Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maskin som testar/rensar bort döda bokmärken

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-05 16:37

Det har bl.a. funnits en plugin till Safari tidigare, men nu söker jag nåt till Firefox: En plugin som testar mina bokmärken och markerar dom som inte längre funkar så att jag kan slänga dom.

Finns en sån makapär? Det börjar bli många bokmärken nu.....

i Bookit, som du själv har tipsat mig, om finns det väl en sån funktion om jag inte minns fel...

  • Medlem
  • 2005-09-05 23:25

...ursäkta, men vad heter rensa-plug in-saken till Safari?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-06 09:00

Adrian;

Jorå. BookIt har den möjligheten. Men snubben som gjort programmet har alltså noll koll på GUI, användbarhet, gränssnitt, osv, tyvärr (jag har haft ett par tidigare "diskussioner" med honom om hur bakvänt och obegripligt programmet är - och han har faktiskt lyssnat och förbättrat).

När jag nu körde kollen av alla bokmärken (det tog en timme att kolla alla), så förväntade jag mig ju nån slags "rapport" efteråt, t.ex. med möjligheten att kasta bort alla blind-länkar, eller exportera dom eller låta dom vara kvar eller nåt.

Till min stora förvåning och besvikelse hände istället - ingenting. Inget dialogfönster, ingen rapport, inget resultat. Nada. Zilch. Intet. Inte ens ett litet sketet fönster som sa "nu e jag klar".

Så jag har ingen aning om BookIt har kastat bort blindlänkarna, eller låtit dom vara kvar eller rapporterat dom till Socialdemokratiska fotbollsklubben i Nedre Fläskvattnet.

Jag har skrivit ännu ett mail till killen som gjort programmet... Får se om han svara eller om han till att börja med blir lika förolämpad över kritiken som han blev senast..

Ma;

Kommer inte ihåg. Kollade på versiontracker.com (sökte på "bookmarks") och hittade nåt som var gjort hösten 2003. Men när jag försökte ladda ner så fanns inte adressen kvar. Och de tre inläggen med synpunkter om programmet som fanns där var inte särskilt nådiga, så jag antar att snubben dragit tillbaka hela projektet.

Aha, ja jag hade inte testat funktionen själv, men jag känner igen vad du säger om känslan för gränssnitt. Det är lite bakvänt hur det fungerar ibland. Han som gör Bookit borde anlita Brent Simmons (han som gör NetNewsWire) som konsult.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-08 11:47

Fick svar från BookIt-killen. Han är guschelov medveten om det taskiga gränssnittet. Här är hans svar (som också citerar mitt mail till honom):

> Hi,
>
> Yet again, I have to raise the issue of BookIt’s hopeless GUI and
> usability. While I honestly think it’s an excellent utility that’s
> worth a better fate, and that you are a great technician, I’m
> likewise convinced that you would sell twenty times as many
> licenses if you handed over the GUI design to someone who’s capable
> of creating an intuitive and transparent interface.

Hi Dan. As you are well aware, Bookit has some definite usability
issues and I'm planning on addressing some of those issues in Bookit
3.6, with a complete interface overhaul planned for Bookit 4. So
hopefully I'll address some of the problems that Bookit currently has
and make things easier for people to understand.

> I have over thousand bookmark in Firefox, my default browser, and
> decided to clean up as I know many of them are obsolete. So I
> launched BookIt, opened Bookmarks -> Check all addresses. The check
> took an hour, which is perfectly OK. When it eventually finished, I
> expected to see the results in a dialog window, e.g. offering me
> the options to delete all dead end URLs, or save them, or export
> them, or do whatever with them.

Currently the only interface for viewing a link's status is by
looking at it's icon in the main bookmark list. The icon's color
changes from blue to either red or yellow depending on the bookmark's
link status. Yellow means that the bookmark couldn't be reached and
red indicates the bookmark is invalid (while blue is fine). Obviously
this is "less than ideal" so you don't have explain the many
shortcomings of the current interface. Just rest assured that it will
be 100% different in Bookit 4.

Wade
ES

Nice, det låter ju lovande. Jag har hittills inte ångrat min investering i Bookit, men som sagt, det kan bli mycket bättre.

Jag råkade ut för en ovälkommen sak i Bookit, jag valde att sortera mina bokmärken i alfabetisk ordning. Jag fick en varning för att detta inte gick att ångra (vilket i sig är dåligt - det är den fega vägen för en programmare), men jag tänkte att det var ok eftersom jag hade markerat en mapp med bokmärken och det borde ju bara påverka den mappen. Icke. Precis samtliga mina bokmärken blev i alfabetisk ordning, något jag inte alls ville.

1
Bevaka tråden