Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlorade adminrättigheter

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 12:04

[FONT="Verdana"]Hallå, installerade ett program som heter Accounts Enhancer. Bytte namn på administratörskontot från victorsvedberg (som var långt ihopskrivet) till ihks, men på kuppen förlorade jag admin rättigheter. Jag kan inte installera eller flytta saker hur jag vill längre, får alltid upp rutan om att jag måste autentisera mig men inget lösenord/andvändarnman fungerar.

någon som har ide hur att lösa detta?

hälsn. Victor[/FONT]

Har för mig att jag läst här på forumet (sök!) att man kan komma förbi lösenordet och återställa ordningen om man startar med system-cd-n (håll ner C vid uppstart). Någon annan här har säkert mer kunskap och erfarenhet.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-06 12:38
Ursprungligen av ihks:

[FONT="Verdana"]Hallå, installerade ett program som heter Accounts Enhancer. Bytte namn på administratörskontot från victorsvedberg (som var långt ihopskrivet) till ihks, men på kuppen förlorade jag admin rättigheter. Jag kan inte installera eller flytta saker hur jag vill längre, får alltid upp rutan om att jag måste autentisera mig men inget lösenord/andvändarnman fungerar.

någon som har ide hur att lösa detta?

hälsn. Victor[/FONT]

Kan du döpa om kontot tillbaka?
Om inte, har du root kontot aktiverat? isåfall kan du logga in som root och döpa om kontot till baka.

Jag har någon gång lekt med detta att döpa om och kom till den slutsattsen att ifall man vill behålla innehållet i hemkatalogen så ska man kopiera av sin gammla hemmkatalog och hellre göra en ny användare. Se till att ändra rättigheterna på din gamla hemmapp så att alla kan läsa den. Gå till ditt nya konto kopiera över filerna. Radera det gammla kontot med filer och allt. Kolla att rättigheterna på filena är som de ska.

Jag hamnade ut för samma sak en gång men jag hade root aktiverat så jag kom lättare runt det.

Ifall du inte har root aktiverat så finns det singel user nivå som man kan boota upp till då är man som root. Men det kräver kunskaper på hur man ska gå vidare sen och jag vet inte riktigt hur. Man kan aktivera root från single user mode men man måste göra det i cli och nej jag kan det inte. Finns säkert information lite var stans på nätet eller kanske även här. Sen ska man kanske känna till vad man sysslar med när man hanterar konton. Du har Netinfo som följer med datorn. Kolla runt där lite. Förstår du vad som finns där så kan du manipulera i Netinfo men förstår du dig inte på det så rekomenderar jag att låta bli. Såvida att du inte vill riskera att installera om systemet filer behöver du inte nödvändigtvis förlora men det kan vara jobbigt att få tillbaka dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 13:05

Jag kan inte döpa om kontot längre. Programmet är borta och går inte installera om.

Hur vet jag om jag har Root aktiverat? admin rättigheter/root är väl samma sak? O_o

Systemet ska installeras om hursomhelst, men jag vill helst flytta bort de skrivskyddade mappar som ligger på HD1 först. O_o

hälsn. Victor

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-06 15:13
Ursprungligen av ihks:

Jag kan inte döpa om kontot längre. Programmet är borta och går inte installera om.

Hur vet jag om jag har Root aktiverat? admin rättigheter/root är väl samma sak? O_o

Systemet ska installeras om hursomhelst, men jag vill helst flytta bort de skrivskyddade mappar som ligger på HD1 först. O_o

hälsn. Victor

Root och admin är inte samma sak även om rättigheter att göra inställningar liknar varandra men root har rätt till allt. Så icke admin. Har du skrivit lösen ord för root? Man kan kanske även aktivera root från cd skivan i allafall så kan man ge lösenord till root från att man botar med CD.

Root är inte aktiverat från default men jag har ingen aning vad gäller Server versionen.

Om du vet hur man startar upp i singel user mode så behöver du veta hur du aktiverar root från "terminalen" eller vad man nu ska kalla det CLI?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 17:20
Ursprungligen av juanito:

Root och admin är inte samma sak även om rättigheter att göra inställningar liknar varandra men root har rätt till allt. Så icke admin. Har du skrivit lösen ord för root? Man kan kanske även aktivera root från cd skivan i allafall så kan man ge lösenord till root från att man botar med CD.

Root är inte aktiverat från default men jag har ingen aning vad gäller Server versionen.

Om du vet hur man startar upp i singel user mode så behöver du veta hur du aktiverar root från "terminalen" eller vad man nu ska kalla det CLI?

Jag har inte root eller admin rättigheter, jag vill formatera HD1 och lägga in OSX igen. hur? jag har gjort backup på allting nu. När jag sätter i skivan blir jag ombedd att skriva in en admin's andvändarnamn och lösenord.. problemet är att jag har inte lösenordet.

hälsn. Victor

Root är inte samma sak som admin.
På klienten tror jag root är aktiverat... prova att logga in som root.
Lär mig aldrig detta men på klienten är det påslaget från början men inte på servern så tror jag det är...

