Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Transit till Mac Mini

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-04 17:49

Tja,

jag köpte för ett tag sedan min första mac någonsin. Det blev en Mac Mini som nu kör som mediedator kopplad till TV:n. Köpte bland anant till det externa 5.1 ljudkortet Transit.

Det är också med Transit som det börjar strula; När jag startar Minin så "laddar" det inte ljudkortet, utan jag är tvungen att dra ur USB-sladden och sätta in det igen för att det ska fungera.

Har för mig att jag har läst om liknande problem i forumet, men trots idogt letande så hittar jag inga referenser. Finns det någon som har en susning om vad som krävs för att åtgärda detta problem?

MVH
Oscar

Halvlöst

Jag har också samma problem och har en "halvlösning" intressant om någon kan komma på fortsättningen.

Det är M-audio's "kackiga" drivrutin som ställer till det. Har varit i kontakt med M-audio som gav det intelligenta förslaget att installera om den. Som om jag inte gjort det, och fixat filrättigheterna.

Dock testade jag att avinstallera drivrutinen, och enbart installera loadern (finns i installationspaketet, du kommer åt den genom att ctrl-klicka och välja "Visa paketets innehåll).
Installera enbart loadern, inte usb drivrutinen.

Nu kör transiten på macens inbyggda drivrutin, och det funkar utan att den tappar ljudet hela tiden. Mycket stabilt.

MEN , och detta är ett stort men:
Det går inte att få 5.1 eller DTS pass through på detta sätt. Har testat genom MIDI/LJudkontrollprogrammet men det verkar inte riktigt fatta att Transiten har den egenskapen. Det ser ut att gå att välja "koded digital" (eller någon liknande formulering) men om man gör det hoppar ljud ut tillbaka till inbyggt ljud.

Så problemet kvarstår: efter att ha fått Transiten att vara mer stabil, hur får man den att ge ifrån sig 5.1- och DTS-ljud?

Jag börjar bli så jäkla trött på den här prylen att jag gärna köper någon annan som garanterat funkar i 10.4.2

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-10 11:09

Störigt som attans

Problemet är också att när man ställer in enheten på AC-3 läge så slocknar utsignalen ibland. Då måste man gå in i egenskaperna och byta utgång och sedan byta tillbaka. Lite störigt.

Fördelen är ju att Minin är så tyst att du inte behöver stänga av den, då slipper du kräla på golvet (där min står) för att dra in och ut USB-kabeln.

//Oscar

löst nu – nästan

Precis. Dock låser sig datorn i upp till 30 sekunder när man går in och switchar. Irriterande också att behöva göra detta så fort man tryckt på paus eller spolat i exempelvis Elgatos Eye TV.

Men så här har jag löst det:
Eftersom det enbart krånglar när jag valt Transiten för systemljudet har jag ställt in så att systemljudet sköts av macens inbyggda ljudutgång och så låter jag Eye-tv spela upp ljudet via den. Jag får ju ändå inte ut 5.1 ljud via Eye TV.

På detta sätt kan jag ändå låta DVD-player spela upp sitt ljud via Transit USB. Då får jag både DTS och 5.1. Nu har det funkat problemfritt sedan jag ställde in på detta sätt – två veckor sedan.

Lite irriterande att behöva plocka ut analogt ljud från Eye TV, men eftersom det ändå bara är stereo hör jag ingen skillnad på macens DA-omvandlare och min förstärkares.

1
Bevaka tråden