Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport upphörde att fungera

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min 12" Powerbook har plötsligt fått för sig att den INTE har ett Airportkort... men det har den. Plockade ur det och satte tillbaka det men utan glädjande resultat. Har kört permisions och fsck -f men inget fick fart på den. Någon med liknande erfarenheter eller som kan ge mig några råd... ? Har iof inte zappat PRAM men får väl chansa på detta som en sista utväg. Kör OSX 10.4.2

  • Oregistrerad
  • 2005-08-31 21:34

Testa hårdvarucheck programmet som finns på OS X installations skivan. Kommer dock inte ihåg hur man fick igång det, var lite kurigt om jag inte minns helt fel.

/Joakim

Kan testa detta, fast jag lutar mer åt att senaste programvaran för Airport ( ?? 4.2 ?? ) suger rejält. Har kollat Apples Techforum och jag är inte ensamen om att ha drabbats... mångas gissningar går till just den uppdateringen... minns inte om den var firmware eller inte. Värsta och hårresande bortförklaringen återberättades där om en suportnisse hos Apple som beskrev felet som "kosmetiskt", gör mig lätt förbanada att höra att något klassas som "kosmetiskt" när man inte kan använda hårdvaran

Jag får ett skumt fel på min nya iBook när jag kör AirPort, vet inte om det är relaterat till ovanstående eller ett helt annat problem.

Helt plötsligt, ofta när jag surfar i Safari, så rör sig muspekaren väldigt ryckigt när jag rör på den. Som om den fått spasmer ungefär, hoppar runt och har sig. Samtidigt har processen "kernel_tas" hoppat upp från att ligga mellan 0-2 procent av CPU:n till 50-70 %. Och samtidigt blir det väldigt segt att surfa, alternativt så tappar jag nätet helt. AirPort visar inte längre mitt trådlösa nät i menyn.

Jag har haft det ett antal gånger och jag hade bara löst problemet genom omstart. Men nu idag när det uppstod testade jag att slå av AirPort och då försvann alla musryckningar direkt. Men när jag slog på AirPort igen så hittades fortfarande inte mitt trådlösa nät. Efter en omstart dök det däremot upp som vanligt.

Jag hade tänkt starta en egen tråd om detta problem, men jag tänkte att jag postar det här först ifall det kanske är relaterat.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-01 12:46
Ursprungligen av Adrian B:

Jag får ett skumt fel på min nya iBook när jag kör AirPort, vet inte om det är relaterat till ovanstående eller ett helt annat problem.

Helt plötsligt, ofta när jag surfar i Safari, så rör sig muspekaren väldigt ryckigt när jag rör på den. Som om den fått spasmer ungefär, hoppar runt och har sig. Samtidigt har processen "kernel_tas" hoppat upp från att ligga mellan 0-2 procent av CPU:n till 50-70 %. Och samtidigt blir det väldigt segt att surfa, alternativt så tappar jag nätet helt. AirPort visar inte längre mitt trådlösa nät i menyn.

Jag har haft det ett antal gånger och jag hade bara löst problemet genom omstart. Men nu idag när det uppstod testade jag att slå av AirPort och då försvann alla musryckningar direkt. Men när jag slog på AirPort igen så hittades fortfarande inte mitt trådlösa nät. Efter en omstart dök det däremot upp som vanligt.

Jag hade tänkt starta en egen tråd om detta problem, men jag tänkte att jag postar det här först ifall det kanske är relaterat.

Hoppas inte jag får samma problem när jag får min nya iBook. Vilken version är det AirPort har nu? Installerade du den från programuppdateraren eller har du inte rört något som har med AirPort att göra? Jäkligt sjukt att det hände ju.. Så nu fungerar allt tack vare en omstart?

Ursprungligen av dayweed:

Hoppas inte jag får samma problem när jag får min nya iBook. Vilken version är det AirPort har nu? Installerade du den från programuppdateraren eller har du inte rört något som har med AirPort att göra? Jäkligt sjukt att det hände ju.. Så nu fungerar allt tack vare en omstart?

Jag har den allra senaste versionen som kom i programuppdateraren, men jag kan inte lova att problemen inte började innan. Minns inte riktigt.

