Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfattning av fläktljud?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 18:49

Som säkert alla vet så har ju minins fläktljud diskuterats fram och tillbaka åtskilliga gånger förr.
Efter ett par veckor efter upgraderingen av osX till Tiger så uppmärksammade vi att fläktaktiviteten ökat, så att man från att ha varit tvungen att lägga örat emot datorn för att höra fläkten till att höra den konstant (dock mycket tystare än vilken annan dator som helst) om man sitter en meter eller två ifrån.

Men kom man fram till något?
Har apple informerats om om syndromet?
Kan man göra något åt det? (jag var ju så stolt över att den inte lät något)

Min teori som lekman är att i och med att Tiger är mer avancerat än tidigare operativsystem så kräver det också mer av datorn vilket i sin tur resulterar till att datorns fläkt måste jobba mer för att kyla av den!

Kan någon verifiera att det är så eller finns det andra teorier som att tiger är sämre anpassat för just minin eller att det helt enkelt bara är mindre bra programerat?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 09:07

ingen som vet? nähä... då får jag ta och prata med apple och se vad dom har att säga då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 09:23

Och apple som har fått beröm och utmärkelser för sin supportsida???? DET GÅR INTE ATT HITTA NÅGON EMAILADRESS!!!
Var får man tag i en mailadress till apple support för sånna här frågor?

Ursprungligen av Khayman:

Och apple som har fått beröm och utmärkelser för sin supportsida???? DET GÅR INTE ATT HITTA NÅGON EMAILADRESS!!!
Var får man tag i en mailadress till apple support för sånna här frågor?

applestore.swe@euro.apple.com

Detta var den enda email adressen jag kunde hitta. Skrev dit för att fråga om den nya musen kommer med BT. Men givet vis så vägrade de att svara på den frågan.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 09:31

De vill att du ska ringa så de kan blåsa dig på supportpengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 13:16

Hmmm mutter mutter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-02 23:03

Jag är också besviken över ljudnivån av minimacen. Jag trodde att den skulle vara knäpptyst förutom om CPUn jobbade hårt. Istället är dett ett rätt irriterande konstant surrande som får en att vilja sätta på stereon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-03 05:11

Nja .. besviken är jag inte, för jag vet hur tyst den var innan updateringen.
Men det är synd att tystnaden bara varade i ett par veckor... inte vill man ju heller gå ner till förra osX.
Finns det någon som tycker att man ska skippa Tiger och gå tillbaka ett steg? och kan ni motivera varför?
Den enda funktionen som vi använder i Tiger är spotlight men kan leva utan den.
Är Tiger stabilare än det osX som levererades med Minin?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-03 08:44
Ursprungligen av Khayman:

Nja .. besviken är jag inte, för jag vet hur tyst den var innan updateringen.

Det är ju nånting som borde fixas i en kommande uppdatering då till Tiger. Varför ringer du inte Apple och frågar, 0200 nummer är inte det gratis?

Ursprungligen av Khayman:

Nja .. besviken är jag inte, för jag vet hur tyst den var innan updateringen.
Men det är synd att tystnaden bara varade i ett par veckor... inte vill man ju heller gå ner till förra osX.
Finns det någon som tycker att man ska skippa Tiger och gå tillbaka ett steg? och kan ni motivera varför?
Den enda funktionen som vi använder i Tiger är spotlight men kan leva utan den.
Är Tiger stabilare än det osX som levererades med Minin?

Min Tiger är helt tyst, inte ett morr än så länge. Fast jag surfar mest med den, det kanske inte märks då!?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-03 19:35
Ursprungligen av sigdarve:

Min Tiger är helt tyst, inte ett morr än så länge. Fast jag surfar mest med den, det kanske inte märks då!?

Samma här, jag har i princip aldrig hört den börja ryta. Visst, efter några timmar med civilization så pyser den lite. Men det är inget jämfört med PC:n som står nere på golvet.

Handlar nog om vad man själv uppfattar som störande, och jag brukar vara rätt gnällig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 17:20

Nä jag kan inte påstå att den låter mycket... men den låter MER än innan updateringen till Tiger.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 18:01

Min börjar bara låta när jag använder den i sängen, eller när jag har den i knät....:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-07 08:03
Ursprungligen av Picasso:

Min börjar bara låta när jag använder den i sängen, eller när jag har den i knät....:)

Hmm att ha den i sängen eller i knät är nog väldigt dumt, med tanke på att den har ventilationshålen för luft in på undersidan... täpper du för dom så kommer den förr eller senare bli överhettad och gå sönder!
Men... varför ha den i knät eller i sängen? det är ju inte direkt någon bärbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 18:26

