Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räcker iBook för gaming?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-07-28 18:45

okej, har precis beställt min nya ibook 12 1,33/512(+eget 512)/60gb.

Kommer mest använda ibooken till basic grejer som surfa, skriva, photoshopa, o.s.v.

Men ibland blir man ju lite spel sugen och undrar hur ni tror fäljande spel kommer fungera på den.
Enligt minimum kraven på apples sida så ska de fungera men jag vill att ni ger en rang på 1-5 hur bra dom kommer fungera, där ett är knappt fungerbart och fem är lika med utmärkt(princip alla grafik inställningar på max)

ut2004
quake3
sim city 4
sims 2
tiger woods 2005
halo
homeworld 2
starcraft (gissar på en 5 där)

ps: har ni spelat något av dessa spel på t.ex eran 1,2ghz ibook eller liknande så kan ni ju speciellt svara och ge nåt givande svar. annars kan ni övriga som vet relativt bra säga er del. tänk nu bara på att min ibook är den senaste version med nya ati grafikortet(dock bara 32mb) och att jag har 1gb minne istället för 512.

tack för alla svar i förhand

  • Oregistrerad
  • 2005-07-28 20:31

jag ställde en liknande fråga med halo på en powerbook 12" och fick svaret att det inte var något vidare. Han som svarade hade bara lirat på sin G5 så jag tror nog inte du ska ha fr höga förhoppningar. tyvärr. Prova ladda ner nåt demo. Vet att halo demot finns ute, tror att det finns på apples hemsida.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-07-29 02:40

Det finns en tråd, i spelforumet, om hur spel funkar på 9200. Tyvärr (eller nåja, det är ju en glad nyhet men det försvårar svarandet på din fråga) så har ju Apple precis uppgraderat till 9550 istället för 9200 i iBooken. Flera av de spel du nämner gick trögt tidigare. Förmodligen är skillnaden inte enormt stor - flera av dem tycker om att få mycket VRAM och 32 MB som det är i iBooken är ganska snålt till ett 9550 .

Jag lirar Halo på min ibook 900mhz.. Det funkar men är lite segt. Tycker att det borde funka bättre på en bättre Mac.
Jag har iochförsig sämsta upplösning och 640mb i ram (som jag skrubbar innan)
Det borde funka.

Sim City 4, var det inte så att det t.o.m gick segt på PM G5?

Ursprungligen av apple4ever:

Sim City 4, var det inte så att det t.o.m gick segt på PM G5?

Jo, det sägs så. Det beror å andra sidan på hur man spelar. Det är när städerna växer och blir stora som det går segt. Jag spelar det på min PM G4 1GHz, och midre städer flyter på fint. JAg tror att man får tänka om lite jämfört med tidigare versioner av SimCity, och satsa på att utveckla regioner, där de enskilda städerna inte är så fasligt stora. Fast å andra sidan kan det ju vara just att låta städerna svälla i storlek som är det roliga…

  • Medlem
  • 2005-08-31 16:19

Jag är tveksam till att Tiger Woods går att köra på de högsta inställningarna med den upplösning du angav. iBooken är, som har nämts, inte en speldator på långa vägar. Är det vad du är ute efter så skulle du nog fundera på en iMac, Power Mac eller rent av en billig och bra "PC" - en rejäl speldator kan man få för en 5000-6000.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-31 21:47
Ursprungligen av Bonan:

Jag är tveksam till att Tiger Woods går att köra på de högsta inställningarna med den upplösning du angav. iBooken är, som har nämts, inte en speldator på långa vägar. Är det vad du är ute efter så skulle du nog fundera på en iMac, Power Mac eller rent av en billig och bra "PC" - en rejäl speldator kan man få för en 5000-6000.

nej spelar faktiskt inte mycket spel alls. men ibland blir man lite sugen. Och egentligen bryr jag mig inte om att ha högsta kvalitet, men om man skriver så så brukar alltid nån svara nej går itne men medium t.ex.. bla bla..
men tjapp går det oki att spela tiger woods 2005 på ibooken? 2003 funka fint å såg helt oki ut. men det verkar ha mkt lägre krav på just processorn enligt apple.. men men betyder inte allt