Avstängning av AirPort verkar få tillbaka muspekaren till normalt läge, men en omstart krävs för att få tillbaka AirPort-kontakten. Sen är allt bra ett antal timmar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-07 14:26
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har den allra senaste versionen som kom i programuppdateraren, men jag kan inte lova att problemen inte började innan. Minns inte riktigt.

Avstängning av AirPort verkar få tillbaka muspekaren till normalt läge, men en omstart krävs för att få tillbaka AirPort-kontakten. Sen är allt bra ett antal timmar.

Nä, okej. Hoppas det inte händer något med min då. *Peppar peppar*

..och sen går det tillbaks till problemet? Skumt må jag säga.. Fått någon fix på det nu då?

Ursprungligen av dayweed:

..och sen går det tillbaks till problemet? Skumt må jag säga.. Fått någon fix på det nu då?

Näe. Om man läser tråden jag länkade ser man att det verkar vara ett samband med att man satt i mer minne (framförallt 1 GB) men flera har testat sina minnen och det är inget fel på dom. Nån skrev att extra minne förstärkte problemen, men inte var orsaken. Får väl ringa Apple om inget förbättras, men jag tänkte att jag kanske skulle vänta in 10.4.3.

I helgen ska jag roa mig med att instalera om Tiger på min PB 12" och då undvika senaste Airport programvaran - någon som minns om senaste säkerhetsuppdateringen innehöllt något som påverkade Airport?? Återkommer med rapport om detta oavsett om det hjälpte eller inte.

Väl hemkommen så skulle jag formatera om och nyinstallera Tiger men döm om min förvåning så finns nu Airport fullt nåbar utan att jag gjort något alls. Körde iof Cocktail på onsdagskvällen men det hjälpte inte. När så datorn varit helt avstängd i 24 timmar så fungerar det nu... tror inte att sista ordet om detta är sagt och att fler så sakterliga kommer att drabbas av detta. Vågar just nu inte tro på att det kommer att fungera någon längre tid så Tiger ligger beredd på sin DVD för en eventuell ominstalation.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-02 14:13
Ursprungligen av Olle@mac:

Väl hemkommen så skulle jag formatera om och nyinstallera Tiger men döm om min förvåning så finns nu Airport fullt nåbar utan att jag gjort något alls. Körde iof Cocktail på onsdagskvällen men det hjälpte inte. När så datorn varit helt avstängd i 24 timmar så fungerar det nu... tror inte att sista ordet om detta är sagt och att fler så sakterliga kommer att drabbas av detta. Vågar just nu inte tro på att det kommer att fungera någon längre tid så Tiger ligger beredd på sin DVD för en eventuell ominstalation.

Jag har oxo drabbats av Airportskorts falerande, först i min gamla iBook, sen testade jag det i min Quiksilver, där jag även ominstallerede Tiger. Funkade inte till en början, men när- som ovan- den varit avstängd ett tag hittar AP kortet åtminstone nätverket, men efter det är det nattmössa.
Har det här med nån typ av uppgradering att göra eller va f......n.

Efter att du gjort din ominstallation, uppdaterade du AirPort till senaste versionen genom Programuppdatering?

Ursprungligen av Adrian B:

Efter att du gjort din ominstallation, uppdaterade du AirPort till senaste versionen genom Programuppdatering?

GoMorron, om du hade läst mitt senaste inlägg så hade du sett att jag aldrig kom så långt då kortet plötsligt fungerade utan minsta påverkan än att datorn hade varit avstängd i 1 dygn.. kommer alltså inte bli ett dugg förvånad om felet kommer och går lite framöver. Apple kan inte vara omedvetna om att detta är ett existerande problem så jag vill tro att det kommer en uppdaterad programvara för Airport.

MacFixit har idag en hel del att säga och där misstänker man i första hand Security Update 2005-007 1.1

http://www.macfixit.com/article.php?story=2005090206352616

Senast redigerat 2005-09-02 16:35

Ah, så var det ja.

Jag har i alla fall lokaliserat fler personer som har exakt samma problem som jag på Apples diskussionforum. I en lång tråd i iBook-forumet finns flera vitnessmål på samma problem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-08 09:54

Okej.. Jag ska installera 1 GB i min iBook snart.. Hoppas det inte blir några problem.

