Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motorola ROKR - årets besvikelse?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-08 00:03

Så var den äntligen lanserad, iTunesmobilen Motorola ROKR. Det har länge gått rykten om denna lur och nu är den här. Jag har länge längtat efter en razr-lur med Appledrag, men vad är det som lanserats? Jo, en trist lur med gammal design och en kamera som de verkar ha hittat längst inne i ett gammalt förråd.

Vad tycker ni om Motorolas senaste skapelse? Succé eller gigantiskt magplask?

Mer info finns här:
Hellomoto
mobil.se

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-09-08 00:06

Jag bara sett hur den ser ut, och där försvann mitt intresse.
Kom igen Apple!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 00:09

Magplask, fiasko, kalkon. Motorola har aldrig gjort och kommer aldrig att göra bra mobiltelefoner. Dessutom ser Motorola-iTunes fruktansvärt fult ut (telefonen också för den delen). Ska man tvunget ha en musiktelefon kan man lika gärna köpa en SonyEricsson Walkman istället. Eller en Nokia. Eller...

  • Medlem
  • 2005-09-08 00:30
Ursprungligen av Anton S:

Jo, en trist lur med gammal design och en kamera som de verkar ha hittat längst inne i ett gammalt förråd.

Vad tycker ni om Motorolas senaste skapelse? Succé eller gigantiskt magplask?

Jup, helt klart suger den lika mycke val... som samsungs puderdosa för kvinnor gjorde häromåret. Kan bli årets antihändelse, om det finns en sådan

Är det någon som faktiskt provat den som uttalat sig om telefonen? (bara en fundering...)

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 00:56

Det räcker att prova vilken Motorola som helst så vill man aldrig hålla i en igen...
Men allvarligt talat, att den är ful och att interfacet är fult kan man se på bild. Och kapaciteten är bara löjlig.

Jag tror faktiskt inte så många blev så besvikna, tongångarna innan var att folk var rätt inställda på att det bara skulle vara en Motorola-nalle med iTunes, trots allt. Men glöm den telefonen och njut av iPod nano istället...

Gizmodo sammanfattar det rätt bra: Early Returns: Nano Good, ROKR Bad

Apple har väl bedömt att de inte hann skapa en egen telefon inom rimlig tid. Rimlig tid är NU - året då musiken smyger över till telefonerna (från ipod etc). Apple måste vara med nu hur fula telefoner ens samarbetspartner än smackar ihop. Jag skulle bli förvånad om inte Apple släpper en "riktig" itunes-mobil inom ett år. Så här kan det inte se ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 09:34
Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple har väl bedömt att de inte hann skapa en egen telefon inom rimlig tid. Rimlig tid är NU - året då musiken smyger över till telefonerna (från ipod etc). Apple måste vara med nu hur fula telefoner ens samarbetspartner än smackar ihop. Jag skulle bli förvånad om inte Apple släpper en "riktig" itunes-mobil inom ett år. Så här kan det inte se ut.

Exakt. Jobs såg inte helt nöjd ut när han presenterade mobilen.

"Removable Memory : Optional, removable TransFlash™ memory cards store photos, music and video clips"

Vad jag kan hitta så finns TransFlash idag med max 512MB vilket jag tycker är högst begränsat.

Ja, Motorolas gränssnitt håller jag inte nära hjärtat... Men bilden verkar närmast antyda en iPod-liknande navigation...

med tanke på att apple gav upp pda-marknaden trots att man kommit så långt, så känns det som det är eoners avstånd till en release av en apple-telefon (ja, det är marknad som växer...). Att bygga upp en helt ny industri bara för att prångla ut itms känns inte realistiskt.

men wow, det vore coolt att ringa med en nano...

Ursprungligen av sugplopp:

med tanke på att apple gav upp pda-marknaden trots att man kommit så långt, så känns det som det är eoners avstånd till en release av en apple-telefon (ja, det är marknad som växer...). Att bygga upp en helt ny industri bara för att prångla ut itms känns inte realistiskt.

men wow, det vore coolt att ringa med en nano...