  • Medlem
  • 2005-09-06 14:36

Om de inte ändrat någonting för sen 10.3 så är Rootkontot inaktiverat "by default". Söker du på Root i hjälpen så kommer det upp matnyttiga grejor om hur du gör för att aktivera det. Står till och med att man inte skall ha Root aktiverat i onödan, pga den ökade känsligheten vid intrång osv.

Lycka till!

Ett litet trick som gör att du kan skapa en ny administratörsanvändare.

OBS jag har gjort detta några gånger och då har det funkat, jag kan dock inte garantera att det funkar för dig (men det bör göra det)

1. Starta i Single-User mode genom att trycka ner Command-S vid uppstart.

2. När du nu startat in i SUM så skall du skriva dessa rader, dock med enter efter varje (tryck alltså enter efter varje rad)

mount -uaw
rm /var/db/.AppleSetupDone
reboot

Du måste skriva exakt som jag har skrivit
Detta får ditt system att tro att det är nyinstallerat och du blir ombedd att skapa en ny användare och liknande.
OBS jag har gjort detta några gånger och då har det funkat, jag kan dock inte garantera att det funkar för dig (men det bör göra det)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 23:04
Ursprungligen av Markus B:

Ett litet trick som gör att du kan skapa en ny administratörsanvändare.

OBS jag har gjort detta några gånger och då har det funkat, jag kan dock inte garantera att det funkar för dig (men det bör göra det)

1. Starta i Single-User mode genom att trycka ner Command-S vid uppstart.

2. När du nu startat in i SUM så skall du skriva dessa rader, dock med enter efter varje (tryck alltså enter efter varje rad)

mount -uaw
rm /var/db/.AppleSetupDone
reboot

Du måste skriva exakt som jag har skrivit
Detta får ditt system att tro att det är nyinstallerat och du blir ombedd att skapa en ny användare och liknande.
OBS jag har gjort detta några gånger och då har det funkat, jag kan dock inte garantera att det funkar för dig (men det bör göra det)

Stort tack! Fungerade klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 23:39
Ursprungligen av Laroche:

Stort tack! Fungerade klockrent.

Har glömt hur jag gjorde:D hur fick man bindestreck i singleusermode får bara fram /

Suveränt tips! Jag förlorade administratörsrättigheterna efter en ominstallation av Mac OSX 10.5. Installationen från skivan gick bra, men efter den första stora programuppdateringen var mitt konto förvandlat till ett vanligt användarkonto. Och då är man ju ställd! Jag följde instruktionerna nedan och skapade ett nytt admin-konto. Från det kunde jag sedan ge mitt vanliga konto admin-rättigheter.

Ursprungligen av Markus B:

Ett litet trick som gör att du kan skapa en ny administratörsanvändare.

1. Starta i Single-User mode genom att trycka ner Command-S vid uppstart.

2. När du nu startat in i SUM så skall du skriva dessa rader, dock med enter efter varje (tryck alltså enter efter varje rad)

mount -uaw
rm /var/db/.AppleSetupDone
reboot

Du måste skriva exakt som jag har skrivit
Detta får ditt system att tro att det är nyinstallerat och du blir ombedd att skapa en ny användare och liknande.
OBS jag har gjort detta några gånger och då har det funkat, jag kan dock inte garantera att det funkar för dig (men det bör göra det)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-11 10:23
Ursprungligen av Asterraster:

Suveränt tips! Jag förlorade administratörsrättigheterna efter en ominstallation av Mac OSX 10.5. Installationen från skivan gick bra, men efter den första stora programuppdateringen var mitt konto förvandlat till ett vanligt användarkonto. Och då är man ju ställd! Jag följde instruktionerna nedan och skapade ett nytt admin-konto. Från det kunde jag sedan ge mitt vanliga konto admin-rättigheter.

Då borde man kunna använda det för att byta adminkonto/namn på datorn också... inga problem med rättigheter eller så? Men de borde ju skrivas om också då.

Hej
När du har systemskivan i, alltså en cd eller dvd med OSX på, så starta om datorn med c-tangenten nertryckt. Då ska datorn starta på skivan. Där har du tillgång till diskutilities, och då kan du formatera din hårddisk, du kan återställa lösenord på dina konton, du kan reparera behörigheter mm, och förstås, installera ett nytt system.
Lycka till
Lennart

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 11:00

Jag gjorde som Lennart sa och det fungerade bra. tacktack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 23:52

Hur får man bindestreck i singleuser mode?

Som frågan lyder har gjort det en gång innan men glömt hur man gör tack på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 23:57

Tack löste sig glöms som man är.

1
Bevaka tråden