Så nu har jag pratat med supporten som var väldigt trevliga och försökte på alla sätt!
Vi försökte dra ner på effekterna och rensa minnen och andra saker men inget hjälpte!
Fläktljudet finns kvar utan förändring.
Dom viste inte om något sådant som att den skulle öka aktiviteten hos fläkten efter updatering till Tiger men han uteslöt inte att det kan ha med att Tiger ju är mer krävande än tidigare Os!
Nåja vi nöjjer oss med detta och skulle man vilja ha ner ljudvolymen till knappt hörbart så kan man ju antingen gå tillbaka till föregående OS eller rycka ur fläkten

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 19:23

Det är inte din fläkt som gått sönder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 04:10
Ursprungligen av Cappachino:

Det är inte din fläkt som gått sönder?

Men!!! Jag har ju sagt att det inte är något problem... den ryter inte den låter inte högt alls! den susar lite! MEN den susar mer än innan updateringen av OSX.
Den låter definitivt mindre än vilken annan dator som helst (även bärbara)
Men när vi fick den med förra osx så var den så gott som helt omöjlig att höra! men nu efter updatering till Tiger så använder OS tydligen mer av procesorn så att den måste kylas av hela tiden, för den susar alltid nu för tiden.
Det är inget fel på fläkten.
Läs andra trådar i ämnet här i forumet

  • Oregistrerad
  • 2005-08-05 09:39

Snubblade in på denna tråden eftersom min chef har en mini som han tycker låter mer än hans gamla kub. Har dessutoom själv haft problem med både min G5'a och min PB g4 12". Och problemen har olika ursprung. Om vi börjar med teorin att Tiger skulle vara ett tyngre OS så tror jag att vi kan glömma det. De senaste OS versionerna har blivit bättre optimerade och jag kan säga att Tiger rullar bättre på gamla G3 maskiner jag har hemma, än tidigare versioner. Men i fallet 12" PB så vet jag att fläktstyrningen medvetet ändrats av Apple. troligtvis för att den blev för varm som den va styrd i 10.3 Till 12" så går det att nedgradera en systemresurs och få en varmare men tystare dator. Så till G5. Den har verkligen varierat i ljudnivå med de olika systemversionerna. Också här tror jag att det beror på Apple ändrade styrningar. På G5'an kan man till viss del styra fläktarna genom att ändra processorhastigheten under strömspararinställningen. Vad gäller minin så är jag dock fortfarande fundersam vad ljudet kan bero på. Jag tänker bytlåna med min chef ett tag för att själv lyssna på den och höra vad för ljud som stör. Nu vet jag att han gärna lyssnar på CD skivor. Inte iTunes rippat, utan CD audio direkt. Och jag tror att CD/DVD spelaren spinner upp i höga ljudliga hastigheter som stör. Detta gör den troligvtis även när skiva sitter i men inte används. Och det kan man nog styra delvis genom att ändra inställningarna för sätt hårddisk i vila. Om man har det så spinner skiva och HD upp när man (efter en stunds inaktivitet) gör något i Finder. Kanske har Apple ändrat fläktstyrningarna i mini som till 12" pb?
Vet inte om allt mitt svammel hjälper till att hitta problemet. Men du är inte ensam. Kanske är det så tråkigt att vissa mini's är måndagsex som borde bytas ut?

/Micke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 16:58

Nej då det är inget fel! den susar på som vanligt men lite högre... det är inte hårdisken eller cdromen utan fläkten som susar lite mer med Tiger.
Du verkar ha lite koll på vad du pyslar med så försök gärna och kom gärna med ideer.. men som jag sagt förut så är det inget stort problem utan snarare en undran varför Tiger för med sig att fläkten snurrar lite mer än än tidigare.
Tack för hjälpen

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-08-05 17:15

Det är inte så att ni blivit bortskämda och fått bättre hörsel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-05 18:45

aha.. snyggt jobbat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-06 14:28

Hmm man kanske ska gå tillbaka till det gamla osx som var innan Tiger för att få fläkten att lugna ner sig igen...
Är det så väldigt mycket förbättringar i Tiger verkligen?
Kan någon tala om vad som gör det värt att ha kvar tiger? vi har inte användning av de nya programen i tiger, men det kanske finns andra saker som man inte ser som gör tiger värt att behålla? någon som vill tycka till?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-07 10:34

Varför använda Tiger? Ja då blir detta en helt ny tråd plötsligt. Personligen så skulle jag inte nedgradera om det bara handlar om lite surr. Det finns ofta en anledning till varför Apple ändrar styrning på kylning. Ta t ex PB 12" första generationen. Där har Apple ändrat helt enkelt för att inte maskinerna skall dö i förtid pga för varm körning. Jag skulle först titta på eventuella ljuddämpande åtgärder kring datorn innan jag nedgraderade. Möbeltassar i botten mot vibrationer t ex. Ljuddämpande material kring maskinen. (Detta kan vara allt från växter till ändamålsenligt material köpt i en butik).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-07 20:55

