Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

c# på mac

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 18:14

Hej!
jag har precis börjat programering A på min gymnasieskola, vi ska programera i C# (sharp). Som ni kanske förstår så kör jag mac. Min lärare har sagt att vi kommer få hemuppgifter, jag har sagt att jag har mac, han tycker att jag ska köpa en PC. Men både p.g.a min dåliga ekonomi och på grund av att jag inte vill äga en PC så undrar jag om det finns något sätt att jag skulle kunna programera i C# här hemma och även testköra programen utan att behöva sälja min själ till satan? Alltså något program där man kan testköra, för själva prgrameringen kan man ju göra i vilket jäkla textprogram som helst.

Tacksam för svar

PS. hoppas jag postade tråden i rätt kategori.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-06 18:16

Mono är en portning av .NET för andra plattformar än Win. Det finns bla en C# kompilator. Läs mer om det på http://www.mono-project.com

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 19:27

Tack så mycket. men jag är ju lite ny på fronten. Hur andvänder jag mono? hittar ingen bra instruktion på deras hemsida.

Varför säger folk "se sjarp"? "Cee sharp" är engelska för ciss, det är väl helt naturligt?

Han tycker du ska köpa en PC? Dum lärare.

Mono var nytt för mig, mycket intressant. Nu vet jag inte om det är vad jag vill använda, men det faktum att .NET inte är bara för Windows är ju utmärkt. OSX och Linux... Vore kul att höra mer om hur det funkar.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 20:11
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Han tycker du ska köpa en PC? Dum lärare.

ja precis. Sedan så kräver han att jag ska göra alla hemuppgifter, då utan PC. Jag tänker kräva en dator av skolan.

Ursprungligen av rot8:

ja precis. Sedan så kräver han att jag ska göra alla hemuppgifter, då utan PC. Jag tänker kräva en dator av skolan.

Jag skulle kräva plattformsoberoende hemuppgifter. Tur att det verkar som om det är det - men det är inte hans förtjänst.

Jag leder själv programmeringskurser. Jag håller hårt på att det arbete som inte görs i labbet skall göras med de verktyg studenten själv tycker bäst om, och det gäller både program, OS och språk. Mellan raderna uppmuntrar jag allt som är lite avvikande.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-06 23:33
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Varför säger folk "se sjarp"? "Cee sharp" är engelska för ciss, det är väl helt naturligt?

Ja va f-n det kanske man ska börja köra med. Jag är sådan där ciss-programmerare sörru.

Ursprungligen av rhesus:

Jag är sådan där ciss-programmerare sörru.

Sissy-programmerare?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 20:20

är mono bara något tillägg till xcode eller nått? jag fattar inget..

Mono är ett projekt som gör det möjligt att arbeta med Microsofts ramverk .NET på andra plattformar än windows. C# är ett språk som finns för Mono...

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-09-06 20:31

mono + GTK# går som en klocka på Linux. Deras implementering av Windows.Forms är ännu BETA men verkar lovande.

Har inte knackat någon mono på OSX än - men det kommer

Katastrof att ni ska behöva programmera i specifika programspråk. Java eller C++ borde gälla, tyckar jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 22:53
Ursprungligen av thevil:

Är inte fördelen med .Net just de enklar utvecklarverktygen?

Tror du kommer att få göra ungefär tio ggr så mycket jobb jämfört med dina kamrater.

Tycker nog du ska fundera på att antingen låna en PC under kursen eller försöka prata med din lärare om att du vill lära dig något mer generellt språk än C#.

Men är inte Mono som .NET fast platformsoberoende?? aja, jag förstår fortfarnde inte hur jag ska kunna andvända Mono, är det nått program jag ska öppna? är det nått mer jag ska ladda ner eller vad?

Ursprungligen av rot8:

Men är inte Mono som .NET fast platformsoberoende?? aja, jag förstår fortfarnde inte hur jag ska kunna andvända Mono, är det nått program jag ska öppna? är det nått mer jag ska ladda ner eller vad?

