Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Att inte räcka till

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

<div align=left>Foto: Mats Björnström</div>

Att inte räcka till

Jag tror att alla har upplevt känslan av att inte räcka till i olika situationer. Det kan bero på att man inte har tillräckliga kunskaper inom ett område, att veckorna går alldeles för fort eller att man inte har energi nog att göra allt man egentligen borde göra.

I mitt fall är det högst självförvållat. Jag älskar ett högt tempo och startfasen i nya projekt är det bästa jag vet. Eftersom jag är målmedveten och kroniskt beroende av kontinuerligt nya framsteg hamnar alla vardagliga uppgifter i skuggan av nya projekt och det får en massa konsekvenser.

Våren 2004 startade jag och Arvid Björkström upp Mantaray AB som skulle driva en mängd internetforum, mac.se-tjänsterna och dessutom utveckla lösningar åt små till medelstora företag - främst internetshoppar. Jag och Arvid lade heltid+moms (dvs 25% mer än heltid) på att jobba med sajterna och förra våren lanserade vi flera nyheter och uppdateringar av våra sex internetforum. Offtopic och 99web såg dagens ljus liksom iPod.se. Efter sisådär fyra månaders jobb hade vi åstadkommit massor och på många sätt såg situationen ljus ut för sajterna - ekonomiskt var det en halv katastrof eftersom sajtkostnaderna för två heltidsanställda med kontor i Stockholm city plus alla dess omkostnader vida översteg intäkterna.

Sedan 2003 har jag drivit ett projekt kallat Speedmania som sålt hårddiskchassin genom ett nätverk av återförsäljare inklusive några av dom stora postorderföretagen. Det har aldrig varit någon vinstmaskin men produkterna har hittat sina köpare och i det stora hela har det varit en succé. Jag har dock inte haft ekonomiska resurser för att verkligen genomföra mina planer eftersom import kräver en stor plånbok. Stora inköp kombinerat med långa löptider från betalning till produktion till frakt till leverans till försäljning och sedan dom obligatoriska 30 dagars krediterna gjorde att vi aldrig hade möjligheten att bli en ny LaCie.

Tanken med 99mac var att nå "den magiska brytpunkten" där medlemsintäkter skulle driva runt ett team som kunde skapa underverk. I Juni 2004 började jag känna mig trött - att tillbringa så mycket tid framför datorskärmarna gjorde att jag kände mig utsliten och allt tröttare. Vi valde att säga upp kontoret och jag gick över till mobilt kontor - Arvid tog hem dom stora bildskärmarna och byggde ett utvecklingskontor hemma hos sig. Ni som följt min <a href=http://martin.bjornstrom.se/>blog</a> känner till att jag och brorsan tog ett avbrott och reste till USA under nästan tre månader för att göra omstart av tillvaron.

Arvid fortsatte med utvecklingsjobben under sommaren och när jag kom tillbaka slutförde vi projekt åt Friskis & Svettis, Inred Design och ett par andra kunder. Därefter slutförde vi arbetet med mac.se och införde Plus/Pro-konceptet på 99mac där den som bidrar får olika förmåner (du som läser detta är en av dessa personer). Idag kan jag säga att vi inte nått dom nivåer vi hoppats på men samtidigt skulle vi inte kunna driva 99mac utan intäkterna. Vi kom halvvägs skulle man kunna säga.

Efter julen 2004/2005 flyttade min flickvän/sambo till Australien för ett års studier och jag fick plötsligt stora möjligheter att leva ett liv som geografisk obunden. Min USA-resa gav mig rejäl reslust och jag såg fram emot nya äventyr. Vi slutade med direktförsäljningen av hårddiskchassin efter julen på grund av att support/kundtjänsten blev så överväldigande att det blev direkt olönsamt - minst 85% av försäljningen gick redan via vårt nätverk av återförsäljare så steget var inte svårt att ta. I samband med detta träffade jag ett antal affärspartners för att diskutera en framtid för Speedmania och fick en lyckträff. Tillsammans med Kullander & Kullander i Malmö hittade jag ett hem för Speedmania-produkterna och grunden för flera nya projekt.

