Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor HD i Quicksilver?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste något om att man i vissa äldre G4:or inte kan ha större hårddiskar än 127 Gb. Jag har en Quicksilver 733 Mhz (Från hösten 2001), och har införskaffat en maxtor diamondmax 10 på 250 GB. Är det ens nån idé att öppna förpackningen å testa hårddisken, eller ska jag skicka tillbaks den å försöka få tag på en annan?

Jag tror tyvärr det stämmer. Läste detta på http://www.apple-history.com/

Citat:

Date: August 4, 2005 4:35:24 PM PDT
From: Jason Graff
Subject: Additional Info. About PM G4 Quicksilver 2002

Just a note to let you know that the PowerMac Quicksilver 2002, despite its ATA-66 spec, natively supports two hard drives larger than 137 GB (a change from the previous PowerMacs). From what I've read, a move to 48-bit ATA addressing (is that right?) enabled this feature. Anyway, just thought you'd like to know as it might help someone decide which used PowerMac to buy.

Vilket verkar innebära att modellerna tidigare, dvs din, inte klarar större än 137 GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-04 22:22

Du har tre alternativ att välja mellan;

1. Installera den som den är - och nöj Dig med 127 GB
2. Skaffa separat PATA100/133-kontroller och utnyttja hela disken
3. Skicka tillbaks och byt till en 120 GB och använd alt.1

Alternativ 4: Köp en FireWire vagga till den.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-04 22:41
Ursprungligen av tannler:

Du har tre alternativ att välja mellan;

1. Installera den som den är - och nöj Dig med 127 GB
2. Skaffa separat PATA100/133-kontroller och utnyttja hela disken
3. Skicka tillbaks och byt till en 120 GB och använd alt.1

Du har fel... fel fel fel
Vad all fakta i världen än säger så stämmer det inte, inte i praktiken iaf.

Ursprungligen av Ricky:

Du har fel... fel fel fel
Vad all fakta i världen än säger så stämmer det inte, inte i praktiken iaf.

Du menar att det funkar fint att få ut 250GB från den?

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Du menar att det funkar fint att få ut 250GB från den?

Vad jag vet går detta inte rakt av, vad som Ricky tycker är fel vet jag inte heller.

Jag skulle rekomendera alla fem alternativen, fast i omvänd ordning. Alltså 5,4,3,2,1.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-05 00:28
Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

Du menar att det funkar fint att få ut 250GB från den?

Jepp går alldeles utmärkt.
Formatera disken i annan maskin bara, OSX 10.2 och uppåt låter dig inte formatera den på Quicksilvern...

EDIT: Finns drivrutiner om man vill inte vill formatera den i en annan dator:
http://www.speedtools.com/ATA6.shtml

Ursprungligen av Ricky:

Jepp går alldeles utmärkt.
Formatera disken i annan maskin bara, OSX 10.2 och uppåt låter dig inte formatera den på Quicksilvern...

Japp, han har inte 3 alternativ att välja bland, utan fem (skriva i tråden). helt rätt. detta är det bästa om man har tillgång till annan dator.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-09-04 23:47
Ursprungligen av Ricky:

Du har fel... fel fel fel
Vad all fakta i världen än säger så stämmer det inte, inte i praktiken iaf.

Se bif från MacTracker och svara på frågan; Max adresseringskapacitet för ATA66?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-04 22:37

Alternativ 5: Formatera disken i en maskin som har 48-bit LBA (>128GB), installera OS:et och stoppa sedan tillbaka den i Quicksilvern.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 15:41

jag har en kernel extention som tillåter hantering av större diskar i äldre maskiner. funkar finfint i både min dual 450 gigabit audio och i min 867 quicksilver. problemet är att man måste ha 2 diskar, den ena med system och kernel extentionen och den andra större disken..
tänk bara på att om du löser det på det sättet så måste kernel extentionen finnas i datorn när du bootar den, vilket kan ställa till krångel om du vill flytta disken till en annan dator..

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-09-05 17:17
Ursprungligen av hordur:

jag har en kernel extention som tillåter hantering av större diskar i äldre maskiner. funkar finfint i både min dual 450 gigabit audio och i min 867 quicksilver. problemet är att man måste ha 2 diskar, den ena med system och kernel extentionen och den andra större disken..
tänk bara på att om du löser det på det sättet så måste kernel extentionen finnas i datorn när du bootar den, vilket kan ställa till krångel om du vill flytta disken till en annan dator..

Det där låter konstigt... mina maskiner b.l.a min Dual 450 Gigabit Ethernet körde jag en 200gb disk i som jag startade upp Linux på o partitionerade...

Gick utan problem att använda disken som OSX Systemdisk.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 18:51

Allt har med LBA att göra. Gränssnittet på disken klarar 32-bitars LBA (=128GB), men detta kommer man förbi med det trevliga OS:et Mac OS X. Detta genom drivrutinen för hårddisk.
Det funkar på samma sätt med ett Windows XP-burk också. Bootar man på Windows installations-CD, säger den 128GB på en 200GB-disk. Formaterar man disken i Windows XP först och sedan petar över den i den gamla maskinen, kommer installationen helt plötsligt säga 192GB (=200GB formaterat). Samma sak här Windows XP:s drivrutiner går förbi hårdvarubegränsingen

1
Bevaka tråden