Det är inte för att prångla ut itms som man gör en sådan sak. Det är för att bevaka sina intressen och ha en fot inne när något händer. Att bara sitta vid sidan de närmsta åren och se ipod-hysterin övergå i en annan hysteri för en telefonmusikprodukt är självmål. Den här telefonen är från Motorola märkt med Cingular på två ställen... och så kan den lira med iTunes. Det är en hygglig början men det är inte Apple all the way så som vi gillar det.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är inte för att prångla ut itms som man gör en sådan sak. Det är för att bevaka sina intressen och ha en fot inne när något händer. Att bara sitta vid sidan de närmsta åren och se ipod-hysterin övergå i en annan hysteri för en telefonmusikprodukt är självmål. Den här telefonen är från Motorola märkt med Cingular på två ställen... och så kan den lira med iTunes. Det är en hygglig början men det är inte Apple all the way så som vi gillar det.

Mp3-spelar-hysterin började ju i princip med iPod 1G och därifrån har apple ökat som tusan. Jag tror inte för en sekund att apple är sugna på att börja utveckla mobiltelefoner (jag äter gärna upp det), alldeles för stor risk - visst, mac-freaks skulle köpa (som sagt, WOW), men det räcker förmodligen inte för att täcka utvecklingskostnader, produktion, distribution, marknadsföring, etc.

Känns helt otroligt för mycket bra för att kunna vara sant...

Ursprungligen av sugplopp:

Mp3-spelar-hysterin började ju i princip med iPod 1G och därifrån har apple ökat som tusan. Jag tror inte för en sekund att apple är sugna på att börja utveckla mobiltelefoner (jag äter gärna upp det), alldeles för stor risk - visst, mac-freaks skulle köpa (som sagt, WOW), men det räcker förmodligen inte för att täcka utvecklingskostnader, produktion, distribution, marknadsföring, etc.

Det är väl bara delvis mac-freaks som köpt ipod. Det kanske började där. Idag är det är frågan om en ny kundkategori ipod-freaks. Om dessa bestämmer sig för att det är roliga telefoner som blir nästa pryl så är tillverkningskostnader inget bekymmer. Om alternativet är att vinka dessa kunder adjö menar jag. Fortsatt sammarbete med mobil-företag kanske även kan leda till att Apple fixar hård- och mjukvaruskalet och någon annan det tekniska.

Ingen nyskapande design direkt. Där hade jag hoppats på mer. När Apple (Powerbook) och Motorola (Razr) slagit sina huvuden ihop. Men resultatet ser ju ut som vilken trist GSM-lur som helst.

En jämförelse mellan ROKR och Sony Ericssons W800

http://sonyericsson.blogsome.com/2005/09/08/motorola-rokr-vs-sony-ericsson-w800i/

ROKR / W800i

GSM Triband / GSM Triband
Vikt: 107 g / 99 g
Storlek: 108 x 46 x 20,5 mm / 100 x 46 x 20,5 mm
Taltid: 6,5 h / 9 h
Standby: 260 h / 400 h
Display: 176 x 220 / 176 x 220
Färger: 262 K / 262 K
iTunes: Ja /Nej
Radio: Nej / Ja
Antal låtar: Max 100 / Obegränsat
Kamera: VGA / 2 Mpix
Flightmode: Ja / Ja
Stjärna: Madonna / Dogge Doggelito

Ursprungligen av Christian Å:

En jämförelse mellan ROKR och Sony Ericssons W800

http://sonyericsson.blogsome.com/2005/09/08/motorola-rokr-vs-sony-ericsson-w800i/

ROKR / W800i

GSM Triband / GSM Triband
Vikt: 107 g / 99 g
Storlek: 108 x 46 x 20,5 mm / 100 x 46 x 20,5 mm
Taltid: 6,5 h / 9 h
Standby: 260 h / 400 h
Display: 176 x 220 / 176 x 220
Färger: 262 K / 262 K
iTunes: Ja /Nej
Radio: Nej / Ja
Antal låtar: Max 100 / Obegränsat
Kamera: VGA / 2 Mpix
Flightmode: Ja / Ja
Stjärna: Madonna / Dogge Doggelito

Både ROKR och W800i
använder sig av utbytbara minneskort. Så det blir väl "obegränsat" för båda två.

Oavsett vad, båda är praktiskt sett obegränsade.

Det blir lite småjobbigt med ännu ett format på minneskorten. W800i:n har i alla fall ett format jag känner igen.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2005-09-08 18:42

iTunes-mobilen är bara en Motorola E398 (urgammal modell!) med en extra knapp, silvervit färg och iTunes-Javaklient. Programvaran för E1 har cirkulerat på nätet i flera månader, och det går att flasha gamla E398 till att ha iTunesklient (åtminstone den Beta som var ute). Det var populärt hack att lägga in iTunes på E398 redan för någon månad sedan....