Jag jobbade en månad i Malmö under Februari och tog därefter tre månader ledigt för att besöka min flickvän och utforska Asien. Rätt många medlemmar på 99mac följde min resa och gjorde det väldigt roligt att blogga. I början på Juni skapade vi Cupertino Distribution som är förverkligandet av ett drömprojekt för mig. Ett av mina första projekt var en resa till Taiwan för att hitta produkter och träffa leverantörer på Computex-mässan. Därefter följde en vecka i Hong Kong, Szenchen och Guangzhou i Kina.

Under hela denna sommar har jag jobbat heltid+moms med att bygga grunden för Cupertino. Vi fick en egen lokal i Malmö i början på Juli i två plan på cirka 130m2 med egen lastport, lager, konfigurationsrum, fotostudio och kontor. Arvid och jag tillbringade hela Juli med att bygga klart ordersystem med webbkoppling. Mats har skapat en grafisk profil och även fotograferat hundratals produkter under samma period. Snart kommer vi sjösätta Cupertino och vi har en jättespännade höst framför oss.

Speedmania-namnet försvinner samtidigt och en del av produkterna finns i Cupertino:s sortiment i fortsättningen. Själva bolaget bakom Speedmania finns kvar men är vilande. För den som köpt Speedmaniaprodukter från Speedmania.se kommer det finnas möjlighet till garantiutbyten och frågor i 12 månader från inköpsdatumet - dessa ärenden hanteras inte av Cupertino.

Arvid har börjat plugga på KTH för att göra klart sin civilingenjörsutbildning och kommer inte jobba med sajterna i någon större utsträckning i fortsättningen. Mats har fått heltidsjobb som grafisk formgivare och fotograf. Genom Cupertino har jag fått ett drömjobb - jag ska resa jorden runt för att hitta nya coola Macprodukter och se till att dom finns att köpa i ditt närmaste AppleCenter. Redan nästa vecka väntar nästa shoppingresa - denna gång till Japan! Jag har dessutom börjat träna både styrka och kondition och mår bättre än någonsin tidigare rent fysiskt.

Jag började min krönika med att säga att jag inte räcker till och det har blivit alltmer uppenbart under det senaste halvåret här på 99mac. Många har klagat över dålig nyhetsbevakning, dåligt med uppdateringar och obefintlig kundsupport för 99mac/mac.se. Situationen ser ungefär likadan ut för alla forumen vi driver - det finns inte möjlighet att supporta över 30.000 medlemmar (vi närmar oss 35.000 inom kort) på ett så litet team. När 99mac upplevs som en ren arbetsplats med en mängd tråkiga uppgifter som väntar drar man sig lätt för att logga in - vilket blir helt fel. Därför har vi tagit följande beslut för hösten:

- 99mac och iPod.se kommer vara högst prioriterade och kommer uppgraderas med den senaste forumprogramvaran och ett uppfräschat utseende. Diskussioner inom 99mac teamet pågår för att ta fram långsiktiga mål och ett stabilt team inför framtiden som ser väldigt ljus ut trots allt. Trots att "den stora Mactidningen" satsar allt krut på att döda 99mac är vi fortfarande nummer ett. En rolig detalj är att vår lillasyster iPod.se är näst största Mac/iPodforum i Skandinavien med Mactidningen på en tredjeplats räknat i antal medlemmar.

- Vi har anställt en postmaster för mac.se som börjar på måndag. Han kommer sköta kundsupport i mac.se-forumet, via epost och via vår iChat-support. Målet är max 24 timmars väntetid för alla ärenden. En utvecklare jobbar på nästa version av mac.se som använder sig av Mac OS X 10.4 Tiger Server och dess inbyggda funktionalitet (mer information följer).

- 99musik.com och 402m.com kommer säljas om vi hittar en pålitlig och vettig köpare som kan göra något bra av grundmaterialet som redan finns. Min förhoppning är att genomföra detta inom 60 dagar.

- Offtopic och 99web är redan permanent nedlagda.

Jag tror att slutresultatet av alla dessa förändringar kommer uppfattas positivt av dig som Plus/Pro-medlem. Vi genomför ändringarna för att du ska få en bättre upplevelse här på 99mac. Mitt mål var att få dig att förstå hur frustrerande det är att ha höga ambitioner och förväntningar på sig själv men samtidigt känna hur överväldigande arbetsuppgifter som väntar.

Mitt nya koncept: Leaner, meaner and more fun!

vänligen

Martin Björnström

Ps. Har du frågor är det bara att kommentera så ska jag försöka ge dig ett rakt svar. Jag skapar en liten FAQ med dom vanligaste frågorna i nästa inlägg.

