Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV-tuner på clas ohlson!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-09-05 01:19

Sökte efter nån tråd om det här men hittade ingen.

Satt och kollade i Clas Ohlsons katalog och hittade på sida 51 en spännande pryl.
En TV tuner! Exakt likadan som den på Apple store men 400spänn billigare!

http://www.clasohlson.se/shop/static/pdf_filer/ClasOhlsonData_60-61.pdf

Kolla sida 51. (tror det var den sidan)

Det står inget om att den ska funka till OSX men det är ju samma som på applestore så det borde rimligtvis fungera! Jag tänker iaf ta chansen!

//Per

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-09-05 03:55
Ursprungligen av kesperse:

Sökte efter nån tråd om det här men hittade ingen.

Satt och kollade i Clas Ohlsons katalog och hittade på sida 51 en spännande pryl.
En TV tuner! Exakt likadan som den på Apple store men 400spänn billigare!

http://www.clasohlson.se/shop/static/pdf_filer/ClasOhlsonData_60-61.pdf

Kolla sida 51. (tror det var den sidan)

Det står inget om att den ska funka till OSX men det är ju samma som på applestore så det borde rimligtvis fungera! Jag tänker iaf ta chansen!

//Per

Om det är denna du menar så är det helt klart samma produkt och jag räknar det till 601 kr billigare än på Apple store, verkar klart intressant dock följer ju inte Elgatos EyeTV programvara med! Den kostar 79 USD att köpa på deras hemsida så då blir det inte så billigt ändå, om man inte kan lösa det på något annat sätt.

Senast redigerat 2005-09-05 04:16
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-09-05 10:34

Det går ju helt klart att lösa på andra sätt!

Ska försöka hitta någon fri programvara även fast jag redan fixat eyetv

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-09-05 10:37

Ett annat alternativ är Hauppage WinTV PVR USB 2.0. Den fungerar med EskapeLabs programvara på Macen.

Fördelen är att man får MPEG2-encoding i hårdvaran.

Ursprungligen av Kesperse:

[...] Det står inget om att den ska funka till OSX men det är ju samma som på applestore så det borde rimligtvis fungera! Jag tänker iaf ta chansen!

Det kan ju inte vara så farligt att chansa. CO har öppet köp i en månad...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-09-05 21:21

Apropå mac-kompabilitet...

Någon som har testat en sån här på sin mac?
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=947706942&pf_id=SE-924237

Kan den bygga på "Prolific PL-2303 USB to Serial Bridge Controller" chipet?

Senast redigerat 2005-09-05 22:15
Ursprungligen av oskich:

Apropå mac-kompabilitet...

Någon som har testat en sån här på sin mac?
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=947706942&pf_id=SE-924237

Kan den bygga på profilic-USB/serieport chipet?

Vad jag vet så funkar inte den till Mac.
Testa om du verkligen vågar!!

Det här funkar med eyeTV Terratec Cinergy som Clas Ohlson (prod.nr.38-1678) har billigare än AppleStore:
http://www.elgato.com/downloads/eyetv182update.zip

Clas Ohlson 995 kr.
AppleStore 1399 kr.

Den är för marksänd digital TV (DTT).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-09 14:46
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det här funkar med eyeTV Terratec Cinergy som Clas Ohlson (prod.nr.38-1678) har billigare än AppleStore:
http://www.elgato.com/downloads/eyetv182update.zip

Clas Ohlson 995 kr.
AppleStore 1399 kr.

Den är för marksänd digital TV (DTT).

Fungerar den via ett ComHem-uttag?

Har du testat programvaran ihop med Clas Ohlsons Terratec Cinergy?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 15:20

Om det är mig du frågar cal, ja jag hat testat mottagaren med Elgatos EyeTVprogramvara. Det är den som begär aktiveringskod till de produkter som Elgato stödjer men inte själva tillverkat.
Om den gillar signaler från ComHem vet jag inte men du måste ju också ha ett fungerande program till den.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-09-09 15:55

Du kan köra Cynergy med gratisprogrammet iTele. Funkar OK, men det skulle nog vara bättre med EyeTV. Framför allt är inspelningsfunktionerna bättre i EyeTV samt att jag ibland får lagg i bild+ljud med iTele. Borde inte vara det med en PBG4 1,25GHz.

Ursprungligen av gyllis:

Du kan köra Cynergy med gratisprogrammet iTele. Funkar OK, men det skulle nog vara bättre med EyeTV. Framför allt är inspelningsfunktionerna bättre i EyeTV samt att jag ibland får lagg i bild+ljud med iTele. Borde inte vara det med en PBG4 1,25GHz.

Ett byte av USB-port kan lösa problem med lagg, det är min erfarenhet.

Ursprungligen av gyllis:

Du kan köra Cynergy med gratisprogrammet iTele. Funkar OK, men det skulle nog vara bättre med EyeTV. Framför allt är inspelningsfunktionerna bättre i EyeTV samt att jag ibland får lagg i bild+ljud med iTele. Borde inte vara det med en PBG4 1,25GHz.

Jag har precis samma problem men iTele i min PowerBook 1.25Ghz. Jag tror inte det har med datorn att göra för mina pc datorer har samma problem, en 1.7Ghz Centrino och en 3Ghz AMD. I PC datorerna använder jag originalprogrammen som följde med Terratec lådan.
Förmoldigen är det väl så att usb2 prestandan inte räcker till, det krävs riktig firewire eller PCMCIA förordentlig prestanda.

