Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som kört Tiger på iMac DV 400MHz?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 20:24

Är det någon som kört Tiger på en iMac DV 400MHz? Med 13 G hårddisk? Hur gick det? Hur mycket RAM har du? Minimiram är 256 Mb men mer är bättre har jag förstått. Tacksam om jag får höra erfarenheter!

  • Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-24 20:39

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Men har bara denna MAC:en med OS-X så därför har jag inte så stor omvärldsöversikt.

MVH
Henrik

Mac OS X
10.4.2 (Bygge 8C46)
Maskinens namn: iMac
Datormodell: PowerMac2,1
Typ av CPU: PowerPC 750 (83.0)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 400 MHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 320 MB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.1.9f1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 20:47

Jag kör Tiger på en gammal 266 MHz G3 med 384 MB RAM här just nu.

Fungera alldeles utmärkt att surfa och maila.

Men glöm bort att använda stora dyra program och spel.

Det räcker väl långt med att surfa, maila och ordbehandla...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 21:33
Ursprungligen av REP:

Jag kör Tiger på en gammal 266 MHz G3 med 384 MB RAM här just nu.

Fungera alldeles utmärkt att surfa och maila.

Men glöm bort att använda stora dyra program och spel.

Det räcker väl långt med att surfa, maila och ordbehandla...

Hur stor hårddisk har du? Någon sa till mig att Tiger behöver mycket plats på hårddisken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-24 21:46
Ursprungligen av goranlin:

Hur stor hårddisk har du? Någon sa till mig att Tiger behöver mycket plats på hårddisken.

Jag har 25 GB HD på G3.
Tiger kräver minst 4 GB att fungera med diverse program, därutöver finns ledigt att använda.
Man kan säga att 10 GB Hd räcker. Men vis av erfarenheter blir det snabbt fullt att man laddar ner en massa eller hålla på med digital foto, då räcker det inte till.
80 GB HD kostar inte mycket idag, väldigt billigt.

Idag håller man vid 250 GB till bra pris....

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-08-28 10:54
Ursprungligen av REP:

Jag har 25 GB HD på G3.
Tiger kräver minst 4 GB att fungera med diverse program, därutöver finns ledigt att använda.
Man kan säga att 10 GB Hd räcker. Men vis av erfarenheter blir det snabbt fullt att man laddar ner en massa eller hålla på med digital foto, då räcker det inte till.
80 GB HD kostar inte mycket idag, väldigt billigt.

Idag håller man vid 250 GB till bra pris....

Hur är det nu med iMac 400, de kan väl inte hantera diskar större än 120 GB?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-28 11:22
Ursprungligen av rana:

Hur är det nu med iMac 400, de kan väl inte hantera diskar större än 120 GB?

Stämmer - den klarar inte mer än 127 GB, men det finns knep för att komma runt det. Typ formatera hårddisken i en annan dator först har jag för mig ...

Jag tror dessutom att det bara var partitioner som var begränsningen. Har man en 160 GB-HD kan man göra en 120 GB-partition och en 40 GB så tror jag att det fungerar.

F.ö. kör jag 10.4 på en iMac G3/350 och det funkar inte på något sätt sämre än vad 10.3 gjorde. Min rekommendation är att alltid köra så nytt system som möjligt - funkar det ö.h.t så funkar det OK.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-02 20:51
Ursprungligen av REP:

Jag kör Tiger på en gammal 266 MHz G3 med 384 MB RAM här just nu.

Fungera alldeles utmärkt att surfa och maila.

Men glöm bort att använda stora dyra program och spel.

Det räcker väl långt med att surfa, maila och ordbehandla...

Jag har en kollega som fått en sån med 192 MB RAM och kör Tiger, det funkar tydligen hyfsat tills hon ska hantera bilder, har någon en aning om det skulle göra stor skillnad att utöka till 384 MB? 384 MB är väl max på dessa burkar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 20:56
Ursprungligen av peterkj:

Jag har en kollega som fått en sån med 192 MB RAM och kör Tiger, det funkar tydligen hyfsat tills hon ska hantera bilder, har någon en aning om det skulle göra stor skillnad att utöka till 384 MB? 384 MB är väl max på dessa burkar?