FAQ

Vanliga frågor och svar:

Fråga: Hur mycket pengar tjänar du/ni på 99mac?

Svar: Denna fråga kommer upp med jämna mellanrum. Det bästa svaret är att vi drar in mycket mer än du tror och gör av med ännu mer! Har du inte testat driva stora forum kommer du bli förvånad över hur mycket kostnader som uppstår men också vilka möjligheter till intäkter som finns. Gör man på rätt sätt kan det bli något att leva på - vi har långt kvar tills dess. Med andra ord - vi har intäkter men dom räcker inte till för att genomföra det vi drömmer om (Europas bästa macsajt).

Fråga: Sajten macxxxx har öppnat/ska öppna - innebär det döden för 99mac?

Svar: Av någon anledning får jag alltid denna fråga när en ny macsajt öppnar, känns lite som datortidningarnas oändliga snack om "iPoddödare" hit och dit. Vi startade sajten 2001 och hade turen att samla rätt folk vid rätt tidpunkt och huvuddelen är aktiva här än idag. Idag har jag lärt mig väldigt mycket om hur man driver forum och har lärt mig några knep längs vägen - ett av dom är att försöka värva oskulder. Då menar jag inte 15 åringar utan personer som inte redan hänger på ett etablerat forum. Att starta en ny sajt med målet att "sno" medlemmar från en redan existerande sajt är nästan helt omöjligt (jag har försökt). Därmed krävs en rejäl budget och idag är det väl bara MacWorld som har resurser nog att hitta dessa oskulder. 99mac är ett datorforum som främst vänder sig till dig som kan mycket om Mac - och huvuddelen av dessa är medlemmar här sedan lång tid tillbaka.

Fråga: Vem upplever du som konkurrent och varför?

Svar: Jag tycker dom flesta etablerade macsajterna kompletterar varandra bra istället för att direkt konkurrera. I mina ögon är det väl bara MacWorld som direkt vill utmana 99mac på vår planhalva genom sitt forum och genom att värva duktiga 99mac:are som avlönade medarbetare. Andreas Leijon är en gammal 99mac:are och har använt oss som förebild för deras forum som marknadsförs kraftigt genom IDG-kanalerna - jag tror att titeln "Största Macintosh-forum" lockar rejält.

Fråga: Varför har kvaliteten på inläggen blivit så mycket sämre?

Svar: Denna fråga kommer oftast från våra hardcore-medlemmar. Gänget som var med redan 2001 och drömmer sig tillbaka till våra nybörjardagar. Sanningen är att ett mer kompetent gäng medlemmar är fruktansvärt svårt att hitta - hade du en fråga fick du svar nästan oavsett hur komplicerad frågan var. "Problemet" är ju att detta är något fruktansvärt attraktivt för alla - vem vill inte ha tillgång till en av världens bästa hjärntruster inom Macområdet? Dessutom gratis? Oundvikligen kommer tiotusentals människor vilja ställa frågor och resultatet är 15.000 medlemmar och 500.000 inlägg idag. Om ett par år kommer vi vara flera gånger större. Huvuddelen av dessa nya medlemmar söker svar men kan inte bidra själva och den situationen är svår att lösa.

Längtar vi tillbaka till 2001/2002? Ja, ibland gör vi det. Men det går inte att vrida tillbaka klockan. Att välja ut 1000 medlemmar och starta ett elitforum är en möjlighet men skulle det vara lösningen?

Fråga: Varför satsar ni på att vara störst?

Svar: När man driver projekt som 99mac - sajter som börjar små men växer sig så enorma att man kan lägga hela sin vakna tid resten av livet på att driva den - så måste man ha kortsiktiga och långsiktiga mål för att motivera sig själv. Självklart är det kul att vara störst och det har många förmåner - medlemmarna är "klibbiga" och den som har flest medlemmar (och flest inloggade) kommer också attrahera flest nya medlemmar per automatik.

Jag har börjat revidera min åsikt kring detta på sistonde dock, det är möjligt att man delar upp sajten på något sätt för att både kunna tillfredsställa dom mest avancerade medlemmarna samtidigt som nybörjare får snabba svar på sina frågor.