Ursprungligen av Johan Hellström:

Jag har precis samma problem men iTele i min PowerBook 1.25Ghz. Jag tror inte det har med datorn att göra för mina pc datorer har samma problem, en 1.7Ghz Centrino och en 3Ghz AMD. I PC datorerna använder jag originalprogrammen som följde med Terratec lådan.
Förmoldigen är det väl så att usb2 prestandan inte räcker till, det krävs riktig firewire eller PCMCIA förordentlig prestanda.

Det tror jag inte det beror på, jag har en eyetv USB (USB 1) som funkar prima.

Ursprungligen av Per S:

Om det är mig du frågar cal, ja jag hat testat mottagaren med Elgatos EyeTVprogramvara. Det är den som begär aktiveringskod till de produkter som Elgato stödjer men inte själva tillverkat.
Om den gillar signaler från ComHem vet jag inte men du måste ju också ha ett fungerande program till den.

Om jag minns rätt så behövde jag inte skriva i någon aktiveringsnyckel, men det kanske beror på vilken eyetv-modell man har...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-05 23:51
Ursprungligen av oskich:

Apropå mac-kompabilitet...

Någon som har testat en sån här på sin mac?
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=947706942&pf_id=SE-924237

Kan den bygga på "Prolific PL-2303 USB to Serial Bridge Controller" chipet?

Kolla in denna tråd...

-Torkel

Ursprungligen av oskich:

Apropå mac-kompabilitet...

Någon som har testat en sån här på sin mac?
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=947706942&pf_id=SE-924237

Kan den bygga på "Prolific PL-2303 USB to Serial Bridge Controller" chipet?

hittade drivrutinen! fanns både till MacOS 8/9 & X!

http://www.ftdichip.com/Drivers/FT232-FT245/VCP/MacOSX/FTDIUSBSerialDriver.pkg.hqx

EyeTVs programvara kan laddas ned gratis från www.elgato.se, det har jag gjort.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-09-05 21:32
Ursprungligen av Olav Rust:

EyeTVs programvara kan laddas ned gratis från www.elgato.se, det har jag gjort.

Berätta gärna mera, länken leder till en parkerad sida.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 21:40
Ursprungligen av Mattias L:

Berätta gärna mera, länken leder till en parkerad sida.

Byt ut .se mot .com?
Oj vad sen jag var...

Ursprungligen av Mattias L:

Berätta gärna mera, länken leder till en parkerad sida.

Ursäkta, det ska vara com, och här är en direktlänk: www.elgato.com/index.php?file=support_updates_eyetv

Det står visserligen att det handlar om update, men det gjorde det också då jag började med version 1.6.5
Jag har alltså aldrig ägt en CD med programvara till EyeTV.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-09-07 18:59
Ursprungligen av Olav Rust:

Ursäkta, det ska vara com, och här är en direktlänk: www.elgato.com/index.php?file=support_updates_eyetv

Det står visserligen att det handlar om update, men det gjorde det också då jag började med version 1.6.5
Jag har alltså aldrig ägt en CD med programvara till EyeTV.

Men hur kom du förbi "Software Activation Code"? Det är iallafall så långt som jag kommer.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 13:20

Testade TVmotagaren Cinergy Terratec från Clas Olsson idag.

Det fungerar såhär:
Det är samma som Elgato och Applestore säljer men utan Elgatos programvara. Om man nu har programvaran ändå (jag har 410:an) så hjälper det inte. På EyeTVprogrammets Setup Assistant ombeds man skriva in det activtion key som följde med recorden.
Hur man får tag i den vet jag inte. Köpa programmet? Var?
Alltså samma gamla visa. Att köpa prylar till våra macar kostar fläsk.

Ska nog vara www.elgato.com

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-09-06 01:34

om ingen hinner före så kommer jag med en liten rapport om hur det funkade på lördag!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-09-06 01:36

det stavas ju Clas Ohlson.. fel av mig!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-09-14 12:37

akriveringskod till eyetv går att fixa på mer eller mindre lagliga sätt.. länka sånt här är förbjudet antar jag

Är det någon som vet om man kan förstärka antensignalen på något vis? Jag har fått allt att funka men den hittar inga kanaler och signalnivån pendlar från 0-45% hela tiden.

/Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-15 09:30
Ursprungligen av antelarsson:

Är det någon som vet om man kan förstärka antensignalen på något vis? Jag har fått allt att funka men den hittar inga kanaler och signalnivån pendlar från 0-45% hela tiden.

/Andreas

Brukar funka bättre om man placerar den i ett fönster, gärna högt upp också. Finns säkert andra mer tekniska lösningar.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-16 00:07
Ursprungligen av antelarsson:

Är det någon som vet om man kan förstärka antensignalen på något vis? Jag har fått allt att funka men den hittar inga kanaler och signalnivån pendlar från 0-45% hela tiden.

/Andreas

Dendär lilla pinnen som följer med och kallas antenn kan du nog slänga om du inte bor granne medsändaren. Använder själv en vanlig inomhusantenn.

Bevaka tråden