  • Oregistrerad
  • 2005-07-30 20:50

Jag har testat Quake 3, The Sims 2, Homeworld 2, Civ 3, SimCity 4, Starcraft, Diablo 2 och Halo på min iBook G4 1,2 mhz med 768 mb ram och 9200 grafikkort.
Quake 3 flyter jättebra, en riktigt bra portning. Jag körde det i 1024*786 har jag för mig, inga problem där, nätverksspel mot pc funkade också utan komplikationer. en femma.
The Sims 2 laggar med jämna mellanrum på de lägsta grafikinställningarna, men det är enligt mig fortfarande spelbart, jag brukar dock inte köra med så stora hus eller många familjemedlemmar. (Hur många simmar som kan bli bjudna på party är reglerat av datorns snabbhet och på min ibook går det bara att bjuda hem två då. Jag tror dock att det är minne som är det största hindret, och du har ju ändå 256 meg mer än mig.) en svag trea.
Homeworld 2 gick helt okej, men jag är inte så mycket för strategispel och gillade inte själva spelet, men flyter bra gör det. En fyra skulle jag nog stätta där, men jag har inte spelat det så mycket, kanske blir större belastning senare i spelet.
Civ 3, inga komplikationer alls, en femma.
Sim City 4 går verkligen verkligen segt på min dator, det går att starta, men att flytta runt i staden är ett helvete. Det är inte en fröjd att spela, jag klarade inte av det längre än en kvart. en etta.
Starcraft var likt Civ 3 en fröjd att spela, funkade smidigt med multiplayer mot pc. en femma.
Diablo 2 funkade utmärkt också, men man är tvungen att ladda ner en patch för att kunna spela både starcraft och Diablo 2 på mac osx. Men det var smidigt. Att spela på battlenet med Diablo 2 funkade smärtfritt. En femma här också.
Halo var ganska segt på de lägsta grafikinställningarna, men det var fortfarande spelbart. en trea.

De spelen som har fungerat bäst har hört till den äldre skaran så en iBook är nog inte rätt investering om man vill ge sig an de senaste spelen. Men den räcker gott och väl till att slappna av med gamla klassikerna.

Lycka Till
/Daniel

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-07-30 23:08

Civ 3 flyter på min bärbara Compaq P2 400 mHz så det ska nog inte vara något problem om det inte är RIKTIGT dåligt portat

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2005-08-01 23:17

okej är riktigt sugen på tiger woods 2005.. nån som kan tänka sig att det kommer fungerar bra och då med rätt höga setting i 1024x768? för hatar att spela golf spel när man får minska kvaliten. för lite snyggheten som man vill åt. samtidigt som det e skoj...

hur som vad tror ni.. ser liksom inga recensioner nånstans så...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-28 18:45
Ursprungligen av mitra:

okej är riktigt sugen på tiger woods 2005.. nån som kan tänka sig att det kommer fungerar bra och då med rätt höga setting i 1024x768? för hatar att spela golf spel när man får minska kvaliten. för lite snyggheten som man vill åt. samtidigt som det e skoj...

hur som vad tror ni.. ser liksom inga recensioner nånstans så...

Är själv sugen på samma sak. Ingen som vet något?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-08-31 21:55

Testat homeworld 2 och även om jag inte kommit så långt så funkar det bra. Jag tror att det kanske kan blir segare längre fram med många skepp på skärmen. Man ser vissa tendreser till Lag men inget jag stör mig på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-05 11:14

Sims 2 hackar lite på min ibook 1,2 ghz med 512 ram men å andra sidan kör jag högsta grafik
Annars flyter det på bra men det är långa laddtider

Jag har testat många spel. Jag startade tråden i "Allt om spel" där jag har gått igenom en hel del med spel. Det som egetligen fungerar rikigt bra är Quake III, fast det fungerar bra på min G3 450 med R9200 också i 1280*1024 också. Köp inte en iBook för att gejma, vissa småspel och Q3 glider men annars är det rätt kass. Underbar dator, verkligen, men inte för gejming.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 18:57

på min ibook 14" så funkar return to castle wolfenstein riktigt bra...och det är ju ett underbart spel

  • Medlem
  • 2005-09-10 22:24

Spelar World of warcraft på en Ibook 12" med 512 i ram. Flyter förvånansvärt bra i 1024*768. Raids och större städer flyter på bra med några sekunders lagg i uppladdning av spelare. Man ska dock tänka på att sänka ner Terrain Distance till det lägsta. En 3:a

Om någon säger att något glider så ta det med en nypa salt. Vissa tycker att det glider vid tio fps - jag påstår att glid börjar närma sig med 40 fps och uppåt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-11 17:20

Ärligt talat så är Powerbook:arna och iBook:arna rätt trötta nuförtiden, skulle inte rekommendera någon av dem för gaming. Visst en del spel kanske flyter på acceptabelt men för mig är inte det tillräckligt. Vill jag spela så ska det verkligen flyta bekymmerslöst, inte nödvändelsevis med maximalt med effekter och kriminellt höga upplösningar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-11 19:06

det är detta (förutom upplösningen på iBook) som tar emot en aning när jag funderar på ett Mac-köp, jag vill ju kunna lira spel på fritiden. t.ex. half-life 2 & f.e.a.r. annars kommer min fritid mest bestå utav att surfa, lyssna på musik och se på film. TV'n är kaputt och konsoll har jag ingen.

  • Medlem
  • 2005-09-26 20:21

Vad tror ni om WarCraft3 då, kan man lira TFT på bnet utan dessvärre bekymmer?

Det går helt okej att spela TFT. Inga 60fps dock.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2005-09-27 20:18

inte lönt att hoppas att wow går att lira då alltså . synd hoppades kunna kolla AH när man var i skolan:P

1
Bevaka tråden