Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken Linux-dist är macigast?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-09-08 15:08

Min mamma håller på att switcha och vips blir det en gammal PII-laptop över. Vad ska jag stoppa i den? Och hur tar jag reda på datorns prestanda nu i Win98?

Nu är jag inte så hemma på Linux, men själva gränssnittet beror väl mer på vilken fönsterhanterare du väljer. De olika distrubutionerna hanterar paket (programinstallationer) och uppgraderingar olika.

Jag vet från vad polare säger att alla fönsterhanterar-projekt till linux just nu sliter hårt för att få till Quartz och Core image/video funktioner. Så det lär dyka upp varianter med typ, docka, genomskinliga menyer och fönster, Exposé osv. Tyvärr kan jag inte namnge några men det lär finna mycket screenshots mm på olika linux-siter.

Sen tror jag att de riktigt snygga installationerna är lika krävande som Mac OS så med en PII kanske du får avstå de allra Macigaste varianterna.

  • Medlem
  • 2005-09-08 17:06

det är egentligen inte så viktigt hur det ser ut. Det viktigaste är att det är lätt att använda, att det inte tar en vecka att ladda hem, att det fungerar med ett linksys WiFi-kort, att det belastar cpu så lite som möjligt och att det går att surfa smidigt.

hehe...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-08 17:12

Allt beror på hur mycke junk du lägger in i burken och hur mycket funktioner du bloatar kerneln med. Jag burkar för det mesta använda redhat. Den har en hyfsad installation och eftersom jag kört mycket Yellow Dog Linux som har inställningar m.m. på samma ställe så har det blivit så.
Men kolla runt lite på linuxsiterna. Det finns distributioner som är väldigt slimmade.

  • Medlem
  • 2005-09-08 17:35

anledning till att jah skriver här är att jag vill slippa kolla runt. De flesta är så otroligt fula att jag drar mig för hela projektet bara av det skälet. Det verkar vara assvårt bara att få hem skiten. Jag håller inte på och trasslar med torrrents och slikt. Måste man lära sig det också bara för detta?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-09-08 23:24

Ubuntu lär ska vara trevlig.

  • Medlem
  • 2005-09-09 08:16

hmm, ska man ha olika versioner beroende på vilken processor man har? I "min" sitter en Pentium II. Vad ska jag ladda hem då?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-09-09 08:54

Du ska ha den som heter "Intel x86".

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-09 08:57

Tankar oftast hem från sunet...

ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions

Går fort, är enkelt. Tanka ner ISO och bränn ut på skiva

  • Medlem
  • 2005-09-09 10:37
Ursprungligen av Osmium:

Tankar oftast hem från sunet...

ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions

Går fort, är enkelt. Tanka ner ISO och bränn ut på skiva

ok, när jag ansluter till debian finns följande mappar:

alpha
arm
HEADER.html
hppa
i386
ia64
m68k
mips
mipsel
powerpc
s390
source
sparc

Är någon av dessa till en PII?

i386 är det tror jag.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-09 10:41

Jopp i386 är det

  • Medlem
  • 2005-09-09 10:54

fint, då är det bara att ha hem en iso-cd alltså. Tack för hjälpen!

Nu har jag gjort det: debian-31r0a-i386-netinst.iso Den var bara på 108 Mb. Varför är den så liten? de andra debian-iso:arna kom ju i klump om tio (eller nåt).

WM då? Vad är snällast mot cpu?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-09 11:01

Det där är nog bara installationsskivan. Den hämtar resten från nätet (netinst) troligen via FTP eller HTTP. Det brukar fungera bra även om jag föredrar att ha skivorna men 14 st när du knappast behöver mer än 2-3 st är kanske att hugga i. Bränn ut nätinstallationen och prova den.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-09 11:05

Angående WM. Jag har i stort sett bara kört KDE och Gnome. Båda är relativt feta.
Om jag inte minns fel så finns det nåt som heter IceWM som ska vara mindre fet.
KDE är väldigt Windows inspirerat. Gnome har jag inte kört på flera år.
www.themes.org har teman till de mesta. Där finns alla WMs och sen får man googla om man vill veta mer.

  • Medlem
  • 2005-09-09 11:37

om jag installerar netinstall-skivan, kommer debian att känna igen mitt Dayna Communicard-nätverkskort alternativt ett Linksys Wifi-kort?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-09 11:52

Kolla på www.debian.nåt

  • Medlem
  • 2005-09-09 12:42

hur faan bootar man från cd i win 98?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-09 14:00

Hmmm... håller ner äpple-shift-c ??
Kolla biosen... Men förmodligen med diskett...

www.bootdisk.com tror jag funkar

  • Medlem
  • 2005-09-09 14:11

jag löste det, allt är installerat (första netinstall-skivan), men när debian skulle boota hamnar jag i nåt dos-läge där det står

per@debian:~$

med en blinkande markör efter. Den vill mig något, men jag vet inte vad...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-09 14:25

http://www.debian.org/releases/stable/i386/

Här finns allt du behöver veta och lite till
och lite mindre :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 14:31
Ursprungligen av Baron:

jag löste det, allt är installerat (första netinstall-skivan), men när debian skulle boota hamnar jag i nåt dos-läge där det står

per@debian:~$

med en blinkande markör efter. Den vill mig något, men jag vet inte vad...

Då är ditt Debian-system igång! Bara att börja konfigurera bygga på med paket.

Nej, allvarligt talat håller jag med Nillon om Ubuntu. Klart mest användarvänliga Linux-disten just nu, man klarar sig nästan helt utan Terminalen. Nästan lika lätt att installera som OS X, och det mesta funkar från början. Den använder Gnome som fönsterhanterare, och det är ungefär lika krävande som att köra 2000/XP. En PII ska dock duga fint för surfning, lite beroende på klockfrekvens.

  • Medlem
  • 2005-09-09 15:30

Nu håller jag på att ta hem ubuntu i stället. Är det nåt att tänka på när man redan har debian installerat?

Följer det med nån windowmanager med detta:

http://se.releases.ubuntu.com/5.10/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 16:36

Japp, det är en fullständig installation med Gnome, bara att plocka hem PC Install CD. Installationsprogrammet kommer antagligen be dig att formatera hårddisken, det är lättaste sättet att bli av med Debian.

  • Medlem
  • 2005-09-09 16:50

PC install CD, är det ett program? Jag hittar inget sånt.

Ursprungligen av http://se.releases.ubuntu.com/5.10/:

Install CD

The install CD allows you to install Ubuntu permanently on a computer. There are three images available, each for a different type of computer:

PC (Intel x86) install CD
For almost all PCs. This includes most machines with Intel/AMD/etc type processors and almost all computers that run Microsoft Windows. Choose this if you are at all unsure.

Alltså antagligen bara att tanka ner och installera

  • Medlem
  • 2005-09-09 17:01

aha, jo det har jag gjort (tankat ner och brännt ut). Men jag kan inte installera. Jag bootar bara i Debian och vet inte hur jag kommer ur debian. Jag ändrar i PhoenixBIOS till att starta från cd-skiva, men det vill sig inte.

Senast redigerat 2005-09-09 17:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-09 18:28
Ursprungligen av Baron:

aha, jo det har jag gjort (tankat ner och brännt ut). Men jag kan inte installera. Jag bootar bara i Debian och vet inte hur jag kommer ur debian. Jag ändrar i PhoenixBIOS till att starta från cd-skiva, men det vill sig inte.

Kunde du boota från Debian-skivan du brände tidigare?

Ok, då kan jag nog inte hjälp, tyvärr.

1
Bevaka tråden