Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.Mac värt pengarna?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 16:00

Har testat .Mac en tid och provperioden börjar ra slut.
Frågan är om det är värt pengarna ( specialpris 695:- tom 23/5)?

Visst är det bra att kunna synka olika Macar och att ha tillgång till bokmärken och adressbok på nätet. Men mer har jag inte använt.

Apple verkar ju satsa rätt hårt på att integrera .Mac med Tiger.
Så vad kommer jag att missa om jag inte köper ett fullständigt medlemskap?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-05 16:11

För mig är det synkroniseringen som gör att jag betalar för det. Har man 2 datorer eller fler är det guld värt att ha exakt samma information på båda burkarna. Som det är nu är det bara via .mac som detta är möjligt till 100%.

I och med Tiger kommer utvecklare kunna bygga in synkfunktioner i sina program. Jag hoppas exempelvia att Panic kommer bygga in synkronisering i Transmit, så att mina Transimit-bokmärken automatiskt synkas mellan mina datorer.

De övriga funktionerna har jag inte ens tittat på, men det kan ju vara sjysst att enkelt kunna lägga upp fototalbum osv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-06 08:50

Det som Akesson skriver har jag inte tänkt på eftersom jag inte har två datorer. I övrigt tycker jag inte att .mac är värt pengarna. Vill man ha mail, webutrymme m.m. kan man hitta mer prisvärda alternativ bland webhotellen. Jag har 100 mb på ett webhotell som jag kan använda till mail, hemsida, lagring eller något annat plus mysql-stöd. Till detta har jag en .net-adress. Priset för detta per år ligger på ungefär samma som .mac.

//Johnnie

Jag har betalt för .mac sen början och är mer än nöjd. Bildsidor från iPhoto, webmailen, iDisken, bokmärkena, adressboken, epost-alias osv är saker jag nu inte klarar mig utan.

Jag vet att det finns massa andra alternativ men ingen jag vet är så enkel och definitivt ingen som är ens i närheten så integrerad med Mac OS X. Det är väl inget för "proffsen" men för oss lata och vi som vill få enkla saker gjort snabbt är det ovärderligt. Om jag vill lägga upp helgens bilder snabbt och enkelt gör jag det via iPhoto utan krångel. Det funkar liksom precis som jag vill och gör varken mer eller mindre. För mig är t ex MySql totalt ointressant.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-06 09:29

Jag har .Mac sedan några år (så uppenbart har jag ansett det värt pengarna), men börjar fundera på om jag kommer förnya eller ej.

De stora fördelarna, som jag ser det:
- Enkelheten! Det "bara funkar", tex att från iPhoto publicera ett album på nätet är så otroligt enkelt och smidigt. Likaså synkroniseringen av bokmärken, adresser etc

- Smidigheten vid resor. Kanonbra att ha sina bookmarks "med sig" vart man står, vart man sitter, vart man går. (iaf så länge man har tillgång till Internet...)

- Bra e-post. Tycker att det har funkat riktigt bra. Bra webbmail också. Dessutom verkar .mac-folket se till så det hålls rent från virus och spam, eftersom jag i princip inget får. Bra.

- Utveckling av konceptet. Apple sitter inte still och håvar in pengarna, de satsar hela tiden på att göra tjänsten mer prisvärd.

- Fria nedladdningar av program, ljud mm.

Vad är då mindre bra?
- Seg iDisk. Ganska långsamt att ladda filer till och från den monterade "nätverksvolymen", men där kan man snabba på det med tredjeparts protrammet Goliath.

- Priset. Tycker det alltid kunde kosta runt 500 kr istället för 1000 kr. Mer rimligt pris, enligt mig.

Visst kan samma funktionalitet uppnås med en rad tredjepartsprogram, men det jag gillar mest är nog integrationen i OS X och dess programvaror. Det ska bli spännande att se hur .mac utvecklas med Tiger och kommande system.

Tror nog jag köper ett år till i oktober...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-06 09:32

Hur många GB kan man synka mellan två datorer över .mac?

Jag håller med akesson. Med två, eller flera maskiner så blir .mac riktigt intressant. Särskilt sedan Tiger kom och man kan synca mer än bara kalender, bokmärken och adressbok. Att ha samma nyckelringar på alla maskiner är guld värt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-24 07:30

Jag är nu på väg att skaffa ytterligare en Mac och sneglar mer och mer på .mac. Kommer med stor sannolikhet att börja betala för tjänsten. Gillar sync-möjligheten skarpt. Att kunna back-up:a sina filer är också värt mycket. Bränner man dessutom på en CD har man ett hyfsat skydd. Priset är fortfarande för högt men det är en häftig tjänst. Kan man förresten synka hela sitt konto så att allt är identiskt på två datorer?

//J

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 15:27

Jag kör trial versionen och funderar på att skaffa familje paketet senare, .mac är sviiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiindyrt men lugnt värt det..

  • Oregistrerad
  • 2005-07-24 16:09

synka

jag har två hårddiskar som jag bootar upp med. Ett för mitt företag och ett privat. Jag vill ha samma bokmärken för webbläsare, lösenord till program och inloggning. iCal och iPhoto samt iTunes vill jag också ha samma bilbliotek att tillgå. Är det möjligt med .Mac? I så fall har jag en anledning att skaffa .Mac.

Mvh
Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-24 16:14

Det borde inte vara några problem om du loggar in mot samma .mac adress

Backup och synkning.