Btw, nu är min ute för leverans. Den har alltså kommit till Stockholm. Borde få den idag, men jag har ingen möjlighet att vara hemma efter halv tre.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-15 15:59

Kanske mycket OT, men ändå...

Detta kanske inte har någon betydelse alls, men även om jag sitter på en pc så har jag upplevt exakt samma sak, och problemet härleddes då till att jag använde WEP-kryptering. Det verkar som om när man laddar ner stora mängder data med maximal hastighet så klarar inte WEP av att kryptera/dekryptera datan och lägger av, och ända sättet var att få igång uppkopplingen igen var att starta om datorn. Ibland kunde det vara riktigt illa och då jag tvungen att ta ut Pc-kortet innan jag startade om, men även att rycka ut strömmen till routern.

Problemen syntes inte till när jag stängde av WEP, men det var inte en acceptabel lösning, så jag bytte till en nyare router och ett nyare nätverkskort som båda klarade WPA och upplever nu inga problem alls, även om jag har en snabbare uppkoppling. Problemet fanns dock kvar om jag använde mitt nya PC-kort för att ansluta till det gamla nätverket. Därför tror jag att det är ett problem som uppkommer oberoende av hårdvara och datorsystem, eftersom mina problem även kunde påverka mina vänners datorer om de kopplade upp sig mot mitt nätverk och belastade det.

Så, kort sagt; om ni använder WEP-kryptering, stäng av den och se om problemen fortsätter.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-09-16 18:07

Nu har detta hänt igen. Jag hade kanske sex flikar uppe i Safari och så slutade AirPort att svara. Var tvungen att göra en omstart igen. Börjar bli irriterad, men man får väl vänta och se vad som händer..

  • Oregistrerad
  • 2005-09-19 01:00

Haft samma problem med min 12" PB att airport nätverket fösvinner. Detta började i början av sept, och har pågått til för ngr dagr sedan. Bor nära ett hotell och deras homerun låg på channel 11 och detta gjorde min router med. Bytte till en channel som inte användes och poff så funkar allt klockrent igen. Har testat lite med torrent och en massa flikar i safari och det funkar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-04 19:19

Samma sak här,, grrr Har en PB G4 alu 15" dock. Men "ibland" så får burken oxå för sig att jag inte har något Extreme kort.

Problemet började med Apples senaste säkerhetsuppdatering i september. Dags för Apple att erkänna misstaget och fixa det asap.!!!!!!!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-10-10 19:28

Jag har också fått samma problem. Det har inte lagt av när jag var uppkopplad.
Men först så räckte det med att starta om men nu fungerar inte ens det. IB G4.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 07:09

Jag har också samma problem. Vill ni ta upp systemkonsolen och se om det ser ut så här?

Oct 11 07:02:48 Gud kernel[0]: ath_chan_set: unable to reset channel 12 (2467 Mhz)
Oct 11 07:02:49 Gud kernel[0]: ath_chan_set: unable to reset channel 149 (5745 Mhz)
Oct 11 07:02:49 Gud kernel[0]: ath_chan_set: unable to reset channel 153 (5765 Mhz)
Oct 11 07:02:50 Gud kernel[0]: ath_chan_set: unable to reset channel 157 (5785 Mhz)

Första gången det hände så stog det något om ATHR: Beacon missed ungefär, fick ni samma?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 07:09

Detta hände också när jag hade en massa fönster uppe i safari.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-13 14:28

Har nu tömt hårdisken och installerat om. Testade både med och utan 10.4.8 och det fungerade varken eller. Detta är helt enkelt ett hårdvarufel om ni stöter på det, så då är det bara att lämna in burken! Trist trist.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-14 01:10

Har haft två PB 12" som båda haft AirPort-kort som pajat efter något år. Tackochlov har Apple halverat priset och nytt kort kostar "bara" typ 300:- nu.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-11-11 11:49

Jag lämnade in min PB hos Kullander och det visade sig att kortet var paj. De måste byta moderkortet. Går på garantin.

1
Bevaka tråden