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 21:12
Ursprungligen av iBjorn:

iTunes-mobilen är bara en Motorola E398 (urgammal modell!) med en extra knapp, silvervit färg och iTunes-Javaklient. Programvaran för E1 har cirkulerat på nätet i flera månader, och det går att flasha gamla E398 till att ha iTunesklient (åtminstone den Beta som var ute). Det var populärt hack att lägga in iTunes på E398 redan för någon månad sedan....

om det nu är en javaklient, borde det inte gå att hacka andra märken (typ SE W800 ) så den funkar? Vore ju guld

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-09-08 21:23
Ursprungligen av urkan:

om det nu är en javaklient, borde det inte gå att hacka andra märken (typ SE W800 ) så den funkar? Vore ju guld

Snälla någon lyckas.
Har pratat med en några på SE utveckling och de bara suckar eller så ler de lite snett. Kanske det kommer en mobilklient iTunes på Java bas för alla mobiler som stödjer Java.
Nokia gav ju en trevare i veckan som gick

Visst att den inte är hetast på marknaden, men med ett större minneskort så är den väl helt ok? Vill man ha bättre kamera (eller annat lull lull) så får man köpa en annan modell. Men som telefon och mp3 spelare så är den ju helt ok. Ingen annan telefon ger ju möjlighet att synkronisera med itunes.

/Stefan

Efter att ha sett visningen idag så fick jag en helt annan känsla för telefonen. Ful ankunge kanske men funktionen som "känns" Apple finns där ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 22:30

Vi alla har förstått länge att den skulle komma, alla vi trodde att den skulle som alla andra apple produkter visa alla andra var skåpet skall stå men vad händer? Det ser ut som om jag åkt två eller tre år tillbaka i tiden.

Besviken...kom igen! Apple ska, även om dom inte är huvudleverantören av en produkt lyfta en telefon så att vi kippar efter andan. Apple ska få alla andra trötta telefonmakare att piska sina ingenjörer och formgivare att inse att dom är skit och att dom måste kliva upp många steg för att inte ätas upp av tiden. Nästa gång dom gör ett samarbete med Motorola så ska dom börja med att kräva att allt som har att göra med hur den ser ut och styrs ska styras från Apple, Motorola kan stå för kunskapen att sätta ihop den.

Kort summering - jag är lite småbesviken

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-08 22:40

Inte ens en 3G lur.. :/

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 23:07

så här tänker jag när "apple-hybrisen" tar tag i mig, hehe...
apple har något nytt stort på gång.
nu har dom gjort sån succé så att andra vill dansa med dom.
"javisst, säger apple, men show us the money".
motorola öppnar plånkan utan tvekan.
så jobs cashar in till framtida stordåd.
genom att motorola gör reklam för en lysande spelare, genom en inte så lysande produkt.
men jobs garvar hela vägen till banken och ser hur delmål efter delmål uppfylls i hans STORA strategi.
och den kommer att vara uppfylld inom 3 år.
kom ihåg var ni läste det först...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-10 10:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 23:01

De hade lagt ned väldigt mycket på att presentera den på ett sätt som fick den att framstå som jättebra och revolution - "NU finns den äkta iPod-musiken även i mobilerna och vi uppfann det!!!!!!!!".

Tänker man igenom det, är det bara en helt vanlig telefon med en helt vanlig MP3-spelarfunktion. Det enda speciella är att MP3-programmets gränssnitt ser ut som det i iPod.

Det hade ju inte varit dumt om Apple tog fram en mobiltelefon i samarbete med någon asiatisk tillverkare där design, gränsnitt etc är taget från iPod. Man skulle ju rent av kunna kalla den "iPod Phone".;)

Det bör vara en 3G-telefon och hårddisken bör allra minst vara på 5 GB. iPod Photo-funktionalitet bör finnas och knapparna skulle man kunna dölja bakom en lucka (för att ge ett rent utseende). Tillverkare man skulle kunna samarbeta med är t.ex Sony Ericsson, Samsung, Toshiba m.fl.

En iPod Phone är tveklöst vad som efterfrågas av kunderna, inte minst av reaktionerna att döma.

Bevaka tråden