Vi pratade just om det och skilnaden i ljudstyrka är liten så vi tänker inte nergradera...
Okej... möbeltassar fungerade ej mot suset i fläkten (såvida man inte satte dom för utblåset på datorn)
Hur skulle man placera växter eller annat material för att ta upp ljudet bäst? bakom vid utblåset menar du?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-08 09:00

Allt material med ljudabsorberande effekt som t ex lummiga växter kring ljudkällan tar bort ljud. Inte allt men lite. Jag nämnde växter för att alla inte är så pigga på ljudabsorberande material eller ljudlådor. möbeltassar nämndes i samband med vibrationer, så jag tänker överse med din kvickhet där. Hos handlare som säljer bilstereo kan man köpa ljudabsorberande material. Använde ljudmattor att isolera en G4'a när de lät som jetplan. Enklaste sättet att bli av med ljud är att konstruera en låda med ljudabsorberande material, med fläkt som sitter bakom en sk ljudfälla. En ljud fälla till ett fläkt utblås skulle kanske kunna byggas. Men hur snyggt det blir? Dessutom så försvinner lite poängen med att ha en snygg dator som t ex mini'n för då syns den inte längre... Om man inte gör en ljudhuv i plexi... Nåväl poängen med mitt inlägg är i alla fall att en dator som t ex står vid tunga gardiner och lummiga växter låter inte mindre, men ljudet från den dämpas mer än en mini som står i ett kalt och tomt rum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 20:40
Ursprungligen av macmicke:

Allt material med ljudabsorberande effekt som t ex lummiga växter kring ljudkällan tar bort ljud. Inte allt men lite. Jag nämnde växter för att alla inte är så pigga på ljudabsorberande material eller ljudlådor. möbeltassar nämndes i samband med vibrationer, så jag tänker överse med din kvickhet där. Hos handlare som säljer bilstereo kan man köpa ljudabsorberande material. Använde ljudmattor att isolera en G4'a när de lät som jetplan. Enklaste sättet att bli av med ljud är att konstruera en låda med ljudabsorberande material, med fläkt som sitter bakom en sk ljudfälla. En ljud fälla till ett fläkt utblås skulle kanske kunna byggas. Men hur snyggt det blir? Dessutom så försvinner lite poängen med att ha en snygg dator som t ex mini'n för då syns den inte längre... Om man inte gör en ljudhuv i plexi... Nåväl poängen med mitt inlägg är i alla fall att en dator som t ex står vid tunga gardiner och lummiga växter låter inte mindre, men ljudet från den dämpas mer än en mini som står i ett kalt och tomt rum.

Aha... får väl be frugan att möblera lite bättre aj aj aj nu blire stryk igen
En utav de stora anledningarna i vårt fall för byte från pc (sedan alltid) till mac var att den var så fantastiskt snygg!!! sedan efetr ett par veckor insåg vi hur mycket smidigare och skönare det är att ha mac!
Bara av vårt köp av mac så har tre kompisar börjat spara till egna mac nu (också dom vana pcanvändare)
Det jag ville komma till i alla fall var att det är inte tal om att bygga någon ljud fälla till den... men du har helt klart gett mig ideer till servern...(en pc som låter som ett reaplan)
Tack för alla tipsen
Mvh// Jeppe

Fläktcontrollers någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-08 20:48
Ursprungligen av Andersson:

Fläktcontrollers någon?

Hur fungerar en sådan??? låter farligt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-09 08:33
Ursprungligen av Khayman:

Hur fungerar en sådan??? låter farligt..

Nästan samtliga som används i datorer är iaf helt vanliga potentiometrar för att reglera spänningen till fläkten

Tiger ökar surret i Mini. Trist. Jag har precis varit hos öronläkaren och konstaterat att jag måste hålla mig väck från allt buller. Min G4 låter mycket högt, i synnerhet effter jag tryckte in en slav-HD. Ljudet oscillerar som hos ett gammalt propellerplan. Har stått ut i flera år men nu när jag fick papperet från audiotestet i min hand måste jag se till att elliminera detta oljud som visserligen inte är öronbedövande, men i gengäld exponeras jag för ljudet 8 timmar om dagen. Så en Mac Mini var vad jag hade tänkt köpa. Säljaren på Apple center sa att fläkten nästan aldrig går i gång men det är uppenbarligen lögn ... finns det någon knäpptyst dator från Apple?

Bevaka tråden