Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna .img

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-01 21:22

Hej,

jag skulle behöva lite hjälp. Vill ha ett gratis brännprogram till mac som jag kan bränna .img-filer med. Någon som har något bra tips (gräna med länk)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 21:25

Programmet Skivverktyg som medföljer alla Mac OS X-system kan göra det.

Öppna programmet från /Program/Verktygsprogram, dra img-filen till skivlistan, markera, klicka på Bränn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-09-01 21:31
Ursprungligen av Rajje:

Programmet Skivverktyg som medföljer alla Mac OS X-system kan göra det.

Öppna programmet från /Program/Verktygsprogram, dra img-filen till skivlistan, markera, klicka på Bränn.

tack

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2005-09-03 10:05

Skulle du ha en fil som heter .iso .dd .raw osv.. så byt namn till .img så funkar det på samma sätt för det mesta.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-14 13:40

jag gjorde detta på en semesterfilm jag skulle titta på i min dvd, filen var i .img men ändå dök den upp som "dataskiva" i min dvd, vad har jag gjort för fel?

Ursprungligen av Corpze:

jag gjorde detta på en semesterfilm jag skulle titta på i min dvd, filen var i .img men ändå dök den upp som "dataskiva" i min dvd, vad har jag gjort för fel?

Ta filmen, ställ in Toast på "DVD-Video" så konverterar Toast den till DVD-Video (MPEG2) som du kan spela i vilken spelare som helst.

Alternativ B är att ta in semesterfilmen i iMovie och göra konverteringen där.

.img-filer ÄR dataskivor, inte film-DVD'er.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-14 19:12
Ursprungligen av Taz_1999:

.img-filer ÄR dataskivor, inte film-DVD'er.

Hmm, har brännt ut iaf 400st innan på pc som fungerat perfekt i min dvd

så hur ska jag göra? ska jag ladda ner ett annat program?

  • Medlem
  • 2009-11-14 21:25

img bär data. Film blir en sorts data bland andra så där är ingen motsättning i den ledden.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-15 10:07

hur är det med .iso-"filmer" då? har tidigare brännt allt via Nero helt utan problem, laddade ner ett nytt brännarprogram och nu gick det fint!

Ursprungligen av Corpze:

hur är det med .iso-"filmer" då? har tidigare brännt allt via Nero helt utan problem, laddade ner ett nytt brännarprogram och nu gick det fint!

,iso och .img är dataformat.

De innebär att man läser av skivan och förvandlar den till en Disk-image och spar den som en fil. Inklusive skrivformatet (FAT-32, HFS+, DVD etc)
Filen blir då lika stor som datainnehållet - 4,3GB

Tar man och bränner en sådan blir resultatet en MPEG2 data på en DVD-volym

Lite osäker på vad DVD som man spelar har exakt för skivformat, kallar det "DVD" ovan.

  • Medlem
  • 2009-11-15 11:02

Läs om skivavbilder här.

Ursprungligen av Wikipedia:

Många moderna operativsystem som till exempel Mac OS, Mac OS X och Linux kan montera skivavbilder som om de vore fysiska skivor. I Windows-miljö krävs dock hjälpprogram som t.ex. Daemon Tools.

Haha!

1
Bevaka tråden