Det där låter svårt.. du får väl googla! Ska man programmera i C# bör man nog ha lite allmän datorvana först, om du förstår vad jag menar...

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 23:16
Ursprungligen av statemachine:

Ska man programmera i C# bör man nog ha lite allmän datorvana först, om du förstår vad jag menar...

jo precis, men jag har ju inte så mycket programeringsvanor. Men jag har (nästan) livslång erfarenheter av mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 00:32
Ursprungligen av thevil:

Är inte fördelen med .Net just de enklar utvecklarverktygen?

Tror du kommer att få göra ungefär tio ggr så mycket jobb jämfört med dina kamrater. .

Tror inte att alla hans polare sitter hemma med (lagliga) Visual Studio.NET direkt. Dock finns andra finfina utvecklingsmiljöer som är open source som tex Sharp Develop. Men i programmering A kan jag tänka mig att att uppgifterna innebär enklare konsollapplikationer som man skriver i valfri texteditor och då borde Mono räcka en bra bit på vägen.

Ska de däremot börja utveckla Windows forms och ASP.NET då blir det värre då detta stöd inte har kommit så långt på OS X-Mono om jag har fattat det rätt, detta skulle dock i mitt tycke vara ett direkt tjänstefel att göra i en förstakurs i programmering, då ska det handla om variabler, arrayer och kanske lite objektorientering

C# är dock ett utmärkt språk att börja med eftersom det är ett modernt objektorienterat språk och vill man testa Java senare så är de väldigt lika i många delar, nackdelen är ju plattformsberoendet men det är ju vi alla överrens om.

Ursprungligen av thevil:

Är inte fördelen med .Net just de enklar utvecklarverktygen?

Tror du kommer att få göra ungefär tio ggr så mycket jobb jämfört med dina kamrater.

Tycker att fördelen med .NET är just .NET, dvs API:et. Början man göra någorlunda avancerade saker så klarar inte den grafiska designern av det och man måste ändå koda allt för hand

EDIT: Fast det gäller mest webformulär, när man kodar vanliga program(winforms) så är det ganska schysst.

Senast redigerat 2005-09-07 09:06

Om ni nu har en pc, får ni Visual Studio.NET av skolan? Programmet är ju inte direkt gratis.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-07 11:28
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Om ni nu har en pc, får ni Visual Studio.NET av skolan? Programmet är ju inte direkt gratis.

Jag har fått både Windows XP PRO, VisualStudio och MSDN av skolan.

  • Medlem
  • 2005-09-07 09:05

Vanligtvis har skolan en licens där studenter i kurserna har möjlighet att installera programmet hemma. Microsoft är inte dumma iallafall...

Ursprungligen av gupen:

Vanligtvis har skolan en licens där studenter i kurserna har möjlighet att installera programmet hemma. Microsoft är inte dumma iallafall...

Jo men det måste vi ju tycka, vi som kör mac

Windows:
Windows XP Pro 3695,00 kr
Visual Studio.NET 8993,75 kr
alt budget verren Visual Studio C#.NET 1295,00 kr

MacOSX:
Tiger inkl. utvecklingsverktyg 1150,00 kr

Mac vinner alltid.

  • Medlem
  • 2005-09-07 12:05
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Jo men det måste vi ju tycka, vi som kör mac

Windows:
Windows XP Pro 3695,00 kr
Visual Studio.NET 8993,75 kr
alt budget verren Visual Studio C#.NET 1295,00 kr

MacOSX:
Tiger inkl. utvecklingsverktyg 1150,00 kr

Mac vinner alltid.

Då måste jag bara säga att Mac vinner OS-ronden men utvecklingsverktyg, där regerar MS, trots det högre priset.

Vill man köra Mac och betala för sig är annars X-Develop från Omnicore värt att titta på.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

Då måste jag bara säga att Mac vinner OS-ronden men utvecklingsverktyg, där regerar MS, trots det högre priset.

