Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GoLive: Menyer i layers med hide-action ligger kvar framme

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en hemsida med rullgardinsmenyer, som jag har i olika layer som visas när man för musen över knapparna. So far so good. Men mitt problem är: Om en meny visas så försvinner den inte förrän man klickar på något i menyn, eller får fram en annan meny. Alltså, om man inte väljer nåt i menyn, eller går till nästa meny, så ligger den kvar framme. Hur löser man detta?

Jag vill alltså att man ska kunna titta på rullgardinerna, men om man inte vill klicka på nåt i dem, och för muspekaren ner på sidan igen, så ska rullgardinen som man var sist på gömmas igen.

Uppdatering på läget: Varje "meny-rullgardin" består av ett layer med ett antal gif-knappar. Jag har försökt lägga till en hide-on-mouse-exit-action på varje rullgardinslayer, men då göms hela det layer när musen lämnar första (översta) gif:en i raden. Kan man inte lägga till en hide-action till ett layer som innehåller flera bilder?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-31 14:11

Normalt brukar man lägga ett lager under hela menyn, åsså lägger man en script till det som stänger allt annat. När användarens pekare passerar detta, så åker alltså menyerna tillbaka till ursprungsläge. (Jag förklarar nog ganska taskigt, så jag bifogar bild)

För några tutorials, så kolla PVII's sajt. Det är visserligen om Dreamweaver, men man kan lära sig en del genom principerna ändå. http://projectseven.com/tutorials/navigation/index.htm

Men om du nu prompt vill ha javascriptade menyer, så kolla här:
http://gosu.pl/software/mygosumenu.html som är skitbra (och gratis) menyer.

Eftersom relativt sett många användare (bortåt 10% har jag hört) faktiskt inte har javascript påslagen, så kommer dom inte att kunna navigera din sajt. Du måste därför ge dom möjlighet att använda en vanlig meny som du lägger in mellan <noscript> och </noscript>.

Inte minst så behöver sökmotorernas spindlar vanliga länkar. Dom läser javascript-länkar, men följer dom sannolikt inte. Din sajt blir alltså inte indexerad om dunte har vanliga länkar åxå. Kolla här: http://apptools.com/rants/jsmenu.php och för ett praktiskt exempel kan du kolla in t.ex. www.visionary-world.com med javascript påslaget, och sedan stänga av det in webbläsarens preferences, ladda om sidan, och se vad som händer...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-03 21:56

Nå? Hur gick det?

Ursprungligen av Danne V:

Nå? Hur gick det?

Jag har inte hunnit testa än, men så fort jag tar mig ner till kontoret så ska jag testa. Men jar tror jag fattar själva tankegången, så det bör inte bli nåt problem. Jag har ju hela menyn som en component, så det är väl som ett lager eller vad?

Ursprungligen av Danne V:

Nå? Hur gick det?

Jo, det funkade utmärkt. Tack!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-09-05 13:02

Fina fisken!

1
Bevaka tråden