Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NetBeans Mobility Pack för OS X?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har fått NetBeans Mobility Pack att fungera i OS X. De säger att det inte går eftersom det inte finns någon J2ME emulator för Mac, vilket det finns.

Någon som vet?

Ciryon

vad de påstår är att WTK inte finns för OSX, när jag kollade senaste. Sedan finns det ju helt ok emulatorer som bundlas med projekt templates för xcode. Så teoretiskt behöver man ju inte mobility pack alls.

Problemet med OSX är ju dock att många telefon tilverkar göra sin emulator baserade på WTK. De emulatorna behövs om du skall göra något förutom till SE eller Nokia.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-24 23:50

mPowerPlayer är en emulator/simulator som fungerar i OS X. Nu vet jag inte om NetBeans mobility pack fungerar tillsammans med detta med Eclipse-motsvarigheten EclipseME fungerar med mPowerPlayer vilket borde ge en bekväm utvecklingsmiljö även på mac.
Ett annat alternativ är ME4SE, ett program som kör midlets i J2SE.

SE och Nokias emulatorer är bra, ja, men eftersom de liksom alla andra emulatorer inte speglar hur en applikation verkligen fungerar på telefonen är de egentligen inte så vidare nödvändiga i min mening, man måste ändå testa på telefonen i slutändan. Dock har t.ex. SEs emulator en del trevliga features som memory monitoring men den kan man också leva utan.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 20:47
Ursprungligen av Ciryon:

Är det någon som har fått NetBeans Mobility Pack att fungera i OS X. De säger att det inte går eftersom det inte finns någon J2ME emulator för Mac, vilket det finns.

Jag använder NB Mobility Pack på min Powerbook. Det krävs lite trixande, men om du följer instruktionerna här http://blogs.sun.com/lukas/entry/mobility_pack_on_mac skall du nog kunna få det att fungera.

Nu när Sun släppt Java som Open SOurce får vi hoppas att någon tar sig för att porta WTK till Mac.

EclipseME är tyvärr inget vidare (IMHO - men så är jag bortskämd med Mobility Pack).

/Markus

1
Bevaka tråden