Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac Mini prisvärd?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja har ett litet problem, jag ska köpa Mac en liten Mini har jag tänkt mig, men nu vill jag höra av er som har erfaranhet av Minin, hur den har funkat osv.

Om det är värt, och om den klarar av att köra med två eller tre program samtidigt. Kan man jämföra den med en vanlig kraftig P4? om den är stabill, ja ni fattar.....

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 18:06

kort: det är värt...

edit: inlägget ser lite konstigt ut sedan rubriken ändrades. (Se orginalrubben längre ner i tråden.) Baron

Senast redigerat 2005-08-30 19:07

Klart det är skaffa dig en mini! Du kan inte jämföra rakt över klockfrekvens P4 - PPC. Man skall som sagt innan inte stirra sig blind att minin har ganska mycket mindre megahertz än Intels Pentium.

En mycket bra dator till bra pris!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-08-30 18:30

Jo, skapligt snabb är den.

Efter att jag skaffade den har jag blivit start beroende av så tysta datorer, att jag funderar på att sälja mitt oväsnande PM G4.

Dessutom är det hur lätt som helst att ta med sig annan stans!

ok så att det inga problem, inga badbollar med 512mb, kanske bäst o skaffa 1g.

jag får sällan badbollar med 640MB, men ibland i någon sekund.
skaffa dig 1GB om du kan, speciellt om du tänker köra senaste operativet.

soft!!!... en fråga till om det är någon som vet.

Jag känner en person i USA och tänkte att han kan köpa den åt mig, den med Super Drive för 7400kr, den kostar ju runt 699$ är runt 5200 och frakten kan ju inte va så hilma dyrt.

Men Tigern kommer att va på Engelska, kan man ändra den lätt till Svenska eller??...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 18:58
Ursprungligen av Silvetisson:

Jag känner en person i USA och tänkte att han kan köpa den åt mig, den med Super Drive för 7400kr, den kostar ju runt 699$ är runt 5200 och frakten kan ju inte va så hilma dyrt.

...om inte tullen känner för att fläska på...

ja, det finns intsällningar, bara att ställa in och starta om datorn. vad jag har förstått iaf kanske måste installera om först.

  • Medlem
  • 2005-08-30 19:02

Ändrar rubriken (från mac "Mini värt eller ?????") enligt följande:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=143

Mod

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-30 19:05
Ursprungligen av Silvetisson:

Om det är värt, och om den klarar av att köra med två eller tre program samtidigt. Kan man jämföra den med en vanlig kraftig P4? om den är stabill, ja ni fattar.....

två eller tre program???

Jag kör som standard (autostart) safari, mail, ical, adressbook, skype, iBackup - sen startar jag en vanlig arbetsdag iTunes, photoshop, cyberduck, textwrangler och typ Förhandsvisning... allt tickar på, inga badbollar, fördröjningar osv

Har en mini m 1.25 ghz och 1 gb RAM. Du kan förmodligen köpa den om det är detta det hänger på - fundera snarare på om du vill ha dubbla skärmar eller massor av usb/firewire-tillbehör. Bägge dessa grejjer går att ordna men pris brukar vara en drivande anledning till miniköpet och med mängder av extraköp så kanske det lönar sig att kliva upp ett steg och titta på beg powermac eller iMac.

För egen del är jag sjukt nöjd - och det låga priset gör ju att man liksom inte drar sig för att köpa en till lite senare....

Inga problem efter att jag satt i 1 GB. När jag köpte den så levererades den med 256 MB vilket var för lite. Eftersom jag inte har kört den med 512 MB kan jag inte svara på hur väl det räcker men 916:- för 1 GB gjorde susen i alla fall. Köpte 1.42 med BT och AP och det enda jag kommer att göra ytterligare är att köpa en tvålagers DVD-brännare. Köpte den inte med mer minne än vad som var standard och samt med Combo eftersom jag inte ansåg det prisvärt att köpa den med dessa. Detta för att pristillägget inte var rimligt för att få den levererad med mer minne och Superdrive. 1 GB från Priskrig var billigare samt att jag för i stort sett samma peng får en tvålagers DVD-brännare för samma pris som tillägget var för superdriven.

Så se till att få i maximalt med minne men köp den inte med det leveransinstallerat.

Inga problem att köra FTP, snacka över Skype, ha Mail och surf igång och köra en film samtidigt.
Det är inte bara fruntimmer som har simultankapacitet!

  • Oregistrerad
  • 2005-08-30 22:57

1.42GHZ med 1GB ram och Tiger..

Den bästa dator jag någonsin ägt!

