Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handlar du online eller i butik?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur gör den som nyfiket sneglar på Mac? Försöker komma åt att pilla såklart. Då blir butiker med ett ordentligt utbud attraktiva, men ju längre man haft Mac, desto mindre blir beroendet av butikernas kompetens/utbud.

Detta leder till samma sorts utarmning som lanthandeln drabbas av. Lågt pris gäller. Alla som kan röstar med fötterna. Det är bara de svaga som tvingas till "butiken", alla andra handlar hos MaxiOutletWebstore.

Hur länge kommer butikerna att överleva om de ska reduceras till "klämstugor"? Jag kan till viss del förstå de företag som envist håller kvar vid att inte sälja över disk. De är rädda om sina mycket små marginaler.

  • Medlem
  • 2005-08-28 17:16

Har inget val jag heller. Finns ingen mac butik i närheten. Eller jo det gör det. En butik i Falun (6 mil bort) har en del mac produkter. men där är sortimentet uruselt och man blir taskigt bemött. Men datafirman här i Leksand kan beställa hem det jag vill. Till samma pris som applestore. Så nästa gång jag handlar något nytt blir det nog till att beställa därifrån. Bara för att visa att intresset finns. Förhoppningsvis kanske firman tjänar några kronor på det också!
Jag skulle (eftersom jag inte längre är student) gärna handla i en butik där man hade stora kläm och känn möjligheter. Se skillnader på olika skärmstorlekar osv.

Ursprungligen av stiko:

En butik i Falun (6 mil bort) har en del mac produkter. men där är sortimentet uruselt och man blir taskigt bemött.

Hrm, jag vet bara en butik här i Falun som säljer Mac, men min erfarenhet av dom är tvärtom. Jag tycker att dom är hur bra som helst. Det dom inte har hemma på lager tar dom ju hem utan problem. Om inte priset skiljer allt för många hundralappar köper jag min nästa Mac hos dom.

  • Medlem
  • 2005-09-07 08:19
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Hrm, jag vet bara en butik här i Falun som säljer Mac, men min erfarenhet av dom är tvärtom. Jag tycker att dom är hur bra som helst. Det dom inte har hemma på lager tar dom ju hem utan problem. Om inte priset skiljer allt för många hundralappar köper jag min nästa Mac hos dom.

Då pratar vi nog om samma butik, för som du sa, det finns bara en.
Men, vad? Det dom inte har hemma kan dom ta hem? Jo, men vad är då skillnaden mot Applestore?!
Det jag söker hos en butik är möjligheten att IRL testa två olika modeller mot varandra, tex testa om jag föredrar Powerbooks skärm eller om Ibook duger.
Att ha en 17" Imac och en Mac mini är inte ett bra sortiment.
Att dom erbjuder sig att ta hem saker som de inte har på lager= om du vill köpa kan jag ta hem åt dig. Men då är jag ju lika låst som om jag skulle ha handlat själv på applestore.
Dessutom har jag en butik här i Leksand som tar hem åt mig från applestore, så det behöver jag inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-07 16:16

Gynnar gärna handlare - om de finns

Jag har handlat flera datorer och iPods på Apple Store. Näthandel funkar bra när man vet vad man vill ha (standardiserade prylar eller sånt som man t o m får bättre bild av på nätet, typ semesterresor). Men mest är det för att det saknas alternativ (kompetenta Apple-handlare) i närheten.

I sommar har jag handlat i både Apple Company Store i Cupertino och Apple Store i San Francisco och visst är det mycket trevligare att handla i affär med kunnig och trevlig personal och få prylarna med sig på direkten.

Sonen föreslår att vi ska öppna en Apple-affär i vår lilla stad. Kanske ska överväga det en gång till innan vi kastar den idéen över ända

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-28 17:33

Som en del andra redan har svarat: Studentrabatten gäller på nätet. Det är via AppleStore alla tre Macar är inköpta, samt Tiger OS familjelicens. Jag skulle däremot kunna tänka mig att handla i butik om priset bara skilde upp emot 500 kronor. Får se om det nyöppnade PC City blir nästa inhandlingsställe.

