Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk med PC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-06 22:45

Hej.
Ska troligtvis snart köpa min första mac. De andra här i huset är dock lite fundersamma om hur nätverket ska fungera med deras pc. Fungerar det bra eller är det några problem?

Inga större problem!
Vi har 3 pc och en mac och det funkar!
Dessutom delar vi på samma internetanslutning , två via kabel och macen via airport!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-06 23:11

Det beror lite på vad du ska använda den till men i grunden så är det inget större problem.
Just nu sitter jag på ett trådlöst airport nätverk med en Windows XP burk och en Mac OS X 10.3 och det fungerar hur fint som helst, har även bott på ett internat som enda mac användaren tillsammans med 20 pc användare med allt från Windows 98 till Windows XP och även en delad skrivare och jag har inte haft något riktigt problem.
Det som kan skapa problem är om du vill använda windows fildelning på macen, du måste alltså skriva in adressen för pc datorerna kommer inte att hitta den på nätverket, å andra sidan brukar de inte hitta andra pc burkar på nätverket heller så det kanske inte är så förfärligt ^^

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-07 13:53

Tänkte fråga, vi har ett Windows-nätverk hemma, men jag ska snart få min iBook och då vill man gärna köra trådlöst. Jag har en D-Link 514, två datorer är kopplade via tpkabel, och jag har inte gjort några inställningar på det trådlösa nätverket än så länge. Ska man bara ge nätverket ett namn och skriva in en nyckel och så är allt klart sen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 14:35

I grunden, ja, annars så finns det ju vissa rekommenderade saker såsom att låsa stationen till iBookens MAC adress.
Är inte helt säker på inställningarna på 514 då jag själv sitter med en 624+ men om det blir något problem så kan du ju alltid köra installations guiden.

1
Bevaka tråden