Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"lost+found" - vad är det?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-08-30 10:13

Jag har skaffat en RAID5-uppsättning som jag för över data till från mina gamla diskar. Just i sista stund verkar en av de gamla diskarna jävlas och en mängd filer har försvunnit. Många mappar som skall innehålla några hundra MB är istället 8K stora... SAMTIDIGT har en stor mapp dykt upp på hårddisken (högst upp i hierarkin) som heter "lost+found".

Vilket program har skapat "lost+found"-mappen? Jag antar att det är räddade filer, på något sätt...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-08-30 11:26

Använde diskverktyg för att reparera disken. Blev inte munter läsning. Någon erfaren som kan säga var felet finns?

Kontrollera och reparera skivan ”BIBLIOTEK 1”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Ogiltigt enhetsfilsantal
(det ska vara 19886 istället för 19813)
Reparerar enheten.
Kontrollerar enheten igen.
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Reparation av enheten BIBLIOTEK 1 är klar.
Lägger skiva på skrivbordet

En HFS-enhet kontrollerades
Försökte reparera 1 enhet
1 enhet kunde inte repareras

När filer eller filsystemet blir korrupt så kan fsck/skivverktyg skapa mappen lost+found. De kan skapas automagiskt när man startar om, eftersom fsck då kan köras utan att du märker det. Där placeras filer eller inodes som systemet försöker fixa om det inte klarar att hitta rätt ställe att placera ut dem på. Den kan exempelvis skapas om man tvångsavslutar ett program eller om hårddisken håller på att gå sönder.

Se man fsck för mer info.

Vilken version av OS X kör du?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-09-05 15:56
Ursprungligen av thevil:

När filer eller filsystemet blir korrupt så kan fsck/skivverktyg skapa mappen lost+found. De kan skapas automagiskt när man startar om, eftersom fsck då kan köras utan att du märker det. Där placeras filer eller inodes som systemet försöker fixa om det inte klarar att hitta rätt ställe att placera ut dem på. Den kan exempelvis skapas om man tvångsavslutar ett program eller om hårddisken håller på att gå sönder.

Se man fsck för mer info.

Vilken version av OS X kör du?

Hm. Mysko. Fick ingen "notifiering" av 99mac att ett svar kommit på mitt inlägg...

Jag kör 10.4.2. Tvångsavslutning hände. Allting hängdes och jag höll på med en stor kopiering...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-09-05 15:57
Ursprungligen av thevil:

Se man fsck för mer info.

Förstår ej ovanstående? Är det ett sökbegrepp? På datorn, 99mac eller Apple.com?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-09-05 17:33
Ursprungligen av thevil:

Ursäkta. man är ettt kommando för att visa en manualsida i terminalen. Terminalen hittar du i mappen Verktygsprogram i programmappen. fsck (file system consistency check and repair) är reparationsprogrammet som Mac OS X använder för att reparera fel i systemet, i skivverktyg exempelvis. Så om man vill läsa manualsidorna för fsck så startar man terminalen och skriver in

man fsck

Tryck ner q tangenten för avsluta visningen.

Toppen. Har kört med Terminalen förr. Borde förstått att det var den, men utan ovanstående förklaring hade jag inte vågat ändå...

1
Bevaka tråden