Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 1.5b finns ute

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-09 11:42

http://www.mozilla.org/products/firefox/beta1.html

Varning för att gamla pluggar inte fungerar.

Ska bli kul att testa. Man kan dra och omorganisera flikar läste jag.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-09 12:56

saknar fortfarande valet att behålla nuvarandr tabba när jag kör "open in tabs" på en hel mapp.. Detta går att göra med pluggen Tabbed browsing eller likande.. borde vara en standard option

En liten bugg...
Den nedre scrollpilen försvinner om man tar bort statusraden... opppssss...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-10 20:51
Ursprungligen av Mattias Hedman:

En liten bugg...
Den nedre scrollpilen försvinner om man tar bort statusraden... opppssss...

Den buggen har jag i 1.0.6 också

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-09-10 21:18

Jag avinstallerade efter någon halvtimme....kändes ostabil! Ryckig scrollning, scrollspalter även på vänstra sida efter några sidbyten....dock ej fungerande. Mail gick inte avsluta, när Firefox var igång, utan fick tvångsavslutas....osv..

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-10 23:59

1.0.6 funkar utmärkt så varför byta? Väntar nog till rc1 innan jag slänger in 1.5

Jag byter inte före Web Developer finns i 1.5-version. Men det finns ju inget som hindrar att man laddar hem betan och testar, vid sidan av att man kör 1.x som huvud-Firefox.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-23 13:11
Ursprungligen av Adrian B:

Jag byter inte före Web Developer finns i 1.5-version.

Det gör den nu.
https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=60

Ursprungligen av memark:

Ah, perfekt!

En bra sammanfattning av några av nyheterna i Firefox 1.5 från Simon Willison: Firefox 1.5 developer highlights

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-14 16:21

1.5 var imponerande snabb hos mig! Dock funkade varken back-knapp eller adressfält alltid så bra.

Roligt var också att jag i inställningarna valde att "alltid öppna nya fönster som flikar" eller nåt. När jag nu återgått till 1.0.6 hängde denna inställning med. Vilket jag tycker är bra!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 17:59

För mig funkar 1.5:betan strålande msåte jag säga. Snabb, stabil, inga problem som fanns i de tidigare deerpark-releaserna

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-23 18:40

När nu Web dev finns väntar jag bara på en uppdatering av Safarish-temat, så att den blir lite macig igen.

memark, de här finns iaf! http://www.grapple.net.tf/
funkar fint för mig.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-25 00:37

Tack för tipset, men det är inte riktigt lika snygga imho som Safarish.

Mike Pinkerton, som gör Camino, är lite kritisk till Firefox 1.5 och tror det kommer att släppas förhastat:

Camino is still looking pretty good for a Fall 1.0, but we're finding that the Mozilla18 branch has tons of rendering regressions. Just makes us all look bad, especially people coming to Gecko-based browsers for the first time. I fear that FF1.5 will be released too hastily and will be beset with .1, .2, .3, releases in short order. They already seem too close to the endgame to respond to the QA feedback generated from the beta. It's good that Camino testing can help flush out bugs in Firefox, because at the end of the day we're all on the same team, but it's telling that we really don't know what shape we're in on the branch.

Litet vid sidan ämnet av men ändå inte...
Finns det något sätt i Firefox att GRIPA TAG i sidan och flytta runt i den -på samma sätt som Explorer kan när man håller ner kringla?

Letat pluggar och kortkommandon men...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-21 11:54

Är det bara jag som har problem med när man råkar hålla in knappen som fäller ner adressfältet i mer än en typ sekund. Då flyttar sig hela fältet och går inte att bli av med innan man valt en av adresserna, störigt...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 13:49
Ursprungligen av fredHo:

Är det bara jag som har problem med när man råkar hålla in knappen som fäller ner adressfältet i mer än en typ sekund. Då flyttar sig hela fältet och går inte att bli av med innan man valt en av adresserna, störigt...

Tryck på Escape så försvinner den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-21 16:00
Ursprungligen av Frodo:

Tryck på Escape så försvinner den.

Nix. Så här tokigt blir det. Och escape biter inte på den..

  • Oregistrerad
  • 2005-10-21 16:29

Ladda hem nyaste builden av 1.5b2 på ftp.mozilla.org. Gör om med en ny profil. Det verkar ha blivit nåt konstigt.

Note: Firefox 1.5 Beta 1 is NOT THE FINAL RELEASE VERSION of Firefox 1.5, it has been made available for testing purposes, with no end-user support. If you do not traditionally use beta software we recommend that you use the latest version of Firefox 1.0

Provade nya betan ett kort tag men eftersom knappt några extensions funkar så slutade jag använda den.
Har gått tillbaka till Opera. Det som Opera har som jag saknar i Firefox är att man i Opera kan få tillbaka alla sina öppna tabbar igen när man startar läsaren. En stor fördel när man har en 10 olika tabbar och läsaren krashar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-23 16:19
Ursprungligen av bstark:

Provade nya betan ett kort tag men eftersom knappt några extensions funkar så slutade jag använda den.
Har gått tillbaka till Opera. Det som Opera har som jag saknar i Firefox är att man i Opera kan få tillbaka alla sina öppna tabbar igen när man startar läsaren. En stor fördel när man har en 10 olika tabbar och läsaren krashar.

Håller med dig.
Sessions saver, https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?id=436 , är dock en extension som fixar detta.
(Men, med tanken på hur lång tid Opera har kunnat detta, är det kanske bättre på Opera).

/m

1
Bevaka tråden