Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förstärka signal i trådlöst nätverk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-01 17:58

Hej!

Jag ska koppla upp mig mot en Linksys-router (WRT54G) men får lite för dålig signal. Dels är det drygt 50 meter och dels en vägg emellan min mac och routern.
Jag har två alternativ. Någon här kanske vet vad som är bäst.

1. Byta router till en Linksys WRT54GX. Bättre räckvidd och hastighet ska den erbjuda.

2. Skaffa en slags mellanstation/repeater. Och här blev jag tipsad om en Linksys WAP54G.

Har sökt här på forumet men inte riktigt fått svar på just denna frågan.

/Freddan

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-09-01 19:05

Jag tror att WAP54G går att köra s.k. roaming. Har inte provat hur bra det fungerar i verkligheten, men det ska funka sägs det.
Då blir WAP54G en burk som bara bollar vidare signalen från din router. Tror inte att du behöver någon nätverkskabel till den.
Linksys har en väldigt trevlig och snabb support. Har adressen på jobb-burken. Kan gräva fram den sen om du vill.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 19:15

Annars kan du använda en AirPort Express som repeater om du vill ha en snyggare dosa än Linksysenheten. Grejen att tänka på är att alla inblandade enheter (förrutom datorn) måste stödja WDS.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 19:46

Uppdatera till HyperWRTs firmware så kan du öka signalstyrkan på din WRT54G till det dubbla.
http://www.hyperwrt.org/

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-01 22:28

Vilka grymma tips! Tack.

Förutom att kasta ut originalfirmwaren och slänga in en bättre, vilket är det första jag tycker man ska göra med en linksys, kan man också sätta in bättre antenner. Antingen kan du peta in en riktantenn eller så sätter du in en rundstrålande med bättre förstärkning. Det finns en originalantenn på Dustin som heter HGA7T och som ger 7 dBi förstärkning för lite drygt 400 pix, i övrigt finns det rätt gott om tredjepartsantenner. Se bara till att få rätt typ av koax-anslutning till routern om du väljer det sistnämnda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-02 08:59

Okej. Jag testar att byta firmware till att börja med. Förmodligen räcker det för det visade sig att jag fick lite bättre mottagning än vad jag hade räknat med.

Men visst, en bättre antenn ska jag nog kika på också. Så tack igen för alla tips. Och visst hade det varit snyggare med en airportstation - men utseendet är ju inte allt. Linksysgrejerna ser ut som Transformers.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-09-02 10:09
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-09-02 12:56

Nej,det där går faktiskt bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 13:37
Ursprungligen av matteth:

Detta MÅSTE jag testa. Tack för bra helgsysselsättning

Annars kan man ju koppla in en sånhär antenn i accesspunkten, ger bra mycket bättre signal...

http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=36

Kör en sån i bilen när jag "wardrivar", häftig liten apparat faktiskt

  • Oregistrerad
  • 2005-09-08 09:04
Ursprungligen av guinness:

Uppdatera till HyperWRTs firmware så kan du öka signalstyrkan på din WRT54G till det dubbla.
http://www.hyperwrt.org/

Jag har en dylik router, men finns inte risken att man sabbar routern om man byter ut programvara och ändrar signalstyrka? Och är den firmwaren stabilare? I dagsläget kraschar den ibland när jag har många torrents igång samtidigt.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-02 13:01

Alt dra katkabel en bit så du får APn i mitten av bostaden.

1
Bevaka tråden