Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda mobil som blåtandsmodem...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta har stötts och blötts här många gånger, jag har själv stoltserat med att jag har en uppsättning som fungerar. Igår gjorde jag om datorn från noll (Ett led i felsökning) igår hade jag en fungerande uppsättning med blåtansmodem.
Men idag får jag det helt enkelt inte att fungera telefonen säger hela tiden:
"Inget stöd för GPRS parametrar".
Jag kör:
OS X 10.4.2
SE T630

Nyinstallerade inställningar på telefonen som fungerar att wappa med.
Har installerat de speciella modemscripten för Sony Ericsson.
Datakontot på telefonen har CID 1.

Jag tycker jag ställt in allt så bra men hur jag än gör får jag samma felmeddelade som ovan.

Någon som kan peka på vad jag gör som är så galet?

Ah lösningen.... lägg in online.telia.se som telefonnummer, klart.

Du får jättegärna i detalj beskriva hur du fick till det. Jag sitter här å bråkar med min t68i men kör bara fast hela tiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 23:50

Också bråkat med min T630 vid ett par tillfällen men inte fått kommunikationen att fungera förrän jag gav mig tusan på att få igång kopplingen härom veckan. Ladda ner Ericsson GPRS modem scripts på http://www.taniwha.org.uk/ och följ hela beskrivningen noggrant. Ange korrekt APN-adress för ditt abonemang i fältet för telefonnummer under PPP, i mitt fall services.vodafone.se

Fungerar även att använda annat CID än datakontot man normalt använder för att wap:a, nytt datakonto skapas automatiskt på det CID modemskriptet använder när man ansluter, i alla fall på T630-modellen.

Krav:
Blåtandstelefon
Mobilabonemant med GPRS
Detta exempel: Telia och SE T630

Så här gjorde jag:
1) Parkoppla telefonen med datorn via blåtand. Kryssa för att du ska köra GPRS.
2) Ladda hem, om du kör SE vilket jag gör, modemscripten i inlägget ovan. Installera dem i /Library/Modemscripts/. Jag fick inte igång scripten annat än efter en omstart.
3) Ta reda på mobilens datakontot CID nummer i telefonen. (Inte nödvändigt men du slipper en masssa testande).
4) Gå till TCP/IP inställningar för Blåtandsmodem.
5) Döp kopplingen till något bra.
6) Telefonnummer under PPP: online.telia.se
7) Välj modemscript utefter ditt CID nummer mitt exempel: Sony Ericsson CID1 +CGQREQ
8) Spara.

Prova att koppla upp dig.
För mig fungerar det perfekt.

Jag försöker följa instruktionerna så noga som möjligt men får hela tiden veta att kommunikationsenheten inte kunde öppnas (se bild). Någon som känner igen detta?

Något krångel med att koppla upp datorn med telefonen. Fungerar ditt blåtand som det ska?
Kan du "Browsa" blåtandsenheten?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Något krångel med att koppla upp datorn med telefonen. Fungerar ditt blåtand som det ska?
Kan du "Browsa" blåtandsenheten?

Jag kan inte 'browsa' min t68i 'enheten har inte de nödvändiga tjänsterna' säger den. Däremot funkar det fint att köra telefonen mot Salling eller BluePhoneElite. Vad ska till för att jag ska kunna browsa?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-03 16:47

Jag har K750 och det lirar hur bra som helst!

Tack som fan!

  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 22:56

Cid K750

Ursprungligen av Ian.C:

Jag har K750 och det lirar hur bra som helst!

Tack som fan!

Vilket script använde du till K750??

/tobias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-18 11:52
Ursprungligen av i5elto:

Vilket script använde du till K750??

/tobias

Ställer mig bakom samma fråga...

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2006-05-19 08:37

länk till script

Ross Barkman är en mycket bra källa för script och inställningar:

http://www.taniwha.org.uk/

David du måste nog kolla igenom hur telefonen är parkopplad, det är det enda jag kan råda dig till.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

David du måste nog kolla igenom hur telefonen är parkopplad, det är det enda jag kan råda dig till.

Jag är nog lite lost här. Den är ju helt klart parkopplad med datorn eftersom jag tex genom salling kan fibbla med musen och itunes och så. Men den kanske kan vara parkopplad på mer än ett sätt? Därvidlag får du gärna upplysa mig

1
Bevaka tråden