Det skulle göra en avsevärd skillnad. Sedan beror det ju på vilka pengar man kan få minnet för, det är ju inte lönt att lägga hur mycket pengar som helst på en så gammal burk.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-03 21:21
Ursprungligen av Ylan:

Det skulle göra en avsevärd skillnad. Sedan beror det ju på vilka pengar man kan få minnet för, det är ju inte lönt att lägga hur mycket pengar som helst på en så gammal burk.

Vänligen, Ylan

Tackar mjukast för utlåtandet, får kolla vad budgeten säger och se om någon kan tänkas skilja sig från en 256:a för en rimlig peng, Macoteket tar ca 700 för en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-03 21:27
Ursprungligen av peterkj:

Tackar mjukast för utlåtandet, får kolla vad budgeten säger och se om någon kan tänkas skilja sig från en 256:a för en rimlig peng, Macoteket tar ca 700 för en.

Vilket ju är ganska mycket pengar att lägga på en iMac DV 400. Men om den klarar av det den skall, kan den ju rulla ett tag till. Det beror ju också på skicket på skärmen t. ex.

Min PB G4 400MHz (den första PB G4) har varit fantastisk, men har hängt med i vått och torrt och håller inte hur länge som helst till. Jag vill inte lägga en massa pengar på den, utan sparar till en ny.

Det brukar finnas en del 256:or begagnat så jag tror du kan få en billigare än för 700 spänn.

Vänligen, Ylan

Min Imac 400 DV har 80Gb HD och 512Mb ram. Den känns förvånansvärt snabb under Tiger. Man kan videoredigera hjälpligt i Imovie. Har inte testat Final Cut Express på den burken, vet inte om den pallar systemkraven. Man kan lätt pyssla med avancerad bildbehandlig med t ex. PS CS.

Minnena som sitter i är ju gamla SDRAM PC100 eller PC133 (båda fungerar). De går ju lätt att få billigt begagnat..

Jag är dessutom lite intresserad om någon kör med MER ram i sin gamla Imac.. OSX brukar ju få en knuff över 512Mb...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-05 12:57
Ursprungligen av Lizardman:

Min Imac 400 DV har 80Gb HD och 512Mb ram. Den känns förvånansvärt snabb under Tiger. Man kan videoredigera hjälpligt i Imovie. Har inte testat Final Cut Express på den burken, vet inte om den pallar systemkraven. Man kan lätt pyssla med avancerad bildbehandlig med t ex. PS CS.

Minnena som sitter i är ju gamla SDRAM PC100 eller PC133 (båda fungerar). De går ju lätt att få billigt begagnat..

Jag är dessutom lite intresserad om någon kör med MER ram i sin gamla Imac.. OSX brukar ju få en knuff över 512Mb...

Enligt Macoteket är det SO-DIMM (100 MHz) 1.25" som det ska vara, må vara att 133 säkert fungerar lika bra men SO-DIMM och SDRAM är väl inte samma? Jag har iaf slängt ut en annons så får vi se om vi får napp

Tackar för råd och dåd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-07 07:41

Check 'dis out!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-09-08 08:52
Ursprungligen av Ylan:

Check 'dis out!

Vänligen, Ylan

Tack för tipset, men det är tyvärr ett SDRAM. Tydligen användes SO-DIMM i iMac 233-333 MHz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-08 13:21
Ursprungligen av peterkj:

Tack för tipset, men det är tyvärr ett SDRAM. Tydligen användes SO-DIMM i iMac 233-333 MHz

OK, sorry!

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-09-11 11:11
Ursprungligen av Lizardman:

Min Imac 400 DV har 80Gb HD och 512Mb ram. Den känns förvånansvärt snabb under Tiger. Man kan videoredigera hjälpligt i Imovie. Har inte testat Final Cut Express på den burken, vet inte om den pallar systemkraven. Man kan lätt pyssla med avancerad bildbehandlig med t ex. PS CS.

Minnena som sitter i är ju gamla SDRAM PC100 eller PC133 (båda fungerar). De går ju lätt att få billigt begagnat..

