages dagligen? Riktigt bra program när man har testat dem ett tag!

Keynote älskar jag. Men Pages är så sjukt segt ibland att man tröttnar på det. Jobbade med en mall och lite foton i den och det var typ en halv sekunds fördröjning efter man tryckte på tangenten. Höll på att förlora förståndet så jag la ner projektet.

Men Keynote rockar.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-09-09 16:22

Jag försökte mig på Keynote en gång men gav upp efter en minut. Det ju skitfult eftersom jag har widescreen och det har inte Keynote. Så det blir två svarta lister på sidan om bilden...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-09 16:52
Ursprungligen av amolle:

Jag försökte mig på Keynote en gång men gav upp efter en minut. Det ju skitfult eftersom jag har widescreen och det har inte Keynote. Så det blir två svarta lister på sidan om bilden...

Går att ställa om i presentationen. Förval är 640x480, 800x600, 1024x768, 1152x720 och 1280x1024. Sen kan du ställa in valfri upplösning med.

Däremot finns inga medföljande teman i andra storlekar än 800x600 och 1024x768. Men det är ju bara att göra sina egna anpassade.

Keynote använder jag alltid numera när jag skapar presentationer.
Bara för att se powerpoint människor häpna över effekter...
Sedan säger jag bara made on mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 19:04

Jag tänkte också på detta. Sidövergångseffekten där man är på "insidan" av en kub istf att se den utifrån var väldigt snygg. Hoppas på en ny version som även har många fler extrafunktioner (dock ej automatiska sådana) för den som gör komplicerade saker. Åtminståne önskar jag att man ska kunna starta presentationen från den bildruta man markerat och inte alltid från ruta ett.

Haha, ja Microsoft har verkligen ingen känsla för design. Allt man gör i PP blir fult hur man än anstränger sig, medan allt man gör i Keynote nästan helt automatiskt verkar bli snyggt.
En viktig faktor är att i Keynote har effekterna acceleration och inbromsning - bilder som glider iväg gör det elegant och inte bara stelt med konstant hastighet - och det ger en helt annan känsla i hela presentationen. PP har inte ens något så simpelt som "Lös upp"-övergången (jo det finns en som heter så men den är inte alls samma sak).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 19:09

Frågan är väl inte om och inte ens när ett nytt Keynote kommer utan mer vad som den kommer att innehålla.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 19:57

Pages tycker jag är riktigt trevligt, men något segt. Fast i och för sig - inte segare än InDesign - som är hopplöst att arbeta i på min mini. Hoppas de uppdaterar Pages också och snabbar upp det lite.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 20:15
Ursprungligen av Macvarg:

Pages tycker jag är riktigt trevligt, men något segt. Fast i och för sig - inte segare än InDesign - som är hopplöst att arbeta i på min mini. Hoppas de uppdaterar Pages också och snabbar upp det lite.

Jaså? Jag tycker att InDesign flyter på bra på alla datorer, inkl en iMac G3/350, medans Pages segar otroligt även på min Mac mini/1,24 ...

Om InDesign är segt är det dock accepterat, eftersom det ju är ett jättestort program.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 20:23

Där ser man! Har du 1GB i den?

InDesign har jag alltid tyckt varit segt, både på gamla mac, min mini och på min ganska snabba PC på 3Ghz P4/1GB RAM. Photoshop däremot går riktigt bra.

Visst är InDesign stort men Quark tycker jag flyter på betydligt bättre, både på mac och PC.

Känns som Adobe är lite icke-standardiserat med sina egna paletter och utseende på saker och ting.

Pages tycker jag känns riktigt Apple (inte så konstigt, hehe) med snyggt utseende och lättåtkomliga funktioner.

Fy fan vilka störande effekter, jag skulle bli galen om en föreläsare/presentatör höll på med såna oseriösa fasoner.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-10 01:21
Ursprungligen av ptolemy:

Fy fan vilka störande effekter, jag skulle bli galen om en föreläsare/presentatör höll på med såna oseriösa fasoner.

Det beror på hur man använder dem. Jag håller alla mina presentationer i Keynote, och oftast för publik som förväntar sig seriösa presentationer. Dock brukar jag lägga in en kubtransition var tionde minut. Det gör att publiken håller sig alert.

Det bästa med Keynote är dock inte transitionerna (IMHO) utan att allt blir snyggt. Jag har aldrig hållit en presentation med Keynote utan att få en liten kö med åhörare som vill veta hur man gör för att få PowerPoint att bli snyggt .

1
Bevaka tråden