Det är lite väl dyrt men nu när jag nyligen installerade om systemet från scratch och bara kunde tanka tillbaka nyckelring, bokmärken osv så säger man "aah".

  • Oregistrerad
  • 2005-08-10 13:27

Jag är lite missnöjd med iSync. Den funkar inte alltid som jag tror och vill att den ska och förvirrar mig ofta. Ny info har skrivits över med gammal vid tillfälle. Den blir väl bättre med tiden, tänkte jag i början, men det har gått ett tag nu...

Att kunna ladda upp bilder busenkelt från iPhoto är det avgörande argumentet för mig att ha .Mac - helt suveränt!

.mac rockar!!

Nu drar jag upp den här tråden igen för jag drabbades av en otrolig släng av nöjdhet över .mac igår.

Upptäckte främst hur makalöst smidigt det var med att publicera kalendrar via iCal till .mac. Min sambo fick nyligen ta över en bättre begagnad iBook G3 för att ha som "sin" dator med allt vad det innebär. På den har hon i iCal lagt in sitt arbetsschema. Insåg att det kunde vara bra för mig att ha dessa tider i min dator eftersom jag hela tiden hur många gånger jag än frågar inte kan lära mig schemat. Sagt och gjort. Aktiverade mitt .mac-konto på iBooken, publicerade hennes kalender och prenumererade sen på den i min dator. Ställde dessutom in att ändringarna hon gör ska publiceras direkt med automatik. Allt detta var gjort på några minuter och funkar så j-a bra. Tidigare ikväll satt hon och ändrade lite och efteråt tryckte jag på uppdatera på min dator och boom, så hade jag färska uppgifter!!!

Vi har också detta med Backup. Hon synkar sin Z600i med iSync och så använder vi Backup.app och backar upp till iDisken. Gjort på nån minut och även det helt j-a klockrent!

Sen får vi inte glömma det här med fotoalbum. Tycker det är suveränt att direkt från iPhoto välja sina bilder och bara få en hemsida skapad med dem. Funkar klockrent för mina behov!!

Jag vet att kalendrar går att publicera med WebDav-server utan .mac och hemsideföretag finns det gott om men för mig är .mac extremt mycket enklare och smidigare att det faktiskt för tillfället känns ovärdeligt!

(Nej jag får inte betalt för att säga detta)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-19 22:52

Är ju som jag tidigare skrivit imponerad av tjänsten, men nu i höst är det dags att förnya igen och jag tvekar hårt.
Använder numera gmail som primär mail, har ännu inte synkat min privata kalender (använder PC på jobbet och har inte behovet). Dessutom finns ju nu googles kalendertjänst.
Publicerar bilder på Flickr, alt egna sidan.
Förvisso har jag två macar, så synk där emellan är ju klockren.

Men det känns så väldigt dyrt att köpa .Mac igen!

Hur ser det ut på ryktesfronten över vad som komma skall i anslutning till 10.5 och .Mac? Någon som "vet"?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2006-06-30 20:31

Det lär säkert komma en hel del godis, det brukar göra det på hösten alldelens innan det är dags att förnya. Har själv haft .mac sedan dag 1 då det hette iTools. Senaste åren har jag mest betalt för att slippa byta mail-adress. Det ska dock mycket till innan jag förnyar i höst, högt pris och nonchalant attityd mot kunderna gör att jag väljer andra lösningar istället. Apples totala oförmåga att ta sig an spamproblemen är det mest irriterande, hur svårt ska det vara att sortera ut spammail som skickas i bokstavsordning på .mackonton (...ibib-at-mac.com, ibjorn-at-mac.com,osv), åtskilliga har postat om detta i forumen och skickat feedback utan respons.

Google är betydligt bättre och mer innovativt, åtminstone för det jag använder. Synkningen mellan olika datorer verkade fin, men på något sätt tappade jag förtroendet för den lösningen efter att ha tappat flera viktiga dokument vid synkning av iDisken. Bokmärken synkar jag nu istället över Google med Firefox, adressboken har jag på gmail och i telefonen. istället för iDisken kör jag med minneskort i treo:n (fungerar som USB-minne), betydligt snabbare än iDisken.

Men vem vet, kanske Apple hittar på något alldelens extra så man förnyar iallfalll...:D

Senast redigerat 2006-06-30 20:44
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 20:38

Precis som du gjorde nu, skrev ut din mailadress, bäddar för att du ska få ännu mera spam. Det finns flera robotar inne på 99mac som dammsuger sidorma på mailadresser.
Om man tittar på "Vilka är online" så kan man se att "Yahoo! Slurp Spider" är inne på massor av ställen här, det blir sedan sökbart med Yahoo och Google vad det lider. Mailadresser som syns i inläggen kan då enkelt snappas upp av andra robotor.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2006-06-30 20:44

Jo jag vet, men jag ska ändå släppa den där adressen. Dessutom verkar den redan finnas i vartenda spamregister i den här delen av världshistorien, mycket beroende på att .Mac mailregister har blivit sålda till spamföretag.

Edit: Justerade dock adresserna i inlägget ovan, Apple får nog tillräckligt med spam iaf över dom servrarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 20:51

Jag hade en adress under ett .com-domän som jag regade redan 1994. Den har måst stänga eftersom den blev totalt sönderspannad.

1
Bevaka tråden