Jag är dessutom lite intresserad om någon kör med MER ram i sin gamla Imac.. OSX brukar ju få en knuff över 512Mb...

Jag har 640Mb i min iMac G3 500Mhz, men om det är så snabbt vet jag inte. Men så är jag också en sån som gärna använder Photoshop samtidigt som Dreamweaver...
Innan jag installerade OS X 10.2 hade jag 192Mb RAM och det funkade inte för fem öre i det nya operativsystemet, segt som sirap. Men jag har hört att OS X 10.3 och 10.4 är snabbare än gamla jaguar. Vet nå'n om det stämmer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-11 12:08

Ja, 10.3 och 10.4 är lite snabbare.

10.4 är bäst, den går så fint på beige G3 266 MHz ! med 384 MB RAM

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-04 18:33
Ursprungligen av peterkj:

Jag har en kollega som fått en sån med 192 MB RAM och kör Tiger, det funkar tydligen hyfsat tills hon ska hantera bilder, har någon en aning om det skulle göra stor skillnad att utöka till 384 MB? 384 MB är väl max på dessa burkar?

På min G3:an har jag 320 MB minne, det fungerar rätt bra. Bilder kan bli tung ibland.
RAM är värdefullt, skaffa mera RAM, det ger snabbare OSX(dator alltså)
Jag tror att du vinner en hel del med att utöka minne till 384 MB.
192 MB minne är underkant, Tiger krav är minst 256 MB minne.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-24 21:32
Ursprungligen av henjoh:

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Men har bara denna MAC:en med OS-X så därför har jag inte så stor omvärldsöversikt.

MVH
Henrik

Mac OS X
10.4.2 (Bygge 8C46)
Maskinens namn: iMac
Datormodell: PowerMac2,1
Typ av CPU: PowerPC 750 (83.0)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 400 MHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 320 MB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.1.9f1

Hur stor hårddisk har du? Någon sa till mig att Tiger behöver mycket plats på hårddisken.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2005-08-24 22:45

Jag har orginaldisken på 10G
Macintosh HD:
Kapacitet: 9.51 GB
Tillgängligt: 2.65 GB
där systemet tar ca 1.5G (då jag har jag tagit bort skrivardrivrutiner men inte typsnitt) för att lätta på trycket för HD.

//HJ

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-25 09:25

Om du kör Classic på den idag så glöm inte att installera senaste Firmware till datorn innan du installerar Tiger.

Jag installerade Tiger på en gammal iMac DV 400 MHz i somras. För att få lite mera sprutt i den bytte jag hårddisken och maximerade minnet. Gick in på en vanlig PC-affär (Microshop) och köpte en standard IDE-disk och standardminne och det fungerar utmärkt. Maximerat minne tror jag är väldigt viktigt för att få rimlig prestanda. En snabbare hårddisk gör ju inte saken sämre heller.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 12:35
Ursprungligen av Adrian B:

Jag installerade Tiger på en gammal iMac DV 400 MHz i somras. För att få lite mera sprutt i den bytte jag hårddisken och maximerade minnet. Gick in på en vanlig PC-affär (Microshop) och köpte en standard IDE-disk och standardminne och det fungerar utmärkt. Maximerat minne tror jag är väldigt viktigt för att få rimlig prestanda. En snabbare hårddisk gör ju inte saken sämre heller.

Vad kostade minnet och hårddisken?

Ursprungligen av goranlin:

Vad kostade minnet och hårddisken?

Minnet (512 MB SDRAM Kingston) kostade 902,50 kr inkl moms och hårddisken (Maxtor 40 GB 7200 rpm 2MB cache) kostade 545 kr inkl moms.

Kanske lite mycket pengar att lägga på en sådan gammal dator, men det blev ett klart lyft.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-24 19:14

På slot-loading Imac 400Mhz ska maxminne vara 512Mb, men vad händer om man klämmer in mer? Förstår inte datorn det då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-24 19:32

Och som vanlligt visar det sig att den som söker skola finna, nämligen här http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=14249.

Nu är det bara att försöka leta upp några billiga 512:or.

1
Bevaka tråden