Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra Dell från Mac mini via PowerBook - möjligt?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-08 16:29

Har en gammal Dell jag kör vissa program på (VB-utveckling )
Via (utmärkta) Remote Desktop Connection från MS kan jag anända Dell:en via en gammal PowerBook.
Dessa två är hopkopplade via vanlig nätverkssladd.
Eftersom det även finns trådlöst kort i PowerBooken skulle jag vilja ansluta till denna från en annan Mac (mini) via ex. Remote Desktop eller likande alternativ.

Är det möjligt?
Hur kan jag "brygga" mellan AirPort och inbyggda nätverkskortet?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 17:24

Lite offtopic men, vad använder du för klient? Det enda jag hittar är ett program för $299, är det det?
Jag har använt VNC för att fjärrstyra min PC från Macen, men det fungerar ganska dåligt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-08 17:37

Microsoft har gjort en Mac-klient så man kan använda "fjärrskrivbord" i XP (typ).
Klienten heter alltså Remote Desktop Connection och den funkar (faktiskt!) klockrent!. Finns på
http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remotedesktopclient

Och är gratis...

Mitt problem är alltså att jag vill nå Dell-datorn trådlöst, men den har ingen trådlös anslutning.
Kan min PowerBook (med airport-kort) agera trådlös router??? (Kör Tiger)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 17:53

Kolla på Systeminställningar -> Fildelning -> Internet
Har dock inte testat det själv men det kan ju vara värt ett försök?
Kom ihåg att du förmodligen måste omdirigera trafiken så att PC:n får alla paket på porten som du använder för fjärrstyrning.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-08 18:10
Ursprungligen av Tools10:

Kolla på Systeminställningar -> Fildelning -> Internet
Har dock inte testat det själv men det kan ju vara värt ett försök?
Kom ihåg att du förmodligen måste omdirigera trafiken så att PC:n får alla paket på porten som du använder för fjärrstyrning.

Har provat köra Internet-delning, men när jag gör Airport till "primärt" nätverkskort (ovanför Ethernet) i nätverksanslutningar, tappar RDC kontakten med dellen.

Men hur var det nu, kan en Airport-försedd Mac agera "AP Basstation"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 22:18

Alltså jag har absolut ingen aning om vad det är du egentligen vill göra men om du bara vill koppla Mac Minin via airport till powerbooken som är ihopkopplad med pc:n så finns det "skapa nätverk" i airport menyn.
Kan du bara beskriva lite mer noggrant hur du har allting ihopkopplat? Är det någon dator som har internet anslutning och som ska dela ut den eller hur vill du att _allt_ ska fungera?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-09-08 22:39

Jag vet knappt själv

Tänkte att PowerBooken ska vara koppling mellan dator som endast har Ethernet-nätverk och min Mac mini som kör trådlöst från ett annat rum.
PB:n har alltså airport-kort och ska bara agera bas-station.
Men projektet ligger på is - jag måste hinna med annat just nu.

1
Bevaka tråden