Fråga: Varför svarar ni inte på frågor/fixar mitt problem etc

Svar: En gång i tiden när vi fick ett par hundra mail om året fanns det möjlighet att svara på frågor, fixa kontofrågor eller ge ren support via mail/pm/telefon. Det var länge sedan vi passerade gränsen för vad som är möjligt att göra på fritidsnivå.

Fråga: Hur mycket bidrag får ni från Apple?

Svar: Jag har en god relation till Oscar Bjers som brukar ställa upp för oss när det behövs. Apple bidrar inte ekonomiskt på något sätt och vi har inte några "smygkällor" som hjälper oss med information utöver vad ni hittar på andra ställen i macvärlden. Vi har fått specialpriser på servrar och kör på Mac OS X Server för våra webbservrar.

Fråga: Hur kommer din roll på Cupertino påverka 99mac?

Svar: Jag tycker vi varit duktiga på att särskilja olika projekt från varandra. Speedmania har inte varit dominerande på 99mac och ni har väl inte ens märkt av att jag jobbat med Kullander & Kullander i ett halvår? Oberoendefrågan kommer alltid finnas i bakgrunden och därför kommer vi inte betygssätta produkter som distribueras av Cupertino i eventuella tester på 99mac. Jag tror för övrigt att Cupertino-projektet kommer innebära starkare band med ett antal återförsäljare och det öppnar för coola projekt.

Fråga: Är du personligen ovän med personer som driver andra Macsajter?

Svar: Detta är en rolig myt - jag är jättegod vän med Patric Malm (MacNytt), Roger Åberg (MacFeber), Andreas Leijon (MacWorld) och Joacim Melin (MacPro) och diskuterar olika frågor nästan dagligen via IM eftersom vi har ungefär likartade problem och möjligheter.

Fråga: Jag köpte min iPod av er och vill lämna tillbaka den, vad har ni för öppettider?

Svar: Det här är lite galet - vi får flera mail i veckan från folk som tror att vi äger/driver olika AppleCenters och/eller webbutiker. Vissa vägrar tro på att vi inte sålt en iPod eller Mac till dom faktiskt!

Fråga: Varför skriver du/ni så lite Macnyheter?

Svar: Jag har inte tid med sånt, har inte råd att anställa någon och vi har varit dåliga på att rekrytera förmågor "lokalt". I nästa version av 99mac kommer förstasidan se helt annorlunda ut, jag kommer jobba mot en fördjupad roll som kunskapsdatabas snarare än nyhetssajt. Jag tycker att MacFeber och MacPro gör ett utmärkt jobb och vi har diskuterat olika former av samarbete, vi får se vad som händer i framtiden.

Fråga: Jag älskar tester - mer sånt!

Svar: Det här är ju ett område som vi har ovanligt goda möjligheter att bli bäst på. Ingen annan har tillgång till så mycket nya grejer som jag - finns det bara duktiga skribenter som vill testa så... Vår redaktionssekreterare Baron har tagit fram ett koncept där man lottar ut produkter bland teamet - alla måste vinna innan man kan vinna igen. Det betyder att jobbet belönas på ett kul sätt men man får inte behålla det man testar av principiella skäl.

Fråga: Tycker du att det är lika kul med Mac fortfarande?

Svar: Jag måste erkänna att jag inte är lika hardcore som jag en gång var. På Mac OS 9 tiden var jag riktigt duktig och kunde fixa ungefär allting. Sedan Mac OS X tog över är jag inte lika vass och jag har inte ens försökt gräva ner mig i UNIX-världen på allvar. Nu när 99mac svämmar över av switchers och Apple går över till Intel tror jag att Apple på allvar har goda framtidsutsikter men frågan är om det blir lika skoj som när vi var så få Apple-evangelister?

Fråga: Vilket är ditt favoritforum alt. vilken sajt skulle du vilja starta?

Svar: Jag är medlem på ganska många sajter men det är få som jag återkommer till dagligen. Den sajt jag har haft mest nytta av på sistonde är <a href=http://www.flyertalk.com/>FlyerTalk</a> som helt ändrat mitt sätt att resa genom massor av smarta tips och knep. Jag gillar sajter som gör min vardag lättare eller mitt jobb bättre.

Jag har inte riktigt någon drömsajt just nu - möjligen bygga vidare på min egen blog så att den blir uppdaterad oftare och lättare att hitta på. Upptäckte häromdagen att jag är #1 hit på Google.se när man söker på "roadtrip" och det måste väl betyda något

Fråga: När är det dags att lämna in Sheriff-stjärnan?

