Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

batteri till G3 iMac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått tag i en iMac DV SE som är stendöd. Det kan vara moderkortet som är paj, men jag tänkte prova det enkla först och byta batteriet. Batteriet är ganska udda: 3.6V, tjocklek som en AA/LR06, längden ungefär hälften av en AA/LR06.

Det går ju att beställa från nätet, man jag tänkte se först om jag kan hitta en lokalt i Stockholm. Hittills har jag inte hittat nåt. Nå som känner till nåt ställe som kan ha såna?

  • Medlem
  • 2005-09-02 14:41

Kjell & Co finns i Forum Nacka och Solna Centrum. Ska kosta under hundringen.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-02 19:44

Macoteket borde ha det.

Jag köpte ett sådant hos Kjell & Co, kostade ca 80 spänn. På en iMac DV är det rätt enkelt att sätta dit. Öppna bara minnesluckan, pilla bort det gamla och tryck fast det nya med en pincett. (På bondi blue iMac däremot måste man öppna hela skalet.)

Batteri hittat

Tack för tipsen! Kjell & Co på Forum Nacka hade batteriet. Tyvärr löste inte det mitt problem, min lilla iMac är lika död ändå.

Nåväl. Jag vet inte riktigt hur man ska gå vidare och felsöka det här... Finns det nån reparatör i Stockholm som fixar såna utan att det kostar allt för mycket?

//jack

Om den är helt död (inte ett endaste surr eller ljud) när du trycker på powerknappen så kan det vara power supply kortet som stekts. Att låta nån mäta upp problemet lär väl kosta lika mycket som att köpa ett nytt sånt. Är det däremot moderkortet (logic-board) så blir det ju lite dyrare (kanske 1500 eller mer) att beställa på nätet. http://www.mac-pro.com/s.nl;jsessionid=ac112b1e1f43a8a7cbc501ed4aef96b8c4806d62559d.qQvJq2PEmlnva30Q-BbQmkLz-ATzr6Lzn6rzqwTxpQOUc30KaNDNo6XKq6zInRmLa3mP8RbCpR0HoA5Qmh0KbwTNo6XK-kDvrA4Ka3mIqRnvp6iIpAjOp6jynQjM-AbJpgaLaNmQbNiNb3uQ8Oexo6XHngbynknvrkLOlQzNp65In0__?sc=2&category=29

  • Medlem
  • 2005-09-08 22:43
Ursprungligen av jnutting:

Tack för tipsen! Kjell & Co på Forum Nacka hade batteriet. Tyvärr löste inte det mitt problem, min lilla iMac är lika död ändå.

Nåväl. Jag vet inte riktigt hur man ska gå vidare och felsöka det här... Finns det nån reparatör i Stockholm som fixar såna utan att det kostar allt för mycket?

//jack

Kan du inte söka lite här på 99mac för att se om det finns andra som har haft liknande bekymmer - och hittar du inget matnyttigt så startar du bara en ny tråd ang. hjälp att felsöka en död iMac??

1
Bevaka tråden