Sedan jag började studera har det blivit nätet.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-09-04 12:48

Både och. Men på senare tid har det blivit mycket via nätet. Tycker det är väldigt smidigt faktiskt..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 22:58

Jag har köpt min Power Mac begagnad från skolan och min Ipod från butik i USA. Skulle jag handla någonting nu så skulle det inte spela någon roll om jag köpte det i butik eller via nätet men jag hade nog gått och kikat på hur varan ser ut i Apple Store först.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 21:37

Men,va?!

Jag köpte min iBook på Kullander & Kullander och fick studentrabatt. Borde jag inte fått det?

Usch vad jag avskyr människor som går in i butiker och snackar och frågar i en timme och sen går hem och beställer det från internet. Fortsätter det så så kommer vi ju inte ha några butiker längre, förstår ni inte det? Och det betyder att man inte kan få någon fysisk service eller ha möjligheten att se produkten och testa den innan man köper den.
Men, vill ingen ha det mer, så får det ju gå så..

  • Medlem
  • 2005-09-06 21:43

Lustigt, när jag ringde Kullander så sa de att de inte hade nån studentrabatt för att marginalerna redan var så små... därför köpte jag på AppleStore istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-08 09:22
Ursprungligen av Korsriddaren:

Lustigt, när jag ringde Kullander så sa de att de inte hade nån studentrabatt för att marginalerna redan var så små... därför köpte jag på AppleStore istället.

Apple har tagit bort möjligheten att ge studentrabatt från oss.. Dom tyckte väl vi tog för många studenter från Applestore?

//Johan
K&K

Edit: Kan tillägga att jag entligen inte har någon aning om varför rabatten togs bort, ovanstående är bara min gissning.

Senast redigerat 2005-09-08 10:06
  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-11 10:49

visst är det lite krångligare med de där studentrabatterna och diffar det många 100-lappar så får man ta det på nätet men annars är det Grafit i luleå som gäller!! fick visserligen ingen rab. på icurve:-P men fick ett loggoband:D å så är ju personalen goast i stan!!!

det roligare är att det finns en apple återförsäljare rakt över gatan mot grafit.. man kan alltid hota att man ska köpa där... hehe:-P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 22:50

'Seeing is beleving' - och...tyvärr är kompetensen fortfarande alltför låg hos de som säljer teknik (allmänt). Man måste vara påläst själv. Och då gäller det att ha tid att sätta sig in i alla 'valmöjligheter'...vilket få har. Alltså litar man på den underkompetente säljaren - har man tur så går allt vägen. Har man otur kan ens drömaffär bli en mardröm!

Jag handlar på nätet när jag är SÄKER på vad jag skall köpa.
Till butik går jag för att skaffa mig en eller flera uppfattningar om det jag vill ha...

/ Clavius

Jag köpte min imac med 10% studentrabatt på Kullanders i juli. Handlade där istället för på applestore främst för att det blev billigare, men också för att det kändes tryggare att köpa något så pass dyrt i butik.
De flesta mindre elektronikprylar, som min ipod och digitalkameran, har jag köpt i en nätbutik. Det brukar bli billigare och dessutom är det smidigt.

jag handlar mina grejer först och främst i butik på Jansson Data i Helsingborg samt på Inwarehouse via webben.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-09-07 21:46

Handlar i första hand i butik, i andra hand på webben. Vilka butiker jag brukar handla från varierar, men Macprylar från Mac Support (Lund) och övriga prylar mest från JME-Data.

Macar i butik - tillbehör oftast via nätet varav ca: hälften via utlandet/nätet. Hårdiskar typ hos InetData, dvs. butik.

  • Medlem
  • 2005-10-15 14:04

Oj, utan att begränsa mig till just köp av Apples produkter, gör jag nog precis tvärtom. Kollar först runt på nätet och läser på om vad som finns och vad som verkar bra mm (på företagens sidor, här på 99mac mm samt sidor som säljer över nätet). Sedan går jag och handlar det i butik. Känner ofta inte förtroende för butikspersonalen, det står mest och snackar på och jag vet inte alls om de egentligen har någon koll. Däremot är det trist att vänta på leveranser och behöva ha med hopplösa speditionsfirmor eller resterna av posten att göra, så då går jag hellre och köper i butik och får med det hem direkt.

Bevaka tråden