Svar: Om jag hittar någon som har rätt egenskaper och som är beredd att ta på sig ansvaret långsiktigt är det inte omöjligt att jag byter roll i teamet.

Ursprungligen av Björnström:

I mina ögon är det väl bara MacWorld som direkt vill utmana 99mac på vår planhalva genom sitt forum och genom att värva duktiga 99mac:are som avlönade medarbetare.

Jag fick en t-shirt med MacPro-tryck av Jocke Melin på min inflyttningsfest i lördags. Jag kanske är på väg att blir värvad?

Ser fram emot en spännande höst med 99mac.

Ursprungligen av Christian Å:

Jag fick en t-shirt med MacPro-tryck av Jocke Melin på min inflyttningsfest i lördags. Jag kanske är på väg att blir värvad?

Haha, får väl skicka en 99mac Smoking med hög hatt till dig så vi får behålla dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 11:02

Jag kommer aldrig att flytta på mig, så länge som forumledningen är så ärlig och ambitiös.
Finner ingen anledning att byta ut något jag gillar - även om det så skulle komma någon att pröjsa för mina tjänster, vilket flera redan gör - så är det alltid 99mac jag återkommer till - även om jag bara varit här sen årsskiftet...

Anledningen till 99mac är för att det är bäst, och mest "framåt"...

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 13:01

Vart här sedan Maj 2001. Svårt att tänka mig att "flytta" till ett annat forum. Om någon ändring ska till så det snarare att jag på något sätt hjälper till mer.

Ursprungligen av Björnström:

Att välja ut 1000 medlemmar och starta ett elitforum är en möjlighet men skulle det vara lösningen?

www.macelit.se är ledigt.

Tack för en bra krönika.
Du har gjort ett jätte jobb och jag beundrar dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-03 16:43

Mycket bra krönika, vi har nog alla känt att vi inte räcker till någon gång eller flera. Det viktigaste är att försöka lära sig att man inte är mer än människa. Att du har börjat träna är kanon, en god fysik gör att man känner sig bättre, det vet jag även om jag varit en soffpotatis under detta år.

Precis det du skriver känner jag igen, drivet när man gör/ startar något nytt. Man går på adrenalin och tänker/ jobbar dygnet runt med det. Man ser alla möjligheter och det känns som att inget kan stoppa en. Det är under dessa perioder jag har lärt mig mest, sugit in nya kunskaper och utvecklats på flera plan. Men efteråt har jag också känt mig tom när det blivit slentrian i tillvaron.

Hoppas det går bra för dig/ er med Cupertino Distribution. Det låter som du skriver som ett drömjobb. Lev, lär, prestera och ha kul samtidigt.

Jättebra och intressant krönika Martin!

Hösten kommer bli mycket intressant.

  • Medlem
  • 2005-09-05 09:12

Tack för en mycket bra och ärlig krönika Martin!

Som nybliven macfanatiker läser man ju allt som finns att få tag på. För att inte prata om alla forum man skriver in sig som medlem på. Men nu, efter ett cirka ett år, så finns bara 99mac kvar bland mina bokmärken. Jag testade Mactuellt ett tag men trivs inte alls. För mycket trams! Så här på 99mac blir jag kvar. Jag önskar jag kunde hjälpa er mer än att bara ge mina pengar via mac.se men några mac-relaterade kunskaper som ni kan ha nytta av har jag tyvärr inte.

Så ni får nöja er med ett stort, stort stöd och massor av rosor. Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning där alla orkar med.

Bra krönika! Man ska ge järnet, lagom länge.
Lycka till med mega-fasen av 99mac och nya Cupertino - utmärkt namn f ö!

"I screama, you screama, we all screame, Ice cream!" (fritt citerad ur Down By Law)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-09-05 09:24

Jag diggar alla som lägger ner sin själ i bl.a. 99Mac! Lätt bästa sajten i Sverige!

(Om nån skulle kunna fixa mitt wiki-login förstås, längesen nån admin kollade min tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=81787 )

Mycket bra krönika, ser fram emot en spännande höst! Även 1000 tack för det enorma arbete du och övriga 99Mac/iPod.se mfl har lagt ner. Tack!