Det enda jag kan störa mig på är att den är så tyst så när fläkten startar lägger man märke till den. Den kan fläkta även om inte datorn är varm det minsta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-30 23:34

Men vågar man köpa en nu; gör man det kan man ge sig sjutton på att det direkt efter kommer en uppdaterad variant med Radeon 9550-grafik...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-30 23:48
Ursprungligen av phe:

Men vågar man köpa en nu; gör man det kan man ge sig sjutton på att det direkt efter kommer en uppdaterad variant med Radeon 9550-grafik...

Den var ju nyss uppdaterad...

Ursprungligen av Ricky:

Den var ju nyss uppdaterad...

Tekniskt sett så var det ingen uppdatering som skedde nyss. Mac minin som släpptes då var inte tekniskt förbättrad utan bara lite extrautrustad.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-31 14:17
Ursprungligen av phe:

Men vågar man köpa en nu; gör man det kan man ge sig sjutton på att det direkt efter kommer en uppdaterad variant med Radeon 9550-grafik...

Jadå - och om ytterligare 4 månader en annan speedbump... huvudargumentet för minin är ju inte att ligga i framkant, det handlar snarare om att minin är tillräcklig redan nu till ett pris som är bra. Riktigt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-31 15:31

Wiberg:

Det förefaller dock lite märkligt att sälja en dator som inte stödjer operativsystemets finesser till fullo (core image, eller vad det nu heter), särskilt med tanke på att den inte går att uppgradera.

Men finessen kanske är så obetydlig att man skall bortse från den...?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-08-31 16:50
Ursprungligen av phe:

Wiberg:

Det förefaller dock lite märkligt att sälja en dator som inte stödjer operativsystemets finesser till fullo (core image, eller vad det nu heter), särskilt med tanke på att den inte går att uppgradera.

Men finessen kanske är så obetydlig att man skall bortse från den...?

Ja, det tycker ju jag förstås - i just detta fall innebär det att jag inte ser någon ringar-på-vattnet effekt på mina widgets... och det lever jag bra utan.

Det finns ju dessutom fler möjlighetern i OSet än vad hårdvaran stödjer, märkligt eller inte - 64bitarsoptimeringen går mini förbi, tillsammans med Apples alla bärbara och eMacar.

Jag är glad att Tiger har mer att erbjuda mig inför framtida datorer, men för 4 200... är det svårt att hitta än mer kompetent ny bruksdator.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-08-31 16:24

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Minin kan vara ett bra köp om man är nöjd med den som den är. Den är ju omöjlig att uppgradera med avseende på processor och grafikkort.

Alternativet är ju att köpa en begagnad PM G4 som går att uppgradera.

Hmmmm. ok.

Dår är det bara att och beställa en.... Tack för era svar.....

Jag gick från AMD (2.8 ghz 1 gb ram osv) till mac mini...jag måste säga att den äger...jag kan inte vara mer nöjd, det är en utormodentlig dator all-around. Den hörs knappt och är lätt att bygga ut. Köp en extern HD å DVD-brännare å massa annat så är du tuffare än någon annan AMD- eller Pentium-användare. Finns ju så myket att bygga ut den med. I love it!

jag tänkte de.
ska köpa den med 1,42 GHz, 80gb, AirPort Extreme och Bluetooth , men utan Superdrive....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-04 20:11

Jag är helnöjd med min mac mini 1,42Ghz och 512 MB ram, enda anledningen att inte köpa en mac mini är om man vill spela de nyaste spelen. Då skall man köpa en PC.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-09-05 13:28

jag är oxå helnöjd över mitt köp av mini.. kan uppleva att den är lite trött i vissa fall, men det antar jag är min vanliga otur när det kommer till datorköp.. grannens dator är alltid lite snabbare..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-09 23:19
Ursprungligen av h0ist:

jag är oxå helnöjd över mitt köp av mini.. kan uppleva att den är lite trött i vissa fall, men det antar jag är min vanliga otur när det kommer till datorköp.. grannens dator är alltid lite snabbare..

Jag läste någonstans att det är bara att inhandla en extern FW-disk och flytta över systemet till den och då blir det sprutt på minin...fast min är helt OK (den senaste 1.4 utan SD)...det enda jag också reagerar på att den är så tyst så att när jag kör t ex Halo börjar fläkten gå tills jag stänger programmet, sedan blir den tyst igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-09-10 22:51

Mac minin är ingen dator, det är ett skrivbords tillbehör...;)

Till ämnet så är Mac minin snabb nog sålänge man inte gämför den med en dubbel processor PowerMac. Faktiskt funderat på att införskaffa en själv begagnad om man hittar till shysst pris även om jag redan har en PowerMac...;)...fast som skrivbords tillbehör då rå...(och server)(den är ju så tyst så behöver ju inte slängas in i en gaderob eller liknande)

1
Bevaka tråden