Jag bytte lite brev med en av Macens stora på kompilatorsidan, mannen bakom både Think-kompilatorerna och CodeWarrior. (Stora saker! Killen har i princip räddat Macen 1994.) Han är numera sysselsatt med att göra kompilatorer för inbyggda system. Han menar att branschen är helt förstörd av att kunderna vant sig vid att få dessa extremt komplexa system gratis. De enda som betalar är hårdvarutillverkarna, och den enda som kan ta betalt för kompilatorer på desktopsidan är Microsoft, för "they have a captive audience". Bra formulering tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 09:16

Microsoft Virtual PC på macen funkar hur bra som helst för detta ändamål!

Det är inte så att du behöver skitbra prestanda och höga fps om du ska koda... Å andra sidan, du kanske kodar snabbt som fan...?

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2005-09-07 09:46

De jag känner som gått A kurser och 5p kurser i programmering har klarat sig med mono då det inte handlat om Winforms, och har det gjort det har det funkat också trots den skakiga Betan av dessa implementationer.

installerar du mono på Macen så, om det fungerar som i Linuxen, så är det bara att knacka ihop en "hello world" applikation, kompilera med "mcs [filnamn]" och köra med "mono [filnamn.exe]"

För mig är det nog mono + java som gäller i applikationsutveckling. Jag är lat och gillar garbage collection

Ursprungligen av elwiz:

För mig är det nog mono + java som gäller i applikationsutveckling. Jag är lat och gillar garbage collection

Då skulle du gilla D. Ingen runtime, för OSX används gcc som "back-end" för kompilatorn. Full tillgång till alla bibliotek i C. Och hör och häpna; en konsekvent syntax!

http://www.digitalmars.com/d/

Integrationskit för Xcode med, så du får bra syntaxfärgning, kan använda debuggern och all annan lull lull.

Denna sida:
http://shootout.alioth.debian.org/
Ett stort antal programmeringsspråk "tävlar". De har ett dussintal programuppgifter, som "räkna alla ord i en text", mandelbrotsfraktaler och mycket annat.
Varje uppgift är löst i en uppsjö av programmeringsspråk, C, C++, PHP, Java, C#. Ja totalt 41 olika kompilatorer/interpretatorer för en hel drös olika språk.

Varje uppgift kollas sedan i tre hänseenden;
1. Hur snabbt programmet körs.
2. Hur mycket minne programmet tar.
3. Hur många rader kod programmet är.

Självklart är det fritt fram att optimera vilken uppgift som hellst, för vilket språk som helst, av vilken programmerare som hellst.

Och nu det roliga: D spöar skiten ur C++ på det mesta :).

Så det fungerar bra under OS X nu alltså? Tittade lite på D för drygt ett år sedan och blev otroligt imponerad faktiskt, fick nästan lite Ruby-vibbar av all elegans och genomtänkthet, men då var enda kompileringsalternativet för OS X en synnerligen experimentell patch till GCC så jag tappade intresset. Men då kanske jag måste återuppta det igen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-09-08 10:42

Dags att lägga sej i debatten

Om Visual Studio kan jag inte säga så mycket ont och Microsofts satsning på .NET är ett måste vilket dom som sagits MFC, ATL, COM m.m. förmodligen kan hålla med om. Tyvärr så har en del av galenskapen fått följa med till .NET. En reflektion om .NET är att det bitvis är aningens rörigt redan nu, eller det kanske hänger ihop lite med att det är byggt på en plattform som är snudd på kaotisk.

Personligen skulle jag hellre sett att Microsoft och Sun lyckats komma överens om Java. Alternativ B är ju iofs att man får en stabil .NET miljö till linux och OSX vilket mono förhoppningsvis blir.