Bra krönika Martin. Hoppas Cupertino ger dig mängder med pengar så att pengar inte behöver vara på ditt sinne i fortsättningen då det gäller sådana här projekt. Finns inget tyngre än att måsta lägga ned nått bra bara för att penga-frågan dyker upp gång på gång.

Många är kvar av vi som först blev inbjudna där i Maj 2001. Det är gott betyg till din skapelse Martin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-05 14:16

Gott jobbat Martin, 99mac är en av få sajter jag besöker dagligen... De få gånger den har legat nere har jag insett hur mycket den betyder för mig... Lycka till med dina nya projekt

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-05 14:38

Det är bara att ställa sig i hyllningskören, ett fantastiskt arbete att samla all den otroliga kunskap Sveriges macälskare besitter i en så trevlig och öppen form!

Även om min inläggshistorik inte är lika diger som många andra användare är jag en flitig läsare och har alltid fått hjälp inom ett par timmar när problemen väl stått i farstun.

En eloge och hatten av för ditt arbete, Martin! Och all lycka med importen, vi är många som ser fram emot vad världen kan erbjuda oss apple-evangelister.

ödmjukast /josé-gabriel

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-09-05 17:32

Det mesta är väll redan sagt så säger bara... tummen upp!

Har du haft tankar på att sälja hela 99mac och bli en vanlig *Svensson*? Någon gång måste väl energin ha sinat?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-09-05 19:50

Skönt att höra att någon insett och berättar om sina begränsningar. Det är ju hela tiden
de här dj**la ambitionerna som ställer till det. Man SKA så mycket och det är ju så roligt
att man inte kan sluta... mer än på ett sätt - som en våt fläck på väggen!

Din sentens med leaner, meaner och more fun låter som en insikt vi alla
behöver komma till. Jag tror faktiskt att jag börjat se ljuset jag också Jonathan...

Lycka till med ditt drömjobb och hoppas att du lyckas med "more fun"!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-06 10:46

Tack Martin för god läsning.

Ser fram emot att följa i dina spår många år till

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-09-06 15:02

Bra skrivet som vanligt, Du är duktig på det här...

Stort tack för allt ni har gjort och tappert fortsätter att göra. Hoppas verkligen att ni länge finner ork att fortsätta, att ni finner glädje och mening... Och sist men inte minst finner en lösning till utgifterna, ännu bättre; så pass mycket intäckter att allt nerlagt arbete kan belönas med lön.

Önskar er alla väl.

Mvh/Cihan

Starkt att fortsätta som Björnström med team gjort/gör. Beundrar arbetat och skördar dess frukter dagligen (och nattligen).

Fantastiskt bra forum, hoppas ni orkar fortsätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 18:17

99mac är helt klart mitt favoritforum och jag tycker Björnström och alla andra inblandade gör ett kanonjobb!

Lycka till i fortsättningen!

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-09-06 18:24

Tack för krönikan Martin och "keep up the good work" som det brukar heta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 20:12

En människas storhet ligger i hennes självinsikter.
Bra talat, Martin!
På gott och ont befinner jag mig i samma sits just nu...
och lustigt nog är jag också på väg til Japan(!).

Tror människor överlag behöver mer reflektioner i livet.
Man måste ha 'ställtid'...och själen måste ikapp.
Annars är man förlorad.
Hur mycket framgång, pengar eller prylar man än har.

Allt har sin tid.
Lycka till med 'nya' livet, Martin!
Och ge det TID!

'Gamle moderatorn' // Clavius

Spännande att följa utvecklingen av dina sajter och dina projekt Martin.
Det finns säkerligen möjligheter för den som sattsar på att aktivt samla ihop nya coola grejer för försäljning.
Ser ofta grejer som jag förvånas över att de inte redan säljs i Sverige eller att jag inte ens sett reklam för.

Nya konceptet låter grymt rätt!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-08 16:49

Bra jobbat

Måste faktiskt hålla med om att man tappade en hel del när OS X kom. Gamla hederliga MacOS kunde man utan och innan. Kanske har det att göra med att man inte har lika mycket tid länge eller är det för att man ser datorn som ett verktyg nu och inte nåt som måste utforskas i minsta detaj?

Lycka till med Cupertino

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 09:33

Medlemmarna på 99musik är lite nyfikna på vad som skrivs, vore finfint om någon kunde berätta för dom vad som är på gång.

Jätteintressant och bra krönika verkligen..
Hösten och vintern ser jag fram emot!

Bevaka tråden