Jag har inte hunnit titta så mycket på Mono Develop eller var IDEt hette men bilderna är fina. Kan dom t.ex. öppna visual studios projektfiler rakt av? Har testat att köra en del grejjer som är byggda på .NET i Windows och vissa saker funkar och andra inte. Bland annat har det tidigare (6 mån sen) varit problem med att ladda assemblys, jag vet inte hur det ser ut i dagsläget.

För folk som pysslar med Java så tycker jag personligen att NetBeans funkar bäst på macen. Fick en del helskumma problem med gui-editorn när jag körde eclipse.

Vad gäller Windows som plattform så funkar det ju så länge man inte ska blanda in nåt annat än Microsofts produkter. Senaste experimentet var att få IIS att authenisiera användare mot Novell. Går fint men användaren måste finnas lokalt på maskinen eller i ett Active Directory också. Sick.
Microsoft känns definitivt inte som nåt som man vill ha in i en blandad miljö. Macen rockar däremot lite mer.

Det skulle vara riktigt kul om det faktiskt kunde standardiseras en del saker och att dessa standards verkligen används av utvecklare. Det skulle ju vara tokenkelt att porta program mellan plattformar, kommunicera mellan olika system o.s.v. Det skulle kunna innebära att de flesta program finns för alla plattformar vilket i sin tur skulle göra att det inte spelar nån roll vad jag har på skrivbordet.

I en perfekt värld...

Ursprungligen av Samuel K:

Så det fungerar bra under OS X nu alltså? Tittade lite på D för drygt ett år sedan och blev otroligt imponerad faktiskt, fick nästan lite Ruby-vibbar av all elegans och genomtänkthet, men då var enda kompileringsalternativet för OS X en synnerligen experimentell patch till GCC så jag tappade intresset. Men då kanske jag måste återuppta det igen

Funkar alldeles utmärkt, gcc varianten har mognat till mycket mer än en patch. Ännu är det gcc 3.3 som bakstycke men det går att leva med. Med Xcode patchen så måste jag säga att D blir ett språk med samma dignitet som C eller C++ (code-completion saknas, men men). Det går ju alldeles utmärkt att skriva delar av sina program i D, andra i C, C++ eller ObjC för den delen och bara länka ihop, rätt verktyg för rätt uppgift! Gladast blir den ju om main-funktionen är D, men det finns dokumentation för hur man sparkar igång skräpsamlaren och så i andra fall med, news-grupperna är guldgruvor.

Det saknas bra kit för GUI, men det är generellt för D i allmänhet inte för D till OSX. Men det går ju bra att använda gamla hederliga C-gränssnitt, så det finns de som helt enkelt kodar mot Carbon.

Ursprungligen av Fredrik Olsson:

Funkar alldeles utmärkt, gcc varianten har mognat till mycket mer än en patch. Ännu är det gcc 3.3 som bakstycke men det går att leva med. Med Xcode patchen så måste jag säga att D blir ett språk med samma dignitet som C eller C++ (code-completion saknas, men men). Det går ju alldeles utmärkt att skriva delar av sina program i D, andra i C, C++ eller ObjC för den delen och bara länka ihop, rätt verktyg för rätt uppgift! Gladast blir den ju om main-funktionen är D, men det finns dokumentation för hur man sparkar igång skräpsamlaren och så i andra fall med, news-grupperna är guldgruvor.

Kul! Måste testa så snart jag bara får tid, har en del sovande små projekt jag kanske skulle ge mig på att porta.

Citat:

Det saknas bra kit för GUI, men det är generellt för D i allmänhet inte för D till OSX. Men det går ju bra att använda gamla hederliga C-gränssnitt, så det finns de som helt enkelt kodar mot Carbon.

Det kan man ju leva med, åtminstone för egen del eftersom jag uteslutande använder lågnivåspråk för att skapa gränssnitt mot Ruby-API:et. Men som du säger, i och med att det är fullt kompatibelt med befintliga C-bibliotek så är ju tillgängligheten på gui-bibliotek inget problem